24 آبان 1399 - 08:34
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

کنترل ترازنامه‌های بانکی؛ سیاست درست بانک مرکزی

یک تحلیل‌گر اقتصادی گفت: بانک مرکزی به تازگی اعلام کرده که می‌خواهد ترازنامه بانک‌ها را کنترل کند. این مسیر بسیار سیاست درست و خوبی است و مطمئناً هم اگر شروع شود نتایج خوبی از آن حاصل می‌شود.
کد خبر : ۱۱۹۵۶۵
بانک  مرکزی

به گزارش ایبِنا، رییس کل بانک مرکزی ایران، چند ماه پیش با اشاره به تغییر رویکرد بانک مرکزی برای اصلاح ساختار پولی کشور گفته بود: «ما سیاست‌های ارزی را اصلاح کرده‌ایم و به سمت مدیریت علمی ارز و تامین کالاهای اساسی دارو و مواد اولیه رفته‌ایم و سیاست‌های اعتباری را در جهت تامین منابع برای تولید و مولد کردن تسهیلات بانکی اصلاح کرده‌ایم تا مستقیم به تولید برسد و در سیاست‌های نظارتی، کنترل بر بانک‌ها و کاهش ناترازی آنها را هدف قرار دادیم و انشاءالله سیاست‌های احتیاطی را ترمیم می‌کنیم و در سیستم‌های فناوری، کنترل‌های بسیار جدی را بر روی تراکنش‌ها گذاشته‌ایم و با پولشویی به طور جدی مبارزه می‌کنیم».


حالا با گذشت دو ماه از این سخنان، اقدامات زیادی از سوی بانک مرکزی برای کنترل تورم صورت گرفته است. با این حال، نرخ تورم علاوه بر سیاست‌های بانک مرکزی از شاخص‌های دیگری نیز تاثیر می‌پذیرد. که بخشی از آن متوجه اتفاقات بین‌المللی و بخشی نیز متوجه وزارتخانه‌ها است که وظیفه مدیریت و ریل‌گذاری مسیر حرکت نقدینگی شرکت‌ها و کارآفرینان در جهت تولید را به عهده دارند.


بسیاری از کارشناسان اقتصادی با ابراز امیدواری به سیاست‌های بانک مرکزی، به دولت و وزارتخانه‌ها توصیه می‌کنند همزمان با این سیاست‌ها، با کاهش هزینه‌ها و مدیریت تخصیص منابع، نقدینگی را به سمت تولید واقعی هدایت کنند که عامل مهمی در کاهش تورم روانی کالاها و خدمات است.


فرید ضیاءالملکی، کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا، تورم وابسته به نرخ ارز را تنها تا مقدار معینی منطقی دانست و گفت: همانطور که در قانون برنامه ششم توسعه ما به آن اشاره شده است، افزایش نرخ ارز تفاوت تورم ایران با تورم کشورهای آمریکایی و اروپایی است که ارز آنها مورد استفاده ما در واردات و صادرات قرار می‌گیرد. یعنی این تفاوت نرخ ارز درصدی نرخ تورم را تغییر می‌دهد که طبیعی است، اما افزایش نرخ تورم بعد از آن دیگر منطقی نیست.


وی برای ایجاد تعادل در نرخ ارز، اقدامات هماهنگ و ریشه‌ای را کارساز عنوان کرد و افزود: یکی از کارهای ضروری که باید دولت در پیش بگیرد کاهش هزینه‌ها است و باید تا حد ممکن نقدینگی بازار کنترل شود.


ضیاءالملکی با اشاره به سیاست‌های برخی وزارتخانه‌ها اظهار کرد: باید با در پیش گرفتن سیاست‌های مدیریت درست هزینه‌های بیهوده و اضافی را کاهش داد تا نقدینگی کنترل شود، اما در حالی که ما منابع کافی نداریم، هزینه‌ها را هم زیاد می‌کنند که افزایش نقدینگی می‌انجامد و بعد تلاش می‌کنند این نقدینگی وارد بورس شود که تنها در کوتاه‌مدت موثر است. چرا که تصمیماتی که گرفته می‌شود در راستای صیانت از سهام مردم نیست و نتیجه این می‌شود که شاهد افت‌های شدیدی در بورس هستیم.


این اقتصاددان تصریح کرد: بنابراین این سیاست‌ها باید هماهنگ، ریشه‌ای و با استراتژی‌های بلندمدت و میان‌مدت برنامه‌ریزی شود. وی درباره عملکرد بانک مرکزی هم خاطرنشان کرد: بانک مرکزی به تازگی اعلام کرده که می‌خواهد ترازنامه بانک‌ها را کنترل کند. این مسیر را اگر چه بانک مرکزی دیر آغاز کرده اما بسیار سیاست درست و خوبی است و مطمئناً هم اگر شروع شود نتایج خوبی از آن حاصل می‌شود.


ضیاءالملکی در پایان با اشاره به اینکه سپرده‌هایی که بانک‌ها خلق می‌کنند موجب رشد نقدینگی می‌شود، گفت: بانک مرکزی نباید بگذارد بانک‌ها سپرده بیش از حد مجاز دریافت کنند و این تصمیم بسیار درستی است که می‌تواند جلوی رشد نقدینگی را بگیرد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها