14 آذر 1399 - 10:32

راهکار جبران کسری بودجه بدون آثار تورمی چیست؟

عضو هیات علمی دانشگاه تاکید کرد: انتظار از مجلس این است که اعداد و ارقام بودجه را واقعی کند ولی متأسفانه عمدتاً به این نکته توجه نمی‌کنند و حتی بعضاً یک سری اعداد را غیرواقع‌بینانه‌تر هم می‌کنند.
کد خبر : ۱۲۰۱۵۱
فرید موسوی

به گزارش خبرنگار ایبِنا؛ در حالی که لایحه بودجه سال آینده چهارشنبه از سوی دولت به مجلس اراده شد، تامین کسری بودجه سال جاری از مهم‌ترین چالش های این روزهای اقتصاد ایران است. در این باره، سید فرید موسوی عضو هیات علمی دانشگاه و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا اظهار داشت: با توجه به اینکه اکنون فصل بستن بودجه است، دولت و مجلس باید در گام اول تلاش کنند درآمدها و هزینه های دولت را با توجه شرایط کشور به درستی تدوین کنند و به نوعی نباشد که در یک فضای غیرواقعی یک سری درآمدهایی را تعریف کنند که اصلاً قابلیت تحقق ندارد و بر اساس آن، هزینه‌های واقعی را مطرح کنند.


وی افزود: این موضوع مهمی است در هنگام بسته بودجه باید مدنظر قرار بگیرد. ولی تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد که دولت‌ها و مجلس‌های مختلف؛ بودجه را به گونه ای بسته‌اند که معمولاً به این مهم توجه کافی نشده و رعایت نمی‌شود. حتی انتظار از مجلس این هست که به هر حال این اعداد و ارقام بودجه را واقعی کند ولی متأسفانه عمدتاً مجالس به این نکته توجه نمی‌کنند و حتی بعضاً یک سری اعداد را غیرواقع‌بینانه‌تر هم می‌کنند.


ولی با همه این تأکیدات، وقتی کسری بودجه اتفاق افتاد چه کاری باید انجام بدیم؟ موسوی در این باره اظهار داشت: چند راه را می‌توان پیشنهاد داد که جبران این کسری به چاپ پول و تورم منجر نشود. ابتدا بعد از اینکه بودجه بسته شد، باید مدیریت هزینه‌ها توسط دولت صورت بگیرد، که این یکی از مهم‌ترین نکاتی هست که باید به آن توجه داشت و صرفه جویی و مدیریت هزینه‌ها با جدیت باید در دستور کار دولت قرار بگیرد.


این نماینده سابق مجلس افزود: دومین گام این است که باید به ساماندهی نظام مالیات کشور توجه ویژه‌ای شود. آن هم به این صورت که باید یک سری پایه های جدید مالیاتی را تعریف بکنیم. چون بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی اکنون در کشورمان فعالیت دارند که متأسفانه دور از دسترس مالیات قرار گرفته‌اند. همچنین باید جلوی فرارهای مالیاتی، با مکانیزم‌های خاصی گرفته شود. به هر حال اکنون اگر سامانه های مربوطه تکمیل و اجرا شوند، این امکان فراهم می‌شود که جلوی فرارهای مالیاتی به شکل مطلوب‌تری نسبت به گذشته گرفته شود.


موسوی در ادامه گفت: در بخش دیگر موضوع مالیات، ساماندهی معافیت‌های مالیاتی قابل طرح است. چون در قوانین مختلف به اشکال مختلف معافیت‌های متعدد مالیاتی را تعریف کرده‌ایم، ولی متأسفانه ساماندهی معافیت‌های مالیاتی در کشور ما در حد شعار مانده است که در این شرایط باید عزم جدی برای این بخش صورت بگیرد تا بتوان به تأمین کسری بودجه کمک کرد.


عضو هیات علمی دانشگاه تاکید کرد: این موارد می‌تواند درآمدهای دولت را افزایش دهد. بدون اینکه آثار تورمی بر اقتصاد کشور داشته باشد و اتفاقاً می‌تواند انگیزه تولید و مولدسازی را نیز افزایش می‌دهد و تبعات مثبت اقتصادی در کنار کاهش هزینه‌های دولت را به همراه داشته باشد.


وی اضافه کرد: گام بعدی، بحث فروش دارایی‌های دولت است. در واقع اراده جدی برای فروش دارایی‌ها و مولدسازی دارایی‌های دولت است. در حال حاضر قوانین مرتبط با واگذاری به نوعی است که مجری نمی‌تواند به این سمت حرکت کند، یعنی تبعات مختلفی را برای مجری می‌تواند داشته باشد، ولی اگر در تمام سطوح اراده‌ای بر این قرار بگیرد که واگذاری اموال دولتی اتفاق بیفتد و در کنار واگذاری، موضوع مولدسازی دارایی‌های دولت هم توجه ویژه شود، می‌توان به تأمین بخشی از کسری بودجه امیدوار بود.


وی در پایان گفت: بعد از این موارد می‌توانیم به بحث اوراق بپردازیم. به هر حال در موضوع اوراق چون بحث سود آن در سال‌های بعدی مطرح هست و بدون اینکه اتفاق خاصی در اقتصاد ما بیفتد، شاید بدهکار کردن آینده باشد. ولی این موارد اولیه ای که مطرح کردم، می‌تواند در شرایط فعلی، بسیار اثربخش باشد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر