03 آذر 1399 - 08:55
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد:

تولید رونق بگیرد تورم مهار می‌شود

یک کارشناس امور اقتصادی گفت: اگر مسئله FATF حل شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی برطرف خواهد شد و با رونق تولید نیز تورم از بین خواهد رفت.
کد خبر : ۱۱۹۷۳۵
مسعود دانشمند

مرکز آمار ایران نرخ رشد اقتصادی سال ۹۸ را خوشبینانه پیش‌بینی کرد و از پایان یافتن رکود هم خبر داده بود، اما این تحلیل امیدوارانه چندان دوام نیاورد و در پایان همان سال با شیوع بیماری کرونا همه چیز تغییر یافت.  


علاوه بر کرونا مشکل تحریم‌های شدید علیه کشورمان مزید بر علت شد تا خریداران نفت کاهش یابند و فروش آن با سختی همراه شود. به این معنا در حالی که فروش نفت، پایه اصلی تامین منابع به حساب می‌آید و همه چیز بر روی آن استوار می‌شود، کاهش تقاضا جهت خرید، تاثیر مهمی بر شرایط اقتصادی کشور بر جای گذاشت.  


بنابراین رشد اقتصادی کشور نه تنها از حالت منفی خارج نشد، بلکه نرخ تورم با اصرار در بالا ماندن به سد محکمی در برابر آن قدعلم کرد و حال گروهی از کارشناسان بر این اعتقاد هستند که این رشد منفی برای سال آینده هم حفظ خواهد شد.


مسعود دانشمند، کارشناس امور اقتصادی در گفت‌ و گو با خبرنگار ایبِنا درباره رشد اقتصادی سال آینده با توجه به تحریم و شیوع بیماری کرونا گفت: کرونا جهانی محسوب می‌شود و در تمام کشورها تقاضا را تقلیل داده است. به این معنا وقتی شهرها و محل کسب‌ وابسته به آنها فعال نیست، بنابراین وضعیت اقتصادی هم سامان لازم را نخواهد داشت.  


وی در ادامه ابراز کرد: مصرف بنزین را نیز در شرایط کرونایی باید مورد توجه قرار داد. به این شکل که وقتی مردم به مانند سابق در رفت و آمد نیستند و بخشی از فعالیت‌های اقتصادی به تعطیلی در آمده، قاعدتا نیاز بازار به نفت هم کاهش پیدا می‌کند، بنابراین مازاد نفت در دنیا زیاد می‌شود. اکنون مازاد نفت در دنیا به قدری زیاد است که چنانچه ۶ ماه هم تولید کننده‌های نفت اوپک دست به تولید نزنند، اندوخته‌های این بازار برای نیازها جوابگو است، بنابراین تحریم نفت نه اینکه موثر نباشد، ولی خیلی نباید آن را دلیل مشکلات امروز دانست.


این کارشناس امور اقتصادی در این رابطه یادآور شد: به طور کل باید مورد اشاره قرار داد کرونا به اضافه تحریم و عدم تصویب FATF  سال ۱۴۰۰ را برای کشور ما با رشد اقتصادی منفی همراه خواهد ساخت.


دانشمند درباره اقداماتی که بابت خروج از رشد منفی اقتصاد باید مدنظر قرار گیرد، بیان کرد: منتظر رفتار آمریکایی‌ها نباید باشیم، به امید خود پیش رویم و رفتار کنیم. ایران نیاز دارد تنها یک مسئله را مورد رفع قرار دهد و آن هم بحث FATF است. نتیجه نگاه مثبت به این مسئله انجام تبادلات بانکی است که می‌توان آن را هم به دلار انجام نداد و از ارزهای دیگر بهره برد.  


وی در ادامه اظهار داشت: چنانچه FATF که به مانند یک سنگ بزرگ در برابر پای ما قرار دارد، برداشته شود، این موضوع بخش زیادی از مشکلات را برطرف خواهد ساخت. بدون شک تحریم‌های آمریکایی بر اقتصاد ما موثر واقع شده، اما یک سوم آن را تحت تاثیر قرار داده و دو سوم از مشکلات به مدیریت داخلی بستگی دارد؛ بنابراین باید آن دو سوم را چنان تقویت کرد که یک سوم مورد اشاره را پوشش دهد.  


این کارشناس امور اقتصادی در خصوص بالا بودن نرخ تورم به عنوان یک سد محکم در برابر رشد اقتصادی اضافه کرد: تورم ناشی از رکود اقتصادی است، وقتی رکود وجود دارد و از تولید خبری نیست، بنابراین تورم به وجود می‌آید. زمانی که تولید توسعه پیدا کند و به تبع آن اشتغال رشد یابد، تورم به خودی خود برطرف خواهد شد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها