12 آذر 1399 - 13:21
رییس جمهور خبر داد؛

اختصاص ۱۶ هزار میلیارد تومان برای کاهش فقر مطلق

رئیس جمهور با ابراز خرسندی از تقدیم لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور در موعد مقرر به مجلس شورای اسلامی از اختصاص ۱۶ هزار میلیارد تومان برای کاهش فقر مطلق در لایحه بودجه خبر داد.
کد خبر : ۱۲۰۱۴۱
روحانی

به گزارش ایبِنا، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت گفت: اساسا سال ۱۴۰۰ از جهاتی سال ممتاز و حائز اهمیت است. اولا سال آینده سال پایانی قرن چهاردهم و در آستانه ورود به قرن جدید خواهیم بود و از طرف دیگر این بودجه در زمانی به مجلس شورای اسلامی تقدیم می‌شود که احساس می‌کنیم شرایط سال آینده با دهه‌ای که گذشت از آغاز سال ۹۰ تا امروز، کمی متفاوت خواهد بود.


رئیس جمهور اظهارداشت: دشمنان همه توان خود را برای تسلیم مردم ایران در این دهه به کار گرفتند و به ویژه در سه سال اخیر تحریم را به یک جنگ تمام عیار اقتصادی تبدیل کردند. اما در عین حال فکر می‌کنیم با شکست این جنگ و فشار حداکثری، شرایط در سال آینده شرایط متفاوتی خواهد بود.


روحانی افزود: البته این شرایط متفاوت نه تنها به خاطر اینکه ترامپ با سیاست‌های غلط خود نسبت به ایران و جهان شکست خورد، بلکه هر دولتی در آمریکا روی کار می‌آمد به خاطر شکست جنگ اقتصادی و فشار حداکثری، ناچار بود در برابر ملت ایران سر تسلیم فرود بیاورد.


رئیس جمهور در ادامه سخنان خود با بیان اینکه این دولت در شرایطی سال ۹۲ فعالیت خود را اغاز کرد که برای اولین بار بعد از جنگ تحمیلی شرایط رکود تورمی عمیقی را در کشور شاهد بودیم، گفت: در آغاز فعالیت دولت، با تورم بیش از ۳۴ درصدی و رشد اقتصادی منفی ۷.۷ مواجه بودیم.


روحانی افزود: این دولت توانست طی ۶ ماهه اول فعالیت خود در هر دو مسئله تورم و رکود، تغییرات اساسی در کشور ایجاد کند به طوری که با تلاش ها و اقدامات انجام شده همان سال تورم به ۱۵.۶ درصد رسید و در زمینه رشد اقتصادی هم به عدد مثبت  ۳.۲ رسیدیم.


رئیس جمهور ادامه داد: برغم اینکه در بخش دوم سال ۹۳  قیمت نفت با سقوط بی سابقه از ۱۲۰ دلار به ۳۰ دلار تنزل کرد، توانستیم کشور را بدون تکانه های اقتصادی اداره کنیم و در عین حال مذاکرات هسته ای را هم در سال ۹۳ و ۹۴ ادامه دهیم و با دستیابی به توافق هسته ای گشایش های زیادی در کشور ایجاد شد و اقتصاد رونق گرفت.


روحانی بهره برداری تعداد زیادی از فازهای پارس جنوبی، افتتاح کارخانجات متعدد پتروشیمی و همچنین تکمیل و به بهره برداری رسیدن پالایشگاه خلیج فارس را از اتفاقات مهم کشور بعد از امضای برجام و گشایش های اقتصادی عنوان کرد و افزود: شرایط کشور به طور کلی عوض شد تا جایی که در سال ۹۵ بالاترین رشد اقتصادی جهان برای ایران به ثبت رسید.


رئیس جمهور تک رقمی شدن نرخ تورم در سال های ۹۴، ۹۵ و ۹۶ و حتی ماه های اولیه سال ۹۷ را مورد اشاره قرار داد و افزود: شرایط اقتصادی که در طول فعالیت این دولت ایجاد شده در متوسط ۵۰ ساله کشور بی‌نظیر بوده است.


روحانی در ادامه به فعالیت های انجام شده از سوی این دولت در بخش اشتغال اشاره کرد و با بیان اینکه از سال ۸۵ تا ۹۱ رشد اشتغال خالص کشور تقریبا صفر بوده است، گفت: در این دولت اقدامات و تلاش های زیادی در بخش ایجاد اشتغال انجام شده است و به طور متوسط از ۹۳ تا ۹۷ حدود ۷۰۰ هزار شغل ایجاد شده که آمار بی سابقه ای است.


رئیس جمهور در عین حال افزود: البته در کنار این افزایش شغل ما هر فصل نسبت به فصل مشابه قبل بیش از ۹۰۰ هزار نفر جمعیت فعال کشور نیز افزایش یافته است.


  روحانی همچنین اظهار داشت: طی این ۷ سال  برغم فراز و نشیب ها و کاهش قیمت نفت و طولانی شدن مذاکرات هسته ای تا سال ۹۴، توانستیم پایه های مقاومت کشور در برابر فشارهای بیرونی را تقویت کنیم و به برکت همین مقاومت و ایستادگی بود که از سال ۹۷، آمریکا در هر قطعنامه ای که علیه ایران به شورای امنیت سازمان ملل برد، ناموفق بود و شکست خورد.


رئیس جمهور با بیان اینکه تا قبل از سال ۹۷ حتی روسیه و چین نیز به قطعنامه های آمریکا علیه ایران رای مثبت می دانند، گفت: از سال ۹۷ به بعد با اقدامات و تلاش های انجام شده و دیپلماسی فعال، تنها یک یا دو کشور با آمریکا همراهی کرده اند و علاوه بر زمینه های سیاسی، در زمینه حقوقی نیز در هر دادگاه بین المللی که علیه آمریکا حضور یافتیم، تاکنون موفق بوده ایم.


روحانی افزود: در سال ۹۸ برغم همه فشارها و مشکلات اقتصادی، کنترل تورم و افزایش رشد اقتصادی را در دستور کار داشتیم و تلاش ها منجر شد که در ابتدای سال ۹۹ رشد اقتصادی ما مثبت شود اما در این سال همه دنیا با یک مشکل بی سابقه به نام ویروس کرونا مواج شد و همه کشورهای جهان از جمله ایران با مشکل اقتصادی مواجه شدند.


رئیس جمهور با بیان اینکه با شیوع بیماری عالمگیر کووید ۱۹ به طور طبیعی صادرات و واردات در کشور با افت مواجه شد، گفت: در شرایطی قرار گرفتیم که در ۸ ماهه اول امسال صادرات کشور از نظر وزنی ۱۴ درصد و از نظر ارزشی ۱۹ درصد کاهش یافت و همچنین بخاطر مشکلاتی که برای خریداران نفت ما در عرصه بین المللی از سوی آمریکا ایجاد شد، درآمد نفتی کشور نیز در سال های ۹۷ تا ۹۹ کاهش داشت.


وی اظهارداشت: برغم همه این مشکلات خوشحالیم که امروز شرایط به سمت بهبود تدریجی حرکت می کند و امید مردم برای رونق اقتصاد بیشتر شده است، محاسبات هم بر این مبناست که جنگ اقتصادی دشمن به پایان نزدیک است و محاسبات جهانی این است که تحریم  و فشار آمریکا علیه ایران شکست خورده است.


رئیس جمهور با اشاره به سختی هایی که مردم عزیز کشور در طول این سال از ناحیه تحریم و جنگ اقتصادی دشمنان متحمل شده اند، گفت: دولت، مردم و همه قوای کشور با مقاومت در برابر این فشارهای ناعادلانه و همچنین مشکلات ناشی از کرونا مبارزه کردند و امیدواریم موفقیت نهایی را در هر دو زمینه بدست آوریم.


 روحانی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع تولید و تلاش در کشور برای افزایش و رونق تولید اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در تولید داخلی مهرماه امسال نسبت به سال گذشته، تولید و فروش فعالیت های اقتصادی مثبت بوده و رشد داشته ایم به عنوان نمونه در بخش صنعت در ۷ ماه اول سال رشد تولید ۶.۴ درصد و رشد فروش ۸.۹ درصد بوده است و برغم اینکه در زمینه تامین دلار با مشکل مواجه بودیم، حرکت های بسیار خوبی در سال جهش تولید انجام شده است.


رئیس جمهور در ادامه به ارائه لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور به مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: درآمد عمومی در لایحه بودجه سال آینده  ۸۴۱ هزار میلیارد تومان است که نسبت به سال گذشته افزایش داشته است و معتقدیم با کمک همدیگر این رقم در بخش های مالیات، گمرکات و عوارض، درآمد نفتی، فروش اوراق مشارکت و سهام که درآمدهای اصلی دولت هستند، قابل تامین است.


 روحانی با بیان اینکه همه امکانات خود را بسیج کرده ایم و شرایط را مناسب می دانیم که سال آینده فروش نفت را افزایش دهیم، گفت: پیش بینی ما فروش بیش از ۲ میلیون بشکه نفت و میعانات است اما این به معنای افزایش اتکا به نفت در لایحه بودجه نیست.


رئیس جمهور با تاکید بر اینکه اتکا به نفت در لایحه بودجه سال آینده همچون سال گذشته بوده و اتکا به نفت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ بیشتر نشده است، افزود: افزایش درآمد نفتی در سال آینده به طور عمده در دو سرفصل "توسعه زیربنایی کشور" و " توانمندسازی اقشار محروم" مصرف خواهد شد و افزایش درآمد نفتی صرف بودجه جاری نخواهد شد.


  روحانی با تاکید بر اینکه نباید در این زمینه خلط مبحث شده و این تلقی ایجاد شود که اتکا به نفت در لایحه بودجه سال آینده افزایش یافته است، گفت: بسیار مهم است که این اشتباه رخ ندهد، زیرا معتقدیم که فاصله گرفتن بودجه جاری کشور با نفت باید بیشتر شود.


رئیس جمهور با تاکید بر ادامه واگذاری سهام دولت به مردم افزود: همچنان علاقمندیم که دولت سهام بیشتری به مردم واگذار کند و این واگذاری به طور عمده از طریق بورس انجام شود تا مردم وارد اقتصاد شوند و مدیریت و مالکیت به مردم واگذار شود.


 روحانی با تاکید بر اینکه همه تلاش دولت بر این است که منابع درآمدی در بودجه برای توسعه کشور صرف شود، یکی از اولویت های دولت را توسعه دولت الکترونیکی و حمایت از شرکت های دانش بنیان عنوان کرد و افزود: در این بخش ها کارهای بسیاری انجام شده و تصمیم داریم تا خرداد سال ۱۴۰۰ تکمیل و نهایی شود.


رئیس جمهور با اشاره به افتتاح مرحله اول و مهم سامانه جامع تجارت در روزهای گذشته، گفت: بخش اول و مهم سامانه تجارت با هدف شفافیت و مبارزه با فساد فعالیت خود را آغاز کرد و بخش دوم بهمن ماه و بخش آخر آن نیز تا خرداد سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.


 روحانی با بیان اینکه برخی امور ممکن است به ظاهر بودجه جاری داشته باشند اما در اصل زیربنایی و ساختاری هستند، گفت: دانشگاه ها، آموزش و پرورش، بخش سلامت و پارک های علم و فناوری ممکن است ظاهر بودجه جاری داشته باشند اما ساختاری و زیربنایی هستند.


رئیس جمهور با اشاره به تلاش دولت برای تداوم کمک به اقشار ضعیف در ماه های آتی و سال آینده، اظهار داشت: در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان ۲۵ درصد دیده شده، معافیت مالیاتی ۴ میلیون تومان در نظر گرفته شده  و حداقل دریافتی از ۲.۸ میلیون تومان به ۳.۵ میلیون تومان افزایش یافته و ۱۶ هزار میلیارد تومان نیز برای کاهش فقر مطلق تعیین شده است.


روحانی تاکید کرد: کمک های معیشتی همچون سابق پرداخت خواهد شد، بیمه رایگان برای ۳۰ میلیون نفر در نظر گرفته شده و اعتبار بخش سلامت ۲ برابر شده، استخدام ۵۰ هزار نیروی جدید در بخش بهداشت و درمان مد نظر قرار گرفته است.


رئیس جمهور ادامه داد: بودجه عمرانی کشور در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ را  ۱۰۴ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: در بودجه سال آینده توجه خاصی به تولید و اشتغال شده تا بتوانیم در استانهای مختلف طرح ها و پروژه های ملی را سریع تر تکمیل و راه اندازی کنیم.


روحانی توجه و رسیدگی به اقشار محروم و کسانی که درآمد ثابت دارند و همچنین عدالت اجتماعی و حمایت از صندوق های تامین اجتماعی را از دیگر ویژگی های لایحه بودجه سال آینده عنوان کرد و افزود: تلاش خواهیم کرد از طریق  بودجه مولد سازی ظرفیت های منطقه ای را با توسعه ارتباطات و حمل و نقل  افزایش دهیم.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر