30 آذر 1399 - 14:50
کارشناس اقتصادی در گفتگو با ایبِنا:

ایجاد یک بانک قوی؛ نتیجه ادغام بانک‌های نیروهای مسلح

یک کارشناس امور اقتصادی گفت: نتیجه ادغام بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح به ایجاد یک بانک بسیار قوی منجر خواهد شد و هر اندازه هم که بانک قدرتمند باشد، به اهداف خود راحت‌تر دست پیدا خواهد کرد.
کد خبر : ۱۲۰۶۰۰
ابراهیم جمیلی

زمانی تصمیم به ادغام بانک‌ها گرفته می شود که در تامین هزینه‌های خود با مشکل مواجه شده باشند یا توانایی‌های مدیریتی آنان قابل قبول نباشد. در چنین وضعیتی برای رفع نواقص تصمیم فوق به شکل نهایی در می‌آید. حدود دو سال پیش پروژه ادغام بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح رقم خورد و عصر امروز یکشنبه عبدالناصرهمتی، رییس کل بانک مرکزی خبر تحقق این مهم را در یک یادداشت اینستاگرامی اعلام کرد.


رییس کل بانک مرکزی در یادداشت خود آورده است که «پروژه بزرگ و مهم ادغام بانکهای وابسته به نیروهای مسلح، امروز به پایان رسید. قبلاً اعلام کرده بودم تا پایان آذرماه پروژه عظیم ادغام بانکهای انصار -مهر اقتصاد-حکمت-قوامین و موسسه اعتباری کوثر در بانک سپه نهایی خواهد شد. صبح امروز با برگزاری مجمع بانک انصار، آخرین بانک نیز در بانک سپه ادغام شد.


پروژه ادغام این ۶ بانک، کاری بسیار پیچیده و عظیمی بودکه با پشتکار و مدیریت دقیق همکارانم در حوزه نظارت بانک مرکزی، همراهی صمیمانه و خوب بانکهای ادغامی، ستاد محترم کل نیروهای مسلح، وزارت امور اقتصادی و دارایی و مدیران تلاشگر بانک سپه در طول ۲.۵ سال به سرانجام رسید.


انجام این پروژه، یکی از مهمترین برنامه های اصلاح نظام بانکی بود، که با تدابیر مقام معظم رهبری و تاکیدات ریاست محترم جمهور با جدیت آغاز و با یک کار فشرده، به یاری خداوند به نتیجه رسید. از تمام عزیزانی که در به ثمر رسیدن این کار بزرگ همراهی کردند، قدردانی می کنم.»


یکی از دلایل اصلی ادغام بانک ها به خصوص بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح سهولت در روند خدمات رسانی، بهبود در تنوع ریسک، کاهش هزینه‌ها، نجات از ورشکستگی، جذب اعتماد عمومی مردم و کاهش تعداد شعب بانک‌ها در سطح کشور بوده است.


ابراهیم جمیلی، رییس خانه اقتصاد و کارشناس امور اقتصادی در گفت‌ و گو با خبرنگار ایبِنا درباره آثار ادعام بانک‌های نظامی بیان کرد: هر یک از نیروهای مسلح برای خود دارای بانک بودند، اما در خدمات‌دهی به مردم ضعف داشتند و شاهد بودیم که برنامه‌های جداگانه‌ای برای اداره خود در نظر می‌گرفتند.


وی در ادامه اضافه کرد: نتیجه ادغام این بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح به یک بانک بسیار قوی منجر خواهد شد و هر اندازه بانک قدرتمند باشد، به اهداف خود راحت‌تر دست پیدا خواهد کرد. بر همین اساس تصمیم ادغام بانک‌ها درست بوده و بانک مرکزی هم موفق شد در یک موعد مشخص این بانک‌ها را جمع‌آوری و ادغام کند، بنابراین باید از این حرکت بانک مرکزی تشکر به عمل آورد. یک بانک قوی‌تر می‌تواند تمام  نیازهای مربوط به این بانک‌ها را برطرف سازد و همانطور که اشاره کردم حرکت اخیر بسیار پسندیده است.


رییس خانه اقتصاد در این خصوص افزود: اتفاق تحقق یافته، تصمیم بسیار درستی است، به این معنا؛ بانک‌هایی که قبلا به صورت جزیره‌ای عمل می‌کردند و حتی با یکدیگر دست به رقابت منفی می‌زدند که در نتیجه آن بازار مالی و پولی به هم می‌ریخت، دیگر وجود ندارد. مسئله بسیار مهم دیگر این اتفاق آن است که در این بانک‌ها نرخ‌های تسهیلات با یکدیگر متفاوت بود و حتی در بخش‌هایی تخلف صورت می‌گرفت، گاها اضافه برداشت هم داشتند یا به جای بانکداری دست به بنگاه‌داری می‌زدند و هر یک برای خود شرکت‌هایی خارج از محیط بانک بنا نهاده بود، اما با این تصمیم اخیر بانک مرکزی تمام این موارد جمع خواهد شد.


جمیلی درباره حل مشکل ناترازی بانک‌ها با ادغام تاکید کرد: حل مشکل ناترازی بستگی به نظارت بانک مرکزی دارد، چنانچه به خوبی انجام شود، قطعا کاهش خواهد یافت. اما این کار بانک مرکزی تا همین جا هم قابل تایید است و انتظار می‌رود که در این زمینه به همین مورد قناعت نشود.


/////////////


کامبیز زاهدپور


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها