02 آذر 1399 - 08:40

کنترل تورم؛ اولویت نخست اقتصاد

اقتصاد امروز کشور با تورم بسیار بالایی روبرو است که باید به سرعت مهار شود تا بازارها به آرامش و ثبات نسبی برسند که به دنبال آن دیگر مشکلات اقتصادی نیز حل شود.
کد خبر : ۱۱۹۸۳۱
احمدرضا فرشچیان

به گزارش ایبِنا، در شرایط حساس کنونی و پیچیده اقتصاد ایران، علاوه بر تحریم‌ها و کاهش شدید درآمدهای ارزی کشور فشارهای دیگری نیز بر دولت و بانک مرکزی تحمیل می‌شود که رسیدگی به تمام وظایف را با سختی و پیچیدگی خاصی مواجه می‌کند. در این شرایط باید ضمن اولویت‌بندی مولفه‌های موثر بر اقتصاد کشور، قوای سه‌گانه با هماهنگی و تعامل با یکدیگر در یک مدار واحد حرکت کنند تا علاوه بر محدودیت‌های خارجی؛ مشکلات داخلی نیز بر اقتصاد بیمار کنونی سایه نیاندازد.


عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران نخستین اولویت در شرایط کنونی اقتصاد کشور را مهار تورم دانست و گفت: اقتصاد امروز کشور با تورم بسیار بالایی روبرو است که باید به سرعت مهار شود تا بازارها به آرامش و ثبات نسبی برسند که به دنبال آن دیگر مشکلات اقتصادی نیز حل شود. در واقع بانک مرکزی باید با اولویت‌بندی مولفه‌های مهم و موثر اقتصاد نسبت به ساماندهی شرایط اقدام کند.


احمدرضا فرشچیان در گفت‌وگو با ایبِنا با تاکید بر اینکه بانک مرکزی نمی‌تواند وظایف ذاتی خود را کنار بگذارد، تصریح کرد: تکالیف و خواسته جدیدی هم اگر به بانک مرکزی و نظام بانکی کشور اضافه می‌شود، نباید باعث شود که دیگر وطایف اصلی زمین گذاشته شود اما به هر حال باید براساس شرایط روز اقتصاد و نیاز جامعه تصمیمات را اتخاد کرد که باعث ایجاد مشکلات جدید نشود.


وی ادامه داد: برخی نیازها براساس شرایط کشور حصول می شود که شاید در شرایط عادی لازم نباشد بنابراین قانونگذار و مجری تشخیص داده‌اند که مثلا بانک مرکزی به دلیل جایگاه و امکاناتی که دارد باید این تکلیف را برعهده بگیرد که البته باید دیگر دستگاه‌ها نیز هماهنگ با هم در این مسیر حرکت کنند.


به گفته فرشچیان،‌ اگر هم برخی تصمیمات و تکالیف فشار مضاعفی بر بانک مرکزی تحمیل می‌کند، باید استدلال‌های دوطرف ارائه شود و با نگاه کارشناسی نسبت به آن برخورد شود اما در هیچ شرایطی نباید از وظایف ذاتی مانند مهار تورم و هدایت نقدینگی به بخش‌های مولد و مدیریت بازار ارز و ... سر باز زد.


عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در پایان گفت: بهترین راهکار برای دستیابی به همه اولویت‌های اقتصادی را باید بانک مرکزی با مشورت با اقتصاددانان ارائه دهد و این در حالی است که سال‌هاست بانک مرکزی تدابیری برای مسائل اقتصادی داشته و دارد که باید براساس نیاز روز آنها را مدیریت کند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر