27 آبان 1399 - 13:44
در گفتگو با ایبِنا عنوان شد:

طرح مالیات بر تراکنش‌های بانکی اقتصاد غیررسمی را تقویت می‌کند

یک اقتصاددان طرح‌ جدید مجلس برای اخذ مالیات بر تراکنش‌های بانکی را نادرست دانست و گفت: این امر احتمالا باعث نگرانی مردم و بیرون کشاندن سپرده‌ها از بانک‌ها شده و به اقتصاد غیررسمی دامن می‌زند.
کد خبر : ۱۱۹۷۰۶
مرتضی افقه

به گزارش ایبِنا، ضرورت ایجاد یک سیستم مالیاتی درست و اصولی برای اداره جامعه بر کسی پوشیده نیست. مالیات می‌تواند به عنوان جایگزین درآمدهای نفتی به بودجه کشور کمک کند. اما این در شرایطی است که چرخ اقتصاد بچرخد، تولید وجود داشته باشد و مالیات از شهروندانی اخذ شود که شغل و درآمد پایدار دارند. با این حال، مجلس شورای اسلامی طرحی را برای اخذ مالیات بر تراکنش‌های بانکی مطرح کرده که چندان کارشناسی به نظر نمی رسد.


کارشناسان اقتصادی نسبت به عوام‌گرایانه بودن چنین طرح‌هایی در مجلس هشدار می‌دهند و بر این باورند که مجلس به جای ساختن منبع درآمد از جیب مردم، بر مسائل حیاتی‌تر و مهم‌تر از جمله اصلاح ساختار اقتصادی و سیاسی تمرکز کند تا ریشه رانت و فساد در سرچشمه خشک شود.


مرتضی افقه، اقتصاددان در اینباره به خبرنگار ایبِنا گفت: تصور بنده این است که مجلس الان بیشتر وارد سیاسی‌کاری شده است. وی افزود: می‌خواهند بگویند دولت ناتوان بوده و مجلس می‌تواند مشکلات را حل کند. برای همین طرح هایی را به طور مرتب ارائه می‌دهد که فعالیت‌های مجلس را مثبت نشان دهد.


افقه تصریح کرد: یکی از این کارها همین طرح مالیات بر تراکنش‌های مالی است که چون منابع مالی لازم برای طرح‌های دیگر مثل اضافه کردن بر یارانه نداشتند به دنبال منبع جدیدی می‌گشتند و برای همین مرکز پژوهش‌های مجلس چنین طرحی را پیشنهاد داد، غافل از اینکه هر منبع جدیدی تبعات بسیاری دارد.


این اقتصاددان یادآور شد: دولت هرچه منبع درآمدی شناخته شده بود و قابل دریافت بود برای بودجه ۹۹ قرار داده و منبع جدیدی وجود ندارد و این طرح‌هایی که مجلسی‌ها مطرح می‌کنند تبعات منفی‌اش بیشتر از تبعات مثبت آن خواهد بود.


وی یکی از تبعات منفی مالیات بر تراکنش‌های بانکی را برشمرد و گفت: این امر احتمالا باعث نگرانی مردم و بیرون کشاندن سپرده‌ها از بانک‌ها می‌شود و به اقتصاد غیررسمی دامن می‌زند.


افقه با بیان اینکه طرح جدید مجلس یک طرح اصولی نیست، اظهار کرد: اگر واقعا مجلس می‌خواهد خدمتی انجام دهد، جست‌وجو کند و منبع درستی را پیدا کنند که اعتراضی را ایجاد نکند و تبعات منفی زیادی نداشته باشد؛ هرچند چنین منبع مالی در شرایط اقتصادی امروز مردم پیدا شدنی نیست.


این اقتصاددان رسالت مجلس را در قانون‌گذاری‌های مهم‌تر دانست و افزود: بنابراین مجلس به کارهای دیگر بپردازد تا شاید بعد از آمدن جو بایدن این تحریم‌ها رفع شود و مشکلات که در شرایط فعلی تحریم‌ها ایجاد شده، برطرف شود و یا کاهش یابد.


وی در پایان گفت: مجلس اگر واقعا می‌خواهد کار مفیدی انجام دهد باید بیشتر روی فرار مالیاتی ثروتمندان متمرکز شود. چون هنوز تعداد زیادی از ثروتمندان فرار مالیاتی دارند که باید مجلس اول سراغ آنها برود و نه آنکه این خُرده پس‌اندازهای ملت را رصد کنند و از آنها مالیات بگیرند که این خودش منشا تبعیض و نارضایتی بیشتر شود.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر