30 آذر 1399 - 08:41
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

فاکتورهایی که تعدیل روند انتظارات تورمی را تقویت می‌کند

فاکتورها و خبرهای مثبتی وجود دارد که می‌تواند منجر به کاهش انتظارات تورمی در جامعه و حرکت به سمت کاهش تورم و میل به نقطه هدف گذاری شده بانک مرکزی شود.
کد خبر : ۱۲۰۴۸۹
تورم

به گزارش ایبِنا؛ بانک مرکزی به تازگی در گزارش تحولات اقتصاد کلان، تعدیل روند انتظارات تورمی را پیش بینی کرده است. در این گزارش، تاکید شده است «با توجه به عواملی نظیر توقف رشد فزاینده پول، کاهش نسبی التهابات در بازار ارز، افت قابل توجه قیمت خودرو، کاهش سرعت رشد قیمت مسکن در آبان ماه و همچنین بهبود رشد شاخص تولید صنعتی در آبان ماه نسبت به مهرماه، انتظار می رود روند انتظارات تورمی تعدیل یابد. امید می‌رود در صورت استمرار چنین شرایطی طی ماه های پیش رو، تورم ماهانه ارقام کمتری را تجربه کند.»


در اینباره دکتر سیدبهاالدین حسینی هاشمی از کارشناسان اقتصادی با تعریف مفهموم انتظارات تورمی به خبرنگار ایبِنا گفت: انتظارات تورمی به احتمال وقوع وقایع یا رخدادهای نامناسب و نامساعد در آینده بر می گردد. مثلا انتظار داشته باشیم که در آینده تحریم ها سخت تر شود، صادرات نفت و درآمدها کمتر شود، رکود اقتصادی به وجود بیاید که منجر به ناتوانی دولت در اخذ مالیات شود و...


وی افزود: حال هرچقدر این چنین مواردی به ثبات برسد، یعنی به طرف این برویم که احتمال ادامه یا افزایش تحریم ها در سال آینده کم تر است، یعنی دولت جدید آمریکا ممکن است به برجام برگردد و تحریم ها برداشته بشود. خب در نتیجه این موارد انتظارات تورمی را کاهش می دهد. یا اینکه برای کرونا، خبر توزیع واکسن کرونا را شاهد باشیم، می تواند تاثیر مثبتی بر اقتصاد داشته باشد. زیرا هر زمان که واکسن کرونا در سطح مطلوب توزیع و عرضه شود، می توان به رونق دوباره کسب و کارها امید زیادی داشت و در نتیجه باعث افزایش درآمدها می شود. خب این یک رخدادی است که انتظارات تورمی را کمتر می کند و به سمت تعدیل انتظارات تورمی می رود.


حسینی هاشمی در ادامه  گفت: در شرایط کنونی همانگونه که گزارش اخیر بانک مرکزی پیش بینی تعدیل روند انتظارات تورمی را داشته است، به نظرم واکسن کرونا کشف شده و  استفاده از آن نیز شروع شده است، هرچند ممکن است با یک تاخیر چند ماه به کشورمان وارد شود و شاهد توزیع آن باشیم. همچنین بایدن رییس جمهور جدید آمریکا شده و گفته است به برجام برمیگردد. اینها  نشان می دهد که احتمال کاهش تحریم ها وحود دارد و حداقل می دانیم که تشدید نخواهد شد. 


این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: خب این موارد، نمونه ای از فاکتورها و خبرهای مثبتی است که می تواند منجر به کاهش انتظارات تورمی در جامعه و حرکت به سمت کاهش تورم و میل به نقطه هدف گذاری شده بانک مرکزی برای تورم ۲۲ درصد شود.


حسینی هاشمی معتقد است: یک بخشی از تورم کشورمان از همین انتظارات روانی تورم شکل گرفته است که بر اساس مولفه های غیر اقتصادی است. مثلا افزایش نرخ ارز، در شرایطی است که هیچ اتفاق اقتصادی نیفتاده که بتواند به یکباره نرخ ارز را مثلا ۲۰ درصد بالا ببرد. اینها همانگونه که بالا رفته است، در اثر کاهش انتظارات تورمی، به نرخ های پایین تر برمی گردد.


وی در پایان با تاکید بر تعدیل روند انتظارات تورمی در ماه های آینده افزود: من پیش بینی می کنم اگر این انتظارات مثبت پیش برود و محقق شود، شاهد کاهش و تعدیل نرخ دلار در ماه های آینده خواهیم بود.


/////////////


علی احمدقاسمی


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر