01 آذر 1399 - 09:19

نقل و انتقالات ارزی با سوئیفت

سوئیفت سیستمی است که در زمینه حواله ارزی و انتقال پول از کشورها فعال است و نقش اساسی در نقل و انتقالات بانکی جهانی ایفا می‌کند.
کد خبر : ۱۱۹۷۹۵
سوئیفت

به گزارش ایبِنا، سوئیفت جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی است که از حروف اول عبارت Society for Worldwide Interbank Financial Telecommunication گرفته شده و مرکز آن درکشور بلژیک است مؤسسات مالی در سراسر جهان از این سیستم جهت تبادل اطلاعات مالی محرمانه خود استفاده می‌کنند.


سوئیفت یک نقطه دسترسی یا به اصطلاح SAP در اختیار هر کشور قرار می‌دهد تا به وسیله آن به سیستم جهانی سوئیفت متصل شوند. نقطه دسترسی کشورمان، ایران هم در بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران واقع شده است.


سوئیفت در واقع  قالبی را ارائه می‌کند که تراکنش‌های بین المللی از طریق آن بدون مشکل جریان می‌یابد و ردیابی می‌شود. به این صورت که هر گونه ارسال و دریافت پیام بین واحدهای بانکی داخل کشور و بانک‌های خارج از کشور از طریق سوئیفت انجام می‌شود، بانک‌های ایران از طریق خطوط به مرکز SAP در بانک مرکزی متصل می‌شوند و پیام‌ها از آنجا برای بانک‌های خارج از کشور فرستاده می‌شود. به وسیله SWIFT انجام معاملات ارزی در سطح جهانی سریع‌تر، مطمئن‌تر و کم هزینه‌تر از قبل انجام می‌شود.


برای صدور حواله سوئیفت، شما باید به کد سوئیفت دسترسی داشته باشید. در واقع تنها آن دسته از حساب‌های بانکی می‌توانند در سیستم سوئیفت، حواله ارزی دریافت و ارسال کنند که به سیستم سوئیفت متصل بوده و کد سوئیفت را از این موسسه غیر دولتی دریافت کرده باشند. SWIFT کد در واقع یک کد ۱۱ رقمی است که برای انجام حواله ارزی باید علاوه بر اطلاعات شخصی دارنده حساب، این کد را هم در اختیار داشته باشید.


مزایای سوئیفت

رشد چشمگیر سوئیفت مرهون دارا بودن مزایای فراوان این سیستم برای بهره‌گیران است که مهمترین آنها برخورداری از استاندارد، قابلیت اطمینان، امنیت، سرعت، کاهش هزینه ها، قابلیت دستیابی و تسویه سریع و هم زمان حساب‌ها است.


مزایای استاندارد بودن عبارتند از: 

جلوگیری از سلیقه‌ای عمل کردن افراد در تنظیم متون پیام‌های بانکی 
شناسایی سریع پیام‌ها 
جلوگیری از اتلاف وقت در تنظیم متن پیام‌های بانکی 
سرعت بخشیدن به تنظیم متن پیام‌های بانکی


قابلیت اطمینان   

طراحی سیستم سوئیفت به نحوی بوده که درصد اشتباه در آن بسیار اندک است و در صورتی که مشخصه پیام به‌طور صحیح و مطابق با استانداردها تنظیم نشود، سیستم از قبول آن خودداری می‌کند. سوئیفت ادعا می‌کند که در حدود ۹۹.۹۹ درصد قابل اطمینان است. علت وجودی این ادعا مفقود نشدن حتی یک پیام سوئیفتی از اول تأسیس در این شبکه است.

امنیت

پیام‌های مبادله شده به صورت خودکار رمز گذاری می‌شوند و متن پیام‌ها تا رسیدن به مقصد پراکنده و نامفهوم است و دسترسی به پیام‌ها توسط افراد غیرمجاز میسر نیست.

سرعت  

سرعت انتقال پیام در سیستم سوییفت بسیار بالا است ارسال پیام چند ثانیه بیشتر طول نمی‌کشد و به محض ارسال آن از طریق شبکه سوئیفت توسط آخرین امضای مجاز، بلافاصله پیام تحویل سوئیفت می‌شود.

هزینه مخابره پیام   
 
هزینه مخابره پیام از طریق سیستم سوئیفت در مقایسه با سایر سیستم‌ها کمتر است و به صورت کاراکتری مورد محاسبه قرار می‌گیرد و هر چه تعداد پیام ارسالی استفاده کنندگان بیشتر شود، هزینه هر پیام ارزانتر می‌شود، کارمزد اجرای یک پیام سوئیفتی با توجه به این که نیاز به نیروی انسانی ندارد و توسط رایانه خوانده و اجرا می‌شود، بین یک دوم تا یک سوم کارمزد اجرای یک پیام تلکسی که نیروی انسانی ‌باید آن را اجرا کند، است.
  
قابلیت دستیابی 

سیستم سوئیفت به صورت شبانه‌روزی و بدون تعطیلی خدمات  ارایه می‌دهد و در هر زمان و مقطعی تنظیم پیام و ارسال آن برای کارگزار امکان‌پذیر است؛ به‌طور کلی سوئیفت در کلیه ۳۶۵ روز سال و کلیه ۲۴ ساعت شبانه‌روز قابل دسترسی و مبادله پیام امکان‌پذیر است.


سازمان سوئیفت   

سوئیفت یک مؤسسه تعاونی یا به عبارتی دیگر یک مؤسسه غیرانتفاعی  است که به بانک‌های عضو تعلق دارد و از طرف اعضا با پرداخت حق عضویت و هزینه تعداد پیام ارسالی تأمین مالی می‌شود و مدیریت آن هم به عهده اعضا است. اعضای ۲۵ نفره هیأت مدیره سوئیفت را بانک‌های عضو انتخاب می‌کنند.

 انواع پیام‌های مالی سوییفتی

پیام‌های گروه یک: دستور پرداخت ها و چک ها 
پیام‌های گروه دو:  نقل و انتقال بین بانکی 
پیام‌های گروه سه: معاملات ارزی 
پیام‌های گروه چهار: وصولی‌ها 
پیام‌های گروه پنج: بورس و اوراق بهادار 
پیام‌های گروه شش: فلزات گران‌بها و سندیکاها 
پیام‌های گروه هفت: اعتبار اسنادی، ضمانت‌نامه 
پیام‌های گروه هشت: چک های مسافری 
پیام‌های گروه نه: صورت‌حساب ها و مدیریت وجوه

برچسب ها: ارز سوئیفت
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر