17 آذر 1399 - 10:23
جهانگیری مطرح کرد:

شرایط تغییر کند برخی بخشنامه‌ها اصلاح می‌شود

معاون اول رییس جمهور گفت: در صورتی‌که شرایط تغییر کند و گشایشی حاصل شود، بخشنامه‌ها و مقررات دست و پاگیر که مختص دوران فشار و تحریم بوده، اصلاح خواهد شد.
کد خبر : ۱۲۰۲۵۵
اسحاق جهانگیری

به گزارش ایبِنا، نشست مشترک اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور با فعالان اقتصادی بخش خصوصی و با حضور غلامحسین شافعی رییس اتاق بازرگانی ایران، محمدرضا انصاری نایب‌ رییس اتاق ایران، محمدرضا کرباسی معاون امور بین‌الملل اتاق ایران، غلامرضا انصاری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه، حمید زادبوم رییس سازمان توسعه تجارت و روسای اتاق‌های مشترک بازرگانی ایران و برخی از کشورها برگزار شد.


اسحاق جهانگیری در این نشست اعلام کرد که بدون حضور بخش خصوصی، اقتصاد کشور پیش نخواهد رفت و افزود: فعالان اقتصادی مردانه پای‌کار آمدند و عملکرد خوبی داشتند و با تاسی از راهبرد مقاومت مورد تاکید مقام معظم رهبری توانستند سیاست فشار حداکثری آمریکا را با شکست مواجه کنند.


معاون اول رییس‌جمهور تصریح کرد: اقتصاد کشور بدون حضور بخش خصوصی پیش نخواهد رفت و برای این منظور لازم است سیاست فرهنگی مناسبی از بخش خصوص پشتیبانی کند زیرا اگر جامعه به لحاظ فرهنگی با بخش خصوصی همراهی نداشته باشد، امکان فعالیت و رشد آنها و به‌تبع آن توسعه اقتصادی محقق نخواهد شد.


وی با تاکید بر اینکه باید با عقل و تدبیر و همراهی فعالان اقتصادی از فرصت‌های پیش رو در راستای منافع مردم و اقتصاد کشور استفاده کنیم، گفت: باید صدایی واحد از همه مسئولان قوای سه‌گانه و فعالان اقتصادی شنیده شود تا دنیا بداند که با کشوری یکپارچه و متحد روبه‌رو است.


جهانگیری با قدردانی از عملکرد و اقدامات مثبت اتاق ایران و بخش خصوصی در دوره فشار حداکثری آمریکا اظهار کرد: در دوره تحریم‌های ظالمانه بخش زیادی از درآمدهای نفتی کشور محقق نشد، اما با این‌ وجود جریان تولید در کشور ادامه پیدا کرد و خوشبختانه با کمبود کالا مواجه نبودیم که این دستاوردها نتیجه عملکرد فعالان اقتصادی و صادرکنندگان و واردکنندگان بوده که اقتصاد کشور را سرپا نگه داشته است.


معاون اول رییس‌جمهور با بیان اینکه بخش خصوصی و فعالان اقتصادی نقش مؤثر و تعیین‌کننده‌ای در تعاملات اقتصادی با کشورهای دیگر دارند، تصریح کرد: با توجه به محدودیت‌های منابع ارزی کشور، اگر گشایشی در ایام پیش رو حاصل شود باید منابع مالی مسدود شده در کشورهای دیگر را آزاد کنیم تا این منابع به چرخه اقتصادی کشور بازگردد.


او در ادامه کاهش سطح سرمایه‌گذاری در ایران طی سالیان اخیر را برای آینده کشور نگران‌کننده دانست و از اتاق ایران خواست، برنامه‌ریزی‌های لازم را برای ایجاد انگیزه در بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران خارجی انجام دهد.


جهانگیری درباره برخی گلایه‌های بخش خصوصی نسبت به ابلاغ مقررات و بخشنامه‌ها در دوران تحریم نیز گفت: بسیاری از این بخشنامه‌ها در دوره فشار حداکثری ابلاغ شد و هدف این بود که اقتصاد و زندگی مردم دچار فروپاشی نشود، اما در صورتی‌که شرایط تغییر کند و گشایشی حاصل شود، بخشنامه‌ها و مقررات دست و پاگیر که مختص دوران فشار و تحریم بوده، اصلاح خواهد شد.


معاون اول رییس‌جمهور از اتاق بازرگانی ایران خواست فعالیت اتاق‌های مشترک ایران با کشورهای دیگر به‌ خصوص کشورهای هدف صادراتی و همسایگان را جدی‌تر بگیرد و زمینه فعالیت رایزن‌های اقتصادی را در این کشورها فراهم کند.


وی با اشاره به شرایط پیش رو و چشم‌اندازها نسبت به آینده، تصریح کرد: با وجود احتمال تغییر در سیاست‌های دولت آینده آمریکا، همچنان باید برای شرایط سخت و ادامه تحریم‌ها آمادگی و برنامه داشته باشیم و امنیت غذایی مردم و تامین کالاهای اساسی و دارو را در اولویت برنامه‌ها قرار دهیم. هرچند نباید نسبت به آینده مایوس و ناامید بود و ضمن حفظ آمادگی برای مواجهه با بدترین شرایط، نسبت به تغییر شرایط نیز خوش‌بین باشیم.


رایزنان بازرگانی از بخش خصوصی انتخاب شوند


غلامحسین شافعی رییس اتاق بازرگانی ایران نیز در این نشست ضمن برشمردن مهم‌ترین موانع توسعه تجارت با کشورها، خواستار توجه به نظرات بخش خصوصی در روند تصمیم‌گیری‌ها شد و بر ظرفیت‌های اتاق‌های مشترک بازرگانی در توسعه تجارت به‌ خصوص تجارت با کشورهای اروپایی و منطقه‌ای و همچنین ضرورت انتخاب رایزنان بازرگانی از میان فعالان بخش خصوصی تاکید کرد. تسهیل مراودات تجاری با کشورهای اروپایی و منطقه‌ای از طریق حل مشکلات نظام بانکی و مالی از دیگر موضوعاتی بود که شافعی در این نشست موردتوجه قرار داد. 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر