30 آذر 1399 - 12:36
معاون وزیر اقتصاد دوران جنگ پاسخ داد؛

رشد اقتصادی چگونه حاصل می‌شود؟

اگر دلال‌بازی و سفته بازی از بین برود تمام پول‌ها به سمت تولید سوق می‌یابد و با افزایش تولید اشتغالزایی و به دنبال آن درآمدزایی بیشتری هم ایجاد می‌شود که در نهایت به تحقق رشد اقتصادی می‌انجامد.
کد خبر : ۱۲۰۵۰۹
توتونچیان

معاون وزیر اقتصاد در دوران جنگ با اشاره به مشکلات کنونی اقتصاد و عواملی که مانع از رسیدن به رشد اقتصادی مثبت می شود، می گوید: حذف مطلق سفته بازی در تمام کالاهای با دوام، حذف مطلق بازار ثانویه در بورس و قیمت مبادله ای اوراق بهادار واقعی، استفاده از علم و تخصص متخصصان ایرانی و همچنین سهیم کردن کارگر در سود مجموعه تولیدی به طور قطع باعث رشد اقتصادی در کشور خواهد شد.


ایرج توتونچیان در گفت وگو با ایبِنا تصریح کرد: متاسفانه اقتصاد لیبرالیستی ما به دست اقتصاددانان لیبرال پیرو برنامه هایی جلو می رود که منشا اصلی مشکلات است. براساس طرح ایشان تمام امور را باید به دست بازار سپرد، ثروتمندان باید ثروتمند تر شوند و کارگران باید خودشان کار پیدا کنند که در نتیجه این برنامه ها شاهد توزیع ناعادلانه درآمد و ثروت در مملکت هستیم.


وی افزود: از سوی دیگر، متاسفانه به دلیل داشتن اقتصاد نفتی مردم مدام در انتظار حمایت و کمک دولت هستند که دولت هم با این کار و پول پاشی در جامعه منجر به ایجاد تورم شده است. این در حالی است که دولت ها هیچگاه سعی نکردند یک اقتصاد بومی یعنی اقتصادی که وابستگی آن به خارج در کمترین حد ممکن باشد را ایجاد کنند.


این اقتصاددان با تاکید بر اینکه غایت هدف نظام اقتصادی اسلام «عدالت» است، گفت: اقتصاد اسلامی دارای سه پایه عدالت، تعاون و رفاه اجتماعی است که درباره اجرای عدالت باید گفت سهیم کردن یک کارگر در سود واحدهای تولیدی امری ضروری است که می تواند به دنبال خود ایجاد انگیزه، تولید بیشتر، سود بالاتر، ایجاد تقاضای کل و در نهایت رشد اقتصادی را داشته باشد.


به گفته توتونچیان، اشتغال کامل زمانی شکل می گیرد که انباشت پس انداز با میزان سرمایه گذاری برابر باشد. در واقع نظام ربوی به دلیل سفته بازی در کالاهای بادوام موجب گرداب پولی شده و در نتیجه پس انداز بیش از سرمایه گذاری خواهد شد که بیکاری نظام های سرمایه داری از همین مورد نشات می گیرد. اما با حذف ربا و سفته بازی همواره اشتغال کامل به وجود ‌خواهد آمد. منظور از سفته بازی بازارهای ثانویه ای است که در بورس اوراق بهادار شکل می گیرد که نه تنها کمکی به اقتصاد نمی کنند، بلکه باعث ایجاد مشکلاتی شده که متاسفانه توجهی به آن نشده و نمی شود، در حالی که این امر از اشتغالزایی و کاهش تورم جلوگیری می کند.


معاون وزیر اقتصاد در دوران جنگ با بیان اینکه ارزشمند ترین پشتوانه پول در هر کشوری کار و نیروی انسانی آن جامعه است، تصریح کرد: اگر دلال بازی و سفته بازی در بازارهای مختلف ارز و مسکن و طلا و ... از بین برود تمام پول ها به سمت تولید سوق می یابد و با افزایش تولید اشتغالزایی و به دنبال آن درآمدزایی بیشتری هم ایجاد می شود که در نهایت به تحقق رشد اقتصادی می انجامد.


وی با تاکید براینکه بهره مانع ایجاد تعادل و رشد اقتصادی است، ادامه داد: حذف مطلق بهره یا ربا باید در دستور کار قرار گیرد. اگر اقتصاد اسلامی در کشور حاکم بود آنگاه شاهد رونق تولید بودیم که سرمنشا حل تمام مشکلات اقتصادی است.


این اقتصاددان در پایان تاکید کرد: برای موفقیت نظارت و کنترل در اقتصاد باید تقویت شود و همچنین ظرفیت های راکد را به پتانسیل عملیاتی و جاری تبدیل کنیم. ما بیش از اینکه ذخائر زیرزمینی داشته باشیم، ذخائر انسانی داریم که از آنها غافل هستیم و این در حالی است که رشد اقتصادی با استفاده از مغزهای متخصص ایرانی حاصل می شود.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر