07 آذر 1399 - 10:17
ایبِنا گزارش می‌دهد؛

چگونه موسسات اعتباری مجوزدار را بشناسیم؟

بانک مرکزی طی اطلاعیه‌ای برای جلوگیری از خدشه‌دار شدن وجهه نظام بانکی و ایجاد رقابت‌های ناسالم و همچنین اطلاع مشتریان بانکی، اسامی همه نهادها و موسسات مالی مجاز را اعلام کرد.
کد خبر : ۱۱۹۹۲۳
بانک ها

به گزارش ایبِنا، بانک مرکزی به تازگی اعلام کرد که هرگونه استفاده از عنوان موسسه اعتباری، تعاونی اعتباری، شرکت واسپاری (لیزینگ)، شرکت صرافی و صندوق قرض الحسنه در تابلو، سربرگ، مکاتبات و ... یا اشتغال به این امور بدون داشتن مجوز از بانک مرکزی ممنوع است.


یکی از اقداماتی که طی سال‌های اخیر آثار بسیار مثبتی را در فرایند نظام‌بخشی به بازار پولی داشته است، اقدامات و پیگیری‌های مصرانه بانک مرکزی در برچیدن فعالیت موسسات غیرمجاز بوده است. چرا که حضور پُررنگ و گسترش فعالیت موسسات اعتباری غیرمجاز از یک دهه گذشته، منشاء مخاطرات و آسیب‌های جدی به بازار پول به خصوص در اصلاح نرخ‌های سود بانکی و همچنین ثبات نظام اقتصادی کشور بوده و عملکرد آنها با اهداف کلی سیاست های اقتصاد مقاومتی نیز در تضاد قرار داشته است.  


نگاه به تاریخچه و عملکرد موسسات اعتباری غیرمجاز به خوبی نشان می‌دهد که این موسسات علاوه بر ایجاد بی‌ثباتی در نظام مالی کشور، شرایط را برای بروز فعالیت‌های سوداگرانه و سفته بازی در بازارهای طلا و ارز فراهم ساخته‌اند؛ در حالی که اقتصاد مقاومتی بیش از هر چیز به دنبال تقویت ثبات و آرامش اقتصاد در مواجهه با شوک‌های برون زا است.


بنابراین برای جلوگیری از خدشه‌دار شدن وجهه بانک مرکزی در نزد افکار عمومی و جلوگیری از بروز رقابت ناسالم بر سر پرداخت نرخ‌های سود بالاتر و افزایش احتمال ورشکستگی به دلیل ناتوانی در پرداخت سود توسط موسسات اعتباری و احتمال بروز اختلال در سایر بازارها (مانند مسکن، طلا، ارز و غیره) باید جلوی این موسسات با قاطعیت گرفته می‌شد.


به کدام موسسات مالی و اعتباری اعتماد کنیم؟


از اینرو، به دلیل تلاش موسسات اعتباری غیرمجاز برای کسب سود بالاتر و تامین سود پرداختی به سپرده‌گذاران و نظایر این اقدامات که امنیت اقتصادی و روانی سرمایه‌گذاران را تهدید می‌کرد، بانک مرکزی در راستای شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی صحیح، فهرست بانک‌ها و موسسات اعتباری و سایر نهادهایی که مجوز تاسیس و فعالیت آنها توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران صادر و تحت نظارت قرار گرفته‌، اعلام کرده که لیست تمامی این موسسات مجاز پولی و بانکی اعم از بانک‌ها و موسسات اعتباری، شعبات و باجه‌های هر یک از بانک‌ها و موسسات، شرکت‌های واسپاری (لیزینگ)، صرافی‌ها، تعاونی‌های اعتباری و صندوق‌های قرض‌الحسنه به تفکیک ارائه شده است.


در این اطلاعیه اسامی ۳۹ مورد بانک و موسسه اعتباری و ۲۲ هزار و ۸۸۸ مورد شعبه و باجه بانک، ۴۱ شرکت واسپاری (لیزینگ)، ۷۰۲ صرافی، ۱۸۴ تعاونی اعتبار و ۲۱ عنوان صندوق قرض الحسنه به رسمیت شناخته شده آمده است که اسامی آنها در سایت بانک مرکزی به نشانی www.cbi.ir قابل مشاهده برای عموم است.


طبق این اطلاعیه، هرگونه فعالیت دیگری که نام آنها در فهرست قرار ندارد، دارای مجوز از این بانک نبوده و مسئولیت ناشی از عملکرد ناصحیح آنها مستقیماً متوجه کسانی می‌شود که به این موسسات مراجعه داشته‌اند.


به نظر می‌رسد این اطلاعیه به نوعی اتمام حجت با موسسات مالی از یک سو و شهروندان از سوی دیگر است. حالا با اعلام این اسامی دست قانون باز است که به صراحت و با سخت گیری با هرگونه موسسه و نهاد مالی که با عناوین مختلف اقدام به جذب سپرده شهروندان در جهت منافع نامعلوم می‌کند، برخورد قاطع داشته باشد.


از سوی دیگر شهروندان نیز می‌توانند با مراجعه به این سامانه همه اطلاعات لازم در مورد موسسات اعتباری و شعب مختلف بانکی را قبل از اقدام برای سپرده‌گذاری، شناسایی کنند و سره را از ناسره تشخیص دهند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر