17 آذر 1399 - 10:34

جهش استفاده از خدمات الکترونیک بانک‌ها/ پول کاغذی کمرنگ شد

به دنبال گسترش استفاده مردم از خدمات بانکداری الکترونیک و همچنین تغییر ذائقه مردم پس از شیوع ویروس کرونا، ‌میزان استفاده از پول کاغذی در برابر گرایش به خدمات الکترونیک بانک‌ها افت کرده است.
کد خبر : ۱۲۰۲۰۳
بانکداری الکترونیک

نایب رییس کمیسیون فناوری اطلاعات اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه شروع پاندمی کرونا در جهان فعالیت های الکترونیکی را با رشد قابل توجهی مواجه کرد، اظهار کرد: این شرایط در دنیا، اقتصاد را ناچار به تغییر رویکرد به سمت فناوری های نوین بانکی و خدمات الکترونیکی سوق داد که در ایران نیز تحولی ایجاد کرد.


عبدالرضا نوروزی در گفت وگو با ایبِنا تصریح کرد: با اینکه فرآیندهای الکترونیکی در ایران با کُندی پیش می رفت، اما به دلیل داشتن زیرساخت های نسبی توانستیم در این مدت رشد خوبی را داشته باشیم که اگر چنین زیرساخت هایی را نداشتیم این توسعه و رونق امکان پذیر نبود که البته هنوز به قله نرسیده است.


وی با اشاره به اینکه براساس آمارهایی که داریم این روند کمی با کاهش مواجه شده است، ادامه داد: علاوه براینکه در زیرساخت های الکترونیکی هنوز هم باید اقداماتی صورت گیرد، فرهنگ سازی در این مورد هم باید شکل بگیرد، چرا که هنوز هم متاسفانه اغلب مردم تمایل به حضور فیزیکی دارند و دوست دارند که در بازار گشت و گذار کنند.


نایب رییس کمیسیون فناوری اطلاعات اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: از سوی دیگر، نبود کنترل و نظارت های کافی بر بستر الکترونیکی جهت خرید یا دریافت خدمات اینترنتی و الکترونیکی نیز باعث از بین رفتن اعتماد مردم شده و به همین دلیل ترجیح می دهند حتما در محل حضور داشته باشند.


نوروزی تصریح کرد: در کشورهای توسعه یافته به دلیل رقابت بالا در این بخش کنترل ها نیز بیشتر است و در نتیجه شاهد رونق بیشتری در این بخش از فناوری های نوین هستیم.


او با اشاره به مزایای بسیاری که بانکداری الکترونیک و خدمات اینترنتی به همراه خواه داشت، افزود: مهم ترین موضوع کمرنگ شدن استفاده از پول کاغذی است که خود به خود از بین خواهد رفت و هزینه های گزافی که برای چاپ پول صرف می شود نیز حذف خواهد شد. از سوی دیگر سوءاستفاده هایی که در حوزه اسکناس تقلبی وجود دارد هم برداشته می شود.


نوروزی گفت: کاهش مصرف انرژی، رفع آلودگی هوا و همچنین صرف جویی در زمان برای افراد از دیگر مزایایی است که فعالیت در حوزه فناوری به دنبال دارد. نکته مهم دیگر حذف واسطه ها در خریدهای اینترنتی است که می توان با استفاده از این روش، محصول را بدون واسطه تهیه کنیم.


نایب رییس کمیسیون فناوری اطلاعات اتاق بازرگانی ایران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ایجاد پرونده مالیاتی برای صاحبان کارتخوان گفت: ما همواره از شفافیت در اقتصاد و رصد معاملات و گردش های مالی استقبال می کنیم و به طور قطع ایجاد پرونده های مالیاتی برای دستگاه های کارتخوان اقدام مثبتی خواهد بود، چرا که به جلوگیری و کنترل پولشویی کمک خواهد کرد.


وی ادامه داد: اما در این میان زیرساخت ها نیز باید فراهم باشد و ساز و کار مناسبی برای اجرای این فرآیند باید تعریف کرد تا به عنوان نمونه اگر یک فرد در یک رسته شغلی از کارتخوان استفاده نکرد بتوان، به گردش مالی کاری که انجام می دهد آگاه بود و جلوی فرار مالیاتی او را گرفت.  


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر