26 آبان 1399 - 12:25
یک کارشناس اقتصادی مطرح کرد:

اقداماتی برای مقابله با فعالیت‌های مشکوک و پولشویی

یک کارشناس امور اقتصادی گفت: نظام بانکی و مالیاتی برای مقابله با پولشویی و شناسایی فعالیت‌های مشکوک باید به یکدیگر متصل شوند.
کد خبر : ۱۱۹۶۳۷
رمز ارز

پول‌شویی فرآیندی است که در آن پول کثیف یا مالی که از طریق جرم به ‌صورت غیرقانونی حاصل شده، به ثروتی که در ظاهر از راه‌های مشروع و قانونی به دست آمده، تبدیل می‌شود؛ به گونه ای که منشاء اولیه آن مشخص نیست.


کارشناسان بر این اعتقاد هستند که پولشویی به این دلیل انجام می ‌شود که منبع واقعی پول نامشخص باقی بماند و فرار مالیاتی هم می‌تواند دلیل دیگری برای آن باشد. افرادی که از قاچاق مواد مخدر، اختلاس، رشوه و دیگر راه ‌های غیرقانونی کسب درآمد کرده‌اند عمدتا به دنبال تمیز کردن این پول هستند.


برهمین اساس رییس کل بانک مرکزی در جلسه‌ای با مدیران عامل بانک‌ها و موسسات اعتباری توجه به ساختار ادارات مبارزه با پولشویی و تقویت آنها در بانک‌ها منطبق با مصوبات هیات‌عامل بانک مرکزی و ضرورت اهتمام جدی مدیران عامل بانک‌ها بر این موضوع، ارتقای سطح مبارزه با پولشویی در سطح استان‌ها و همچنین افزایش اختیارات بیشتر و ایجاد دسترسی‌های کافی به سامانه‌های مربوطه از سوی حوزه‌های مبارزه با پولشویی بانک‌ها را ضروری دانسته است.


عبدالناصر همتی با توجه به نوسانات و تلاطم نرخ ارز ناشی از عملکرد شبکه‌های ارز فردایی که در تلاش برای بر هم زدن تعادل نرخ ارز هستند، بانک‌ها را موظف کرد که تمهیدات لازم به‌منظور جلوگیری از سوءاستفاده از زیرساخت‌های بانکی برای اهداف پولشویی و معاملات مخرب در بازارها را از طریق تعبیه سیستم‌ها و سازوکارهای مورد نیاز برای این موضوع با جدیت بیشتر پیگیری کنند.


علی دینی ترکمانی، کارشناس امور اقتصادی در پاسخ به این سوال خبرنگار ایبنِا که پرسید، بانک مرکزی برای تقویت ضوابط مقابله با پولشویی در بانک‌ها باید چه کارهایی را در اولویت قراردهد، گفت: بانک‌ها اخیرا برای نقل و انتقال پول از مبلغی به بالا مدارک طلب می‌کنند، اما به نظر می‌رسد حل موضوع فوق با چنین روش‌هایی پیچیدگی بیشتری ایجاد می شود.


وی ادامه داد: برای ارزیابی دقیق از منشاء درآمد و ثروت افراد نیاز است تا نظام بانکی و نظام مالیاتی به هم متصل شوند. نظام  مالیاتی در اصل باید توانایی شناسایی پولشویی و برخورد با آن را داشته باشد و به حساب‌هایی که باز می‌شود و به گردش پول مربوطه دسترسی پیدا کند. البته برای نیل به این هدف باید نظام مالیاتی سالم و شفاف باشد.     


این کارشناس امور اقتصادی در این رابطه که با این کار زیرساخت‌های بانکی به چه صورت بهبود پیدا خواهد یافت، اظهار داشت: شبکه بانکی از نظر زیرساخت‌های فنی و نیروی انسانی مشکل چندانی ندارد.


دینی ترکمانی در رابطه با تاثیر بهبود ضوابط مقابله با پولشویی در کنترل التهابات بازار، یادآور شد: کنترل پولشویی یعنی در سویی کنترل جریان‌های درآمدی مرتبط با فعالیت‌های غیرقانونی و در سوی دیگر به معنای شفاف کردن سیستم است. ولی اصل بحث، با تمایل ساختن قدرت به برخورد جدی با باندهای مافیایی و دارندگان حساب‌های بدون هویت ارتباط دارد. چنانچه تمایلی در این خصوص وجود نداشته باشد، شبکه بانکی نیز کار چندانی از دستش بر نمی‌آید.

برچسب ها: پولشویی مالیات
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها