19 آذر 1399 - 08:33
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

راهکار بلندمدت و کوتاه‌مدت برای تقویت پول ملی چیست؟

یک کارشناس اقتصادی گفت: راهکار بلندمدت برای تقویت پول ملی کشورمان توجه ویژه و مستمر به تولید ملی از دو جنبه کمی و کیفی است.
کد خبر : ۱۲۰۲۸۰
افقه

به گزارش ایبِنا؛ در سال های اخیر با تداوم فشار حداکثری تحریم های آمریکا بر علیه ملت ایران، شاهد افت فروش و صادرات نفت و در نهایت کاهش ارزش پول ملی بوده ایم.


در این میان، دولت در تلاش برای فاصله گرفتن از دلارهای نفتی رد بودجه های خود بوده و معتقد است در این شرایط سخت، منابع نفتی بودجه به سایر منابع جایگزین کند. اما دکتر سید مرتضی افقه عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه اهواز در گفتگو با ایبِنا نظر دیگری دارد و معتقد است: متاسفانه درآمدهای مالیاتی و سایر منابع درآمدی دولت به نوعی به نفت وابسته هستند. یعنی وقتی که نفت نباشد بسیاری از فعالیت ها تعطیل می شوند و در نهایت درآمدهای مالیاتی نیز کمتر می شود. بعد از مالیات هم سایر منابع مد نظر دولت به نوعی استقراض محسوب می شود. به عبارت دیگر بعد از گزینه مالیات، دولت مجبور است که به سراغ استقراض برود.


وی در ادامه تاکید کرد: اگر بخواهیم به طور اساسی به دنبال تقویت ارزش پول باشیم، باید به فکر تقویت تولید ملی باشیم. در این چند دهه ای که نفت داشته ایم تا به الان، با دوپینگ درآمدهای نفتی، پول ملی را تقویت کرده ایم و هر وقت که از ناحیه درآمدهای نفتی با مشکلاتی مواجه شده ایم، تضعیف پول ملی را شاهد بوده ایم. در نتیجه قدرت پول ملی دچار نوسان بوده است. به دلیل اینکه تولید ملی و به تبع آن، قدرت پول ملی به یک درآمد ناپایدار و متزلزل وصل شده است.


این کارشناس اقتصادی در خصوص راهکارهای پیشنهادی اظهار داشت: حال اگر در بلندمدت و به صورت مستمر بخواهیم ارزش پول ملی کشورمان تقویت شود، بایستی حتما به تولید ملی توجه ویژه داشته باشیم و آن را تقویت کنیم؛ هر چند متاسفانه اراده ای در تصمیم گیران اقتصادی کشور در این مسیر نمی بینم. اما معتقدم راهکار بلندمدت برای تقویت پول ملی کشورمان، توجه ویژه و مستمر به تولید ملی از دو جنبه کمی و کیفی است.


افقه افزود: در کوتاه مدت نیز راهکار این است که تلاش کنیم تا تحریم ها برداشته شود و بتوانیم نفت را بفروشیم، زیرا در کوتاه مدت نمی توانیم تولید ملی را تقویت کنیم. در نتیجه در مدت کوتاه، راهکار پیشنهادی برای جلوگیری از کاهش ارزش پول ملی، فروش نفت همراه با برداشتن تحریم ها است. به عبارت دیگر در کوتاه مدت، می توان پول ملی را از طریق فروش نفت و افزایش درآمدهای نفتی، تقویت کرد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر