23 آبان 1399 - 10:32

۳ ویژگی نرخ بهینه ارز

یک اقتصاددان معتقد است: نرخ بهینه ارز، نرخی است که ۳ شاخص اقتصادی مهم یعنی اشتغال، ثبات قیمت‌ها و رشد اقتصادی را بهبود بخشد.
کد خبر : ۱۱۹۵۲۸
بازار ارز پس از فروکش نوسانات

آلبرت بغزیان در گفت و گو با ایبِنا با اشاره به اینکه در شرایط تحریم سخت است که بتوان نرخی را به صورت ثابت حفظ کرد، افزود: در حال حاضر بانک مرکزی دارای تیم قوی است. بانک مرکزی نباید تحت اختیار بازار باشد و براساس نرخ بازار قیمت عرضه ارز خود را تعیین کند، چرا که هیچ بانک مرکزی در دنیا اینگونه عمل نمی کند که نرخ ارز به سود یک عده خاص باشد.


وی درباره نرخ منطقی ارز تصریح کرد: به واقع چه نرخی منطقی است؟ اینکه بتواند امید به زندگی بهتری را نوید بدهد، یا اینکه فقط در حد تامین معیشت کفایت می کند؟ این رابطه را بانک مرکزی باید مشخص کند نه اینکه با کوچکترین اتفاقی بازار هیجانی شود. بانک مرکزی باید مستحکم تر و قوی تر عمل کند و در مقابل گروه های فشار ایستادگی کند.


این اقتصاددان با بیان اینکه اصطلاح منطقی سازی نرح ارز درست نیست و باید آن را بهینه یابی تعبیر کرد، اظهار کرد: نرخ ارز، نرخ دستمزد و نرخ بهره ۳ مولفه مهم اقتصادی هستند که دولت باید به دنبال بهینه یابی آنها باشد که ارتباطی به بازار هم ندارد و اینطور نیست که در اختیار بازار باشد. این نرخ، نرخ تعادلی است که با نرخ بهینه یا همان منطقی که برخی به آن اشاره کرده اند، متفاوت است.


بغزیان گفت: این ۳ نرخی که به آن اشاره کردم، با هم تعیین می شود اما در کشور ما اینگونه نیست؛ یعنی برای نرخ دستمزد چانه زنی می شود و ماه ها طول می کشد مجلس به نتیجه برسد که معمولا هم پایین تر از نرخ تورمی است که داریم.


به اعتقاد وی، نرخ بهینه ارز صرف نظر از اینکه چه عددی باشد، نرخی است که نرخ بیکاری زیر ۹ درصد، ثبات قیمت ها و نرخ تورم یک رقمی و رشد اقتصادی ۶ درصدی را تامین کند. نرخی در بازار وجود دارد که تجار و فعالان اقتصادی به توافقی رسیدند و این نرخ ایجاد شده که نرخ تعادلی است.


این اقتصاددان افزود: به عنوان نمونه قیمت امروز تخم مرغ و شیر و ... عددی است که نرخ تعادلی تلقی می شود، اما ممکن است تعادل ناپایدار باشد؛ یعنی فردا رقم دیگری باشد. در این شرایط آیا همه مردم می توانند آن حداقلی که باید از پروتئین ها و ویتامین ها جذب کنند را با این قیمت ها و با درآمد کنونی تامین کنند؟ پاسخ منفی است بنابراین این نرخ بهینه تلقی نمی شود.


بغزیان تصریح کرد: نرخ بهینه ارز، نرخی است که ۳ شاخص اقتصادی مهم یعنی اشتغال، ثبات قیمت ها و رشد اقتصادی را بهبود ببخشد که حتما هم با نرخ  بهره و نرخ دستمزدها در یک سیستم اقتصادی تعیین می شود. نرخ ارز نباید به سمت گروه یا جناح خاصی مانند صادرکننده یا واردکننده تعیین شود.


به گفته وی، نرخ بهینه با نرخ واقعی ارز نیز متفاوت است چرا که نرخ واقعی، نرخی است که با توجه به نرخ تورم داخلی و نرخ تورم خارجی به دست می آید.  

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها