19 آذر 1399 - 08:52
مشاور سازمان برنامه و بودجه:

نمایندگان ایرادات بودجه را رفع کنند

مشاور سازمان برنامه و بودجه گفت: تصمیم‌گیری نهایی در رابطه با بودجه از اختیارات مجلس است و نمایندگان می‌توانند به آن انتقاد وارد کنند و بگویند که رقم درآمدی قابل دستیابی نیست و آن را تصحیح کنند.
کد خبر : ۱۲۰۲۳۹
مهرداد بائوج لاهوتی

مهرداد لاهوتی، نماینده سابق مجلس و مشاور سازمان برنامه و بودجه در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا درباره احتمال استقراض دولت برای تامین بخش درآمدی بودجه گفت: بودجه سال آینده حدود  ۲۴۳۵ هزار میلیارد تومان است که از این مقدار حدود ۸۴۱ هزار میلیارد تومان، بودجه عمومی و ۸۸ هزار میلیارد تومان، درآمد اختصاصی دولت است که جمع آنها ۹۲۹ هزار میلیارد تومان می‌شود. ترکیب درآمد دولت هم حدود ۱۹۹ هزار میلیارد تومان از نفت، ۲۲۷ میلیارد تومان از مالیات و حدود ۱۲۵ هزار میلیارد تومان آن اوراق مشارکت است. بنابراین دولت قصدی برای استقراض جهت جبران بودجه ندارد.


وی در ادامه یادآور شد: دولت در بودجه ۹۹ بحث اوراق را مطرح کرده بود که وقتی موضوع استقراض به میان آمد، نظرها به این سمت برود. اتفاقا اوراق محسناتی هم دارد که برای کشور مفید است. یکی از آنها جمع‌آوری نقدینگی در دست مردم  و استفاده از آنها برای کارهای عمرانی است.


این نماینده سابق مجلس درباره بخش درآمدی بودجه و پیش‌بینی‌هایی که با اما و اگر همراه است، بیان کرد: دولت پیش‌بینی کرده، ۱۹۹ هزار میلیارد تومان نفت را به فروش خواهد رساند، اما در نهایت تصمیم‌گیری نهایی در این رابطه تحت اختیار مجلس است. نمایندگان می‌توانند به این ادعای دولت انتقاد وارد کنند و بگویند که رقم فوق قابل دستیابی نیست و آن را به تصحیح در آورند.


لاهوتی در ادامه افزود: وابستگی به نفت در سال جاری حدود ۲۴ درصد است. حالا چنانچه این مقدار عملیاتی هم نشود، باید از طریق مالیات درآمدزایی شود که سال گذشته ۱۷۴ هزار میلیارد تومان بود و امسال در شرایط سخت کرونا که باید مدارا هم می‌شد، ۲۲۵ هزار میلیارد بوده است. برخی در این میان به هزینه‌های جاری ایراد می‌گیرند، دولت باید متناسب با تورم حقوق‌ها را افزایش دهد، نمی‌تواند در این رابطه سکوت اختیار کند.  


مشاور سازمان برنامه و بودجه درادامه ابراز کرد: دولت در وصول مالیات طی چند سال اخیر بسیار موفق بوده و آن مقداری که امکان دارد را به مرحله وصول رسانده است. کمبودهای باقی مانده باید از منابع دیگر جبران کرد. در حال حاضر چند یارانه پرداخت می‌شود که در مورد آنها صحبت نمی‌شود. یکی ۴۲ هزار میلیارد تومان برای ۷۶ میلیون نفر، دیگری ۳۱ هزار میلیارد تومان از محل بنزین برای ۵۳ میلیون نفر، یکی دیگر ۱۵ هزار میلیارد تومان برای فقر مطلق که در قالب بسته‌های معیشتی و ... پرداخت می‌شود و آخری هم ۸ میلیارد دلار جهت کالاهای اساسی برای دارو در نظر گرفته شده است. آقای نوبخت هم در مصاحبه خود مطرح کرد که چنانچه ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شود، یارانه مردم افزایش خواهد یافت.


وی در ادامه اظهار داشت: همانطور که مورد اشاره قرار دادم بودجه در حال حاضر تحت اختیار مجلس است و ایجاد تغییرات در آن هم از حقوق نمایندگان به حساب می‌آید، ولی براساس تجربه ۱۲ ساله در مجلس درصد تغییرات از ۳ تا ۵ درصد بیشتر نخواهد بود، زیرا غیر از این، قابلیت اجرا ندارد.     


این نماینده پیشین مجلس درباره کسری بودجه معتقد است که بر اساس بودجه دولت (فروش نفت و اوراق، اخذمالیات) نه تنها کسری بودجه نخواهیم داشت، بلکه ۱۰۴ هزار میلیارد تومان هم پیش‌بینی کار عمرانی شده است، اما چنانچه فروش نفت با مشکل مواجه شود، باید هزینه‌های جاری به مدیریت درآید و میزان آن کاهش پیدا کند.


لاهوتی در ادامه تصریح کرد: دولت در صورت کسری بودجه به سراغ بانک مرکزی نخواهد رفت، استقراض از بانک مرکزی در دولت‌های گذشته وجود داشت، راه آسانی هم بود، اما در کنار آن پایه پولی بالا می‌رود و تورم ایجاد می‌شود. دولت اوراق مشارکت پخش می‌کند، پول مردم را از آنها می‌گیرد و با سود تحویل‌شان می‌دهد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر