03 آذر 1399 - 08:28
نماینده مجلس دهم در گفتگو با ایبِنا:

قیمت دلار و نفت در بودجه ۱۴۰۰ منطقی است

یک نماینده مجلس دهم گفت: رقم تعیین شده برای دلار و نفت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ منطقی به نظر می‌رسد و راه دیگری هم جز این وجود ندارد.
کد خبر : ۱۱۹۸۱۰
جعفرزاده

به گزارش خبرنگار ایبِنا، محمدباقر نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه درباره قیمت ارز و نفت در بودجه اعلام کرد که« نرخ ارز را به گونه‌ای محاسبه کرده‌ایم که بین ۱۱ تا ‌۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان باشد. قیمت نفت هنوز نهایی نشده، اما برآورد اولیه ما۴۰  دلار است. علاوه بر این، او تاکید کرده که وابستگی بودجه ۱۴۰۰ به نفت کمتر از ۱۰ درصد برآورد شده است.»


براساس گفته نوبخت قیمت ارز در بودجه سال آینده کاهشی پیش‌بینی شده و این موضوع سیگنال مهمی برای روند آتی بازار دلار است. درآمد بودجه ۱۴۰۰ از محل نفت نیز حدود ۱۱۰ هزار میلیارد تومان خواهدبود.


غلامعلی جعفرزاده، عضو کمیسیون برنامه وبودجه مجلس دهم تحلیل خود را از قیمت نفت در بودجه سال آینده در گفت‌و گو با ایبِنا چنین مطرح کرد: تعیین قیمت نفت پروسه‌ای دارد که باید طی شود. از جمله اینکه توسط صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی مورد کنترل قرار می‌گیرد. از طرف دیگر ایران قیمت هر بشکه نفت را باید نزدیک به کشورهای همسایه که تقریبا همردیف آن قرار دارد، ببندد.


وی درباره واقع‌ بینانه بودن قیمت فوق برای هر بشکه نفت گفت: اکنون قیمت ۳۰ تا ۵۰ دلار بین روسیه، ترکیه، کویت، عربستان، امارات و نفت شل آمریکا متغیر است. از کمیسیون تعیین بودجه درباره قیمت هر دلار بشکه نفت سوال کردم، براساس توضیحات آنان تعیین رقم فوق منطقی به نظر می‌رسد و راه دیگری هم جز این وجود نداشت.


این عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس دهم  اضافه کرد: ایران برای تعیین قیمت هر بشکه نفت باید متناسب با منطقه؛ نه نیاز خود تصمیم بگیرد. شاید اکنون فروش نفت با قیمت ۱۰۰ دلار هم مشکل کشور را برطرف نسازد، ولی قیمت فوق برای هر بشکه نفت واقعی نوشته شده است. 


جعفرزاده در خصوص واقعی بودن نرخ ارز نیز اظهار داشت: دولت اجبار دارد تا در برخی از موارد به سمت حداقل قیمت حرکت کند و درباره مدنظرقرار دادن این قیمت ارز نقدی وارد نیست.  چنانچه قیمت ارز را بیشتر از عدد مورد اشاره مدنظر قرار می‌داد، پالس بدی به بازار وارد می‌کرد، بنابراین اینکه دولت با یک رقمی تلاش می‌کند خود را به حداقل برساند، منطقی است. 


وی در ادامه تاکید کرد: رسانه هم نباید از دولت بخواهد که قیمت بازار را بپذیرد زیرا برای پایین آمدن قیمت ارز باید تلاش صورت گیرد. تقاضای کارشناسان از دولت این است که به سمت ارز نیمایی حرکت کند.


 این عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس دهم درباره درآمدهای جایگزین دولت یادآور شد: نفت، مالیات، اوراق مشارکت و درآمدهای اختصاصی چهار منبع درآمد دولت به حساب می‌آید.


جعفرزاده در ادامه تصریح کرد: درباره اوراق مشارکت این اعتقاد وجود دارد از آنجا که نوعی فروش اموال در آینده به حساب می‌آید، باید تلاش شود تا به حداقل ممکن برسد. بر درآمدهای اختصاصی هم زیاد نمی‌توان حساب کرد، درآمد-هزینه محسوب می‌شود و بیشتر به دولت برمی‌گردد. بین این موارد مالیات از اهمیت بیشتری برخوردار است که باید متناسب با تکلیف برنامه ششم بسته شود نه آن چیزی که سازمان مالیاتی مدنظر قرار می‌دهد، زیرا این سازمان مایل نیست هیچ زحمتی به خود دهد، بنابراین در حداقل‌ها خود را بسته است.


این عضو کمیسیون برنامه و بودجه درمجلس دهم  نیز درباره کسری بودجه دولت هم بیان کرد: یکی از هدف‌گذاری‌ها، اصلاح ساختار بودجه است. اکنون اصلاح ساختار باید به سمت درآمدها حرکت کند، زیرا مردم دیگر طاقت صرفه‌جویی و کمتر هزینه کردن را ندارند و منظور از اینکه در بالا مطرح کردم مالیات باید به سمت برنامه ششم برود، همین بود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها