09 آذر 1399 - 11:48
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

اقدام بانک‌ها در کاهش فشار کرونا بر کسب و کارها

یک کارشناس اقتصادی معتقد است در شرایط کرونایی که کسب و کارها با فشارهای متعدد مواجه هستند، بانک‌ها می‌توانند به عنوان حمایت کننده از طریق راهکارهایی نظیر به تعویق انداختن اقساط وام، نقش آفرینی کنند.
کد خبر : ۱۱۹۹۷۲
طیبی

به گزارش ایبِنا، شرایط کسب و کارها در دوران کرونا، به دلیل محدودیت های مختلف و کاهش تقاضا، تعریفی ندارد. برخی با کاهش منابع مالی دست و پنجه نرم می کنند و برخی نیز با چالش پرداخت اقساط تسهیلات بانکی مواجه هستند.  


در این میان، یکی از کارشناسان اقتصادی معتقد است در شرایط فعلی، نظام بانکی می تواند در نقش واسطه ای، هم برای تامین مالی کسب و کارها نقش داشته باشد و هم با تعامل با دولت برای کسب حمایت های قانونی از فعال اقتصادی، تاثیرگذاری داشته باشد.


دکتر کمیل طیبی کارشناس اقتصادی در ادامه گفتگو با خبرنگار ایبِنا اظهار داشت: نقش بانک به عنوان یک نهاده واسطه مالی، اعطای تسهیلات و ایجاد اعتبار است. به عبارت دیگر در تامین منابع مالی کسب و کارها، بانک باید نقش داشته باشد. این موضوع به عنوان یک اصل شناخته شده است و باید به آن توجه داشت. حالا اینکه چه ابزاری و چه سازوکاری برای این نوع تامین مالی وجود داشته باشد، اهمیت پیدا می کند.


در این شرایط کرونایی که کسب و کارها با فشارهای متعدد مواجه هستند، بانک ها می توانند به عنوان حمایت کننده از طریق راهکارهایی نظیر به تعویق انداختن اقساط وام و پایین آوردن نرخ سود، نقش آفرینی کنند. ولی در کنار نقش حمایت کننده، بانک ها در این شرایط می تواند نقش توسعه ای را هم داشته باشد. یعنی بانک به عنوان یک بانک توسعه ای شناخته بشود.


به اصطلاح در قبال بانک، سیستم یک شرایط رقابتی را فراهم کند که مثلا آن دسته از صنایع و آن دسته از کسب و کارهایی که جنبه تولیدی داشته باشند در زمینه سرمایه گذاری بر اساس تسهیلات بانکی پیش روند.


در واقع  بانک به مشتریان خودش که همان کسب و کارها هستند، این منابع تسهیلاتی را عرضه می کند و از یک سمت دیگر هم باید با دولت در تعامل باشد که به اصطلاح حمایت لازم از فعال اقتصادی به جهت قانونی و ضمانت بانکی، بشود. در نتیجه این روش، کسب و کار تولیدی داخلی، می تواند با کاهش نرخ بهره و حمایت قانونی دولت، منابع مالی مورد نظر را دریافت کند.

برچسب ها: تسهیلات کسب و کار
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر