26 آذر 1399 - 08:52
یک نماینده مجلس با ایبِنا مطرح کرد:

مالیات و کاهش هزینه؛ دو راه جبران کسری بودجه دولت

کسری بودجه ظاهرا جزء جدایی ناپدیر بودجه سالیانه است و درباره جلوگیری از آن یکی از اعضای کمیسیون برنامه بودجه بر این اعتقاد است که دولت باید در خصوص اخذ مالیات و کاهش هزینه‎های خود کوشاتر باشد.
کد خبر : ۱۲۰۳۹۶
کسری بودجه

کسری بودجه هنگامی رخ می‌دهد که دولت بیش از درآمد خود پول خرج کند. تامین این کسری معمولاً از طریق استقراض داخلی یا خارجی انجام می‌شود، اما با توجه به اینکه کشور ما در تحریم به سر می‌برد این استقراض داخلی صورت خواهد گرفت که بدون شک با تورم و تحمیل گرانی بر سبد معیشت خانوار همراه می‎شود، بنابراین به نظر می‎رسد، بهتر آن است تا دولت پیش از آنکه در صدد جبران کسری بر آید دست به کارهایی بزند که اساسا از تولید آن ممانعت به عمل آورد.


مهرداد گودرزوند چگینی، نماینده مجلس و عضو کمیسیون برنامه و بوجه در گفت ‎و گو با ایبِنا در رابطه با بهترین روش جبران کسری بودجه درسال آینده گفت: بهترین راه این است که در اخذ مالیات جدی رفتار شود. در واقع باید بر بحث فرار مالیاتی یا معافیت‌های عوارضی بیشتر تمرکز کرد، تا اقتصاد تک مصولی به جبران درآید. اقتصادی که چند دهه بر پول نفت اتکا داشته، قطعا به راحتی قابلیت خروج از این وضعیت را ندارد، مگر اینکه در آن جریان مالیاتی را مورد شناسایی قراردهد.    


وی اضافه کرد: به این نکته هم باید اشاره کرد که کارهای خوبی در بحث جلوگیری از فرار مالیاتی انجام شده، اما هدف مورد نظر به دست نیامده و نیاز به تلاش بیشتراست تا واقعی‎تر صورت گیرد زیرا با هدف مورد نظر فاصله وجود دارد. به طور نمونه بهتر آن است تا سهم مالیات برای جریان‎های بازار خودرو، طلا و ارز در نظر گرفته شود. این دسته بدون پرداخت هیچ مالیاتی سودهای کلانی به جیب می‎زنند. در این خصوص جدی گرفتن  بحث عوارض گمرکی هم جای خود را دارد. 


این نماینده مجلس در ادامه درباره راه رفع کسری بودجه و راهکار اعضای خانه ملت در این خصوص اظهار داشت: هزینه‎های دولت علاوه بر مالیات باید مورد توجه قرار گیرد، به این معنا که خیلی افزایش پیدا نکند، اما در بودجه شاهد آن هستیم  برخی از هزینه‎ها ۱۰۰ درصد دچار رشد شده، در حالی که دولت براساس وظیفه خود در این زمینه باید تمام تدابیر لازم را به خرج می‎گرفت.


عضو کمیسیون برنامه و بودجه در این خصوص تصریح کرد: ۱۴۰۰ آخرین سال دولت فعلی به حساب می‎آید و مجلس ناچار به همکاری است، اما این همکاری نباید به گونه‎ای صورت گیرد که افزایش تورم و رشد گرانی‎ها را به دنبال داشته باشد. منابع کشور مسئله پوشیده‌ای نیست، بنابراین با توجه به این بودجه و منابع چاره‎ای جز رفتن به سمت فروش اوراق نداریم. معنای این کار هم ایجاد تورم برای سال بعد است، بنابراین باید مصارف مدیریت شود و نگاه به منابع دقیق‎تر و واقعی‌تر باشد.


گودرزوند چگینی در ادامه درباره کنترل نرخ تورم سال آینده یادآور شد: دولت نباید به گونه‎ای برنامه‎ریزی کند که از روی اجبار به سمت استقراض پیش برود. بودجه نیاز به بازبینی از سوی دولت دارد زیرا بعید به نظر می‎رسد با همین شکل کلیات آن مورد قبول واقع شود، زیرا این بودجه سال آینده را با تورم بیشتر روبروخواهد کرد و این برای مردم سودی به دنبال ندارد.


به گفته این نماینده مجلس، کلیات لایحه بودجه برای بازنگری به دولت ارسال خواهد شد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر