27 آبان 1399 - 10:28
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

اخذ مالیات از همه تراکنش‌های بانکی منطق ندارد

یک کارشناس اقتصادی گفت: فردی که خرید شخصی و نه تجاری داشته و مالیات بر ارزش افزوده را هم داده، دیگر چه معنایی دارد که مالیات تراکنش را هم پرداخت کند.
کد خبر : ۱۱۹۶۹۶
آرگون

به گزارش ایبِنا؛ اخیرا طرح مجلس مبنی بر الزام دولت برای پرداخت یارانه کالاهای اساسی به مردم، پس از بررسی در شورای نگهبان، برگشت خورده است. آنگونه که سخنگوی این شورا گفته است: «شورای نگهبان ایراد اصل ۷۵ قانون اساسی را برای این طرح عنوان کرده، زیرا دولت بار مالی آن را متقبل نشد».


در اینباره عباس آرگون کارشناس اقتصادی به خبرنگار ایبِنا گفت: از تراکنش بانکی نمی توان مالیات گرفت. فردی که خرید شخصی و نه تجاری داشته و مالیات بر افزوده را هم داده است، دیگر چه معنایی دارد که مالیات تراکنش را هم پرداخت کند.


وی افزود: اینکه به دنبال توسعه پایه های مالیاتی باشیم، حرف درستی است؛ اما باید تفکیک مشخصی بین حساب های شخصی و تجاری اشخاص حقیقی و حقوقی صورت بگیرد. باید نظام جامع مالیاتی سریع تر پیاده سازی شود و با حساب های تجاری که فاقد پرونده مالیاتی هستند برخورد شود. به طور مشخص باید بررسی شود که فلان حساب تجاری بابت فعالیت و کسب و کار مورد نظر، آیا پرونده مالیاتی دارد یا خیر؟ اگر پرونده ای دارد، بررسی کنیم که مالیات فعالیت تجاری خود را پرداخت کرده یا خیر؟ اگر مالیات نداده، باید حساب بانکی این شخص بسته شود.


آرگون با اشاره به لزوم گسترش نظام مالیاتی در اقتصاد ایران افزود: نباید از هر گردش حسابی مالیات گرفته شود، بلکه قانون گذار بایستی منطق این کار را تعریف کند و گردش مالی حساب های شخصی و تجاری جداسازی شود و در نهایت به دنبال شناسایی فعالیت های تجاری ای باشد که بدون پرونده مالیاتی، از شبکه بانکی کشور استفاده می کنند. بایستی با این نوع حساب های تجاری فاقد پرونده مالیاتی برخورد جدی شود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر