12 آذر 1399 - 08:32
عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با ایبِنا:

بودجه بدون نفت نیاز به اصلاحات اساسی اقتصادی دارد

یک نماینده مجلس گفت: حل مشکل وابستگی بودجه به نفت یک بسته جدی اصلاحات اقتصادی نیاز دارد.
کد خبر : ۱۲۰۰۳۵
بگلریان

به گزارش خبرنگار ایبِنا، با توجه به سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی که رهبر معظم انقلاب ابلاغ کردند، دولت و مجلس شورای اسلامی باید سهم مالیات را در منابع، افزایش و سهم نفت را کاهش دهند. دولت هم اعلام کرده که وابستگی به نفت در بودجه ۱۴۰۰ را به شدت کاهش خواهد داد. روبرت بگلریان، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا درباره چگونگی وابستگی اقتصاد ایران به پول نفت گفت که باید به سراغ منابع غیر نفتی مانند مالیات رویم.


این نماینده مجلس در این رابطه ابراز کرد: سال جاری که ایران یا درآمد نفتی نداشت ویا از توانایی انتقال درآمدهای حاصل از آن بی‌بهره ماند، به نوعی یک بودجه غیرنفتی را متحمل شد، منتها برخی از منابع تامین آن ساز و کارهایی بود که به نوعی افزایش نقدینگی را به وجود آورد. مالیات‌ها، فروش اوراق قرضه و سهام از مواردی محسوب می‌شود که به کار گرفته شد، اما در کنار نقاط مثبت، بار منفی که مورد اشاره قرار گرفت را نیز به همراه داشت.


وی در ادامه اضافه کرد: دولت به هرحال باید بودجه را تامین کند و چنانچه بخواهد با اثرات سوء نفتی شدن بودجه همراه نشود، در ابتدا باید استقلال بانک مرکزی را هر روز بیشتر کند. علاوه بر این گره‌های کوری که باعث کسری بودجه می‌شود را اصلاح سازد که این امربه یک اصلاحات اساسی اقتصادی نیاز دارد و در کوتاه مدت هم ممکن نیست.


این عضو کمیسیون انرژی درباره ظرفیت‌های اقتصاد ایران برای پایان دادن به سلطه نفت یادآور شد: مهمترین عاملی که در ایران باید به آن تکیه کرد، مالیات‌ است. یعنی همان مسئله‌ای که در تمام دنیا هم مورد توجه قرار می‌دهند. گرچه در این حوزه موفقیت‌هایی داشتیم، ولی تا حدی که درصدد برآییم بخش زیادی از بودجه را با این روش تامین کنیم، فاصله زیادی وجود دارد و اکنون مشاهده می‌شود که درآمدهای مالیاتی به زحمت نیمی از دستمزدی که دولت باید پرداخت ‌کند را مورد تامین قرار می‌دهد.     


بگلریان در ادامه تصریح کرد: باید توجه داشت مالیات از بخش خصوصی و کسانی که تولید و کار دارند، باید اخذ شود. در غیر این ‌صورت به همان گره کوری که همیشه با آن مواجه بودیم یعنی فقدان سرمایه‌گذاری و فعالیت کارآمد بخش خصوصی، بهره‌وری پایین و بالا بودن یارانه‌ها و ... برمی‌گردیم.


این نماینده مجلس در این خصوص افزود: مورد بعدی حذف یارانه‌ها به مرور است. یارانه‌های زیادی توسط دولت پرداخت می‌شود و حتی در همین مجلس هم با توجه به شرایط کنونی مدام بار تازه‌ای بردوش دولت می‌افزایند. 


وی در ادامه اظهار داشت: حل مشکل فوق به یک بسته جدی اصلاحات اقتصادی نیاز دارد که در شرایط فعلی قابل تصور نیست، بنابراین باید همان روش مالیات‌گیری را پی گرفت که در کوتاه مدت هم چشم‌انداز روشنی ندارد و اینکه سال آینده تا چه اندازه در عمل قطع نفت از بودجه ممکن خواهد بود، میزان کمی را باید برای آن در نظر گرفت. 


این عضو کمیسیون انرژی  در رابطه با فعال کردن درآمدهای ارزی برای کاهش وابستگی بودجه به نفت، تاکید کرد: صادراتی که توسط بخش خصوصی صورت می‌گیرد باید فعال‌تر پیش رود تا از منبع آن ارز وارد کشور شود زیرا قاعدتا دولت‌ها معمولا درآمد ارزی خاصی ندارند و در خصوص ایران درآمد دولت نفت است، در آینده هم چنانچه وضعیت به همین منوال پیش رود، انتظار دیگری نمی‌توان داشت و بعید به نظر می‌رسد چنانچه یکی از راه‌های مطرح شده به سرانجام نرسد، سال آینده بودجه بدون نفت داشته باشیم.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر