گسترش منطقه تجارت آزاد آسیا و اقیانوسیه

نخست وزیر ژاپن گفت: ممکن است یک پیمان تجاری منطقه‌ای آزاد شامل ۱۱ کشور آسیا و اقیانوسیه با حضور چین گسترش یابد.
کد خبر : ۱۱۹۸۰۱
توافق تجاری

به گزارش ایبِنا به نقل از راشاتودی، ممکن است ژاپن یک پیمان تجاری منطقه ای آزاد را با حضور چین گسترش دهد. این توافقنامه جامع و مترقی مشارکت بین اقیانوس آرام (سی پی تی پی پی)، شامل ۱۱ کشور در آسیا و اقیانوسیه است که پس از روی آوردن ایالات متحده به سیاست های حمایت گرایانه، تصمیم گرفتند بازارهای خود را باز نگه دارند.


نخست وزیر ژاپن، سوگا، قبل از اجلاس اپک در روز جمعه گفت: ژاپن از طریق انعقاد زودهنگام توافقنامه مشارکت اقتصادی جامع منطقه ای و اجرای مداوم و گسترش توافقنامه، مشارکت بین اقیانوس آرام (سی پی تی پی پی)، در انتظار منطقه تجارت آزاد آسیا و اقیانوسیه خواهد بود.


اقتصادهای گنجانده شده در توافق نامه جامع و مترقی مشارکت بین اقیانوس آرام (سی پی تی پی پی) تقریباً نیم میلیارد مصرف کننده را نمایندگی می کنند و ۱۳.۳ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی را تشکیل می دهند. اساساً توافق نامه تجاری نسخه به روز شده مشارکت میان اقیانوس آرام سرنوشت ساز (تی پی پی) است. این معامله توسط دولت اوباما مورد مذاکره قرار گرفت، اما قبل از روی کار آمدن دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و خروج ایالات متحده از پیمان تجاری، تصویب نشد.


قبلاً پکن تأکید کرده بود که آماده پذیرش ایده پیوستن به توافق نامه تجارت آزاد دیگری است.  روز جمعه سخنگوی وزارت امور خارجه چین وانگ یی، در سفر هفته آینده خود با طرف ژاپنی در مورد این موضوع گفتگو خواهد کرد.


توافق نامه جامع و مترقی مشارکت بین اقیانوس آرام می تواند توافق گسترده دیگری برای چین و برخی از اقتصادهای منطقه ای دیگر باشد که هفته گذشته بزرگترین منطقه تجاری آزاد جهان را با مشارکت اقتصادی جامع منطقه ای (آر سی ای پی) ایجاد کرد.


یکی دیگر از اعضای بالقوه این توافق، انگلیس است. در ماه سپتامبر، طرف انگلیس اعلام کرد که برای پیوستن به یکی از بزرگترین و پویاترین مناطق تجارت آزاد جهان گامی اساسی را برداشته است، همانطور که بحث در مورد پیوستن خود با ۱۱ کشور دیگر را آغاز کرده است. این معامله می تواند برای لندن سودمند باشد، زیرا برخی از بزرگترین شرکای تجاری غیر اروپایی آن از جمله امضا کنندگان این توافق هستند. امضای چنین توافقی می تواند سریع تر و ساده تر از مذاکره در مورد چندین پیمان تجاری جدید با هر کشوری باشد.

برچسب ها: چین توافق تجاری
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر