02 دی 1399 - 09:44
کارشناس ارشد نظام بانکی در گفتگو با ایبِنا؛

ادغام موفقیت آمیز بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح الگو شود

یک کارشناس اقتصادی گفت: تصمیم بانک مرکزی برای ادغام بانک‌های انصار - مهر اقتصاد - حکمت - قوامین و موسسه اعتباری کوثر در بانک سپه، یک عمل مدبرانه و موفقیت آمیز بوده است.
کد خبر : ۱۲۰۶۳۷
ادغام بانکها

به گزارش ایبِنا، ایستگاه پایانی پاییز همزمان بود با یک خبر مهم بانکی از زبان رییس کل بانک مرکزی؛ خبری که دکتر همتی از آن تحت عنوان بسته شدن پروژه بزرگ و مهم ادغام بانک های وابسته به نیروهای مسلح یاد کرد.


رییس کل بانک مرکزی به عنوان عالی مقام نظام بانکی کشور در اینباره اظهار داشت: «پروژه بزرگ و مهم ادغام بانکهای وابسته به نیروهای مسلح، امروز به پایان رسید. قبلاً اعلام کرده بودم تا پایان آذرماه پروژه عظیم ادغام بانکهای انصار -مهر اقتصاد-حکمت-قوامین و مؤسسه اعتباری کوثر در بانک سپه نهایی خواهد شد. صبح یکشنبه با برگزاری مجمع بانک انصار، آخرین بانک نیز در بانک سپه ادغام شد.


پروژه ادغام این ۶ بانک، کاری بسیار پیچیده و عظیمی بودکه با پشتکار و مدیریت دقیق همکارانم درحوزه نظارت بانک مرکزی، همراهی صمیمانه و خوب بانکهای ادغامی، ستاد محترم کل نیروهای مسلح، وزارت امور اقتصادی و دارایی و مدیران تلاشگر بانک سپه در طول ۲/۵ سال به سرانجام رسید. انجام این پروژه، یکی از مهم ترین برنامه های اصلاح نظام بانکی بود، که با تدابیر مقام معظم رهبری و تاکیدات ریاست محترم جمهور با جدیت آغاز و با یک کار فشرده، به یاری خداوند به نتیجه رسید. از تمام عزیزانی که در به ثمر رسیدن این کار بزرگ همراهی کردند، قدردانی می کنم.»


همانگونه که رییس کل بانک مرکزی تاکید داشت، این کار بسیار پیچیده و عظیم از مهم ترین برنامه های اصلاح نظام بانکی کشور می باشد. در اینباره یکی از مدیران صاحب نظر بانکداری در گفتگو با خبرنگار ایبِنا با تاکید بر موفقیت آمیز بودن این ادغام اظهار داشت: اقدام و برنامه خوب بانک مرکزی باعث ساماندهی بهتر جریان پول و متمرکز شدن حساب‌ها و نظارت بیشتر بر انجام عملیات بانکی می شود.


سید بهاءالدین حسینی هاشمی در ادامه گفتکو با ایبِنا افزود: کلا در نهادهای پولی همچون بانک ها، که یکسان و هم تراز باشند و به نوعی کارهای موازی و هم عرض انجام بدهند، شاهد اتفاقاتی هستیم که منجر به نابسامانی و ناهنجاری در اقتصاد می شود. و حالا با ادغام بانک های وابسته به نیروهای مسلح  در بانک سپه، این نظم و ساماندهی می تواند به قوی تر شدن بانکداری و خدمات بانکی کمک قابل توجهی کند.


در حقیقت با ادغام این بانک ها، نتایج مطلوبی همچون از بین  رفتن هزینه های مشترک، افزایش قابلیت وام دهی، هدایت و رهبری راحت تر و نظارت بهتر بانک مرکزی در بر خواهد داشت. در واقع این ادغام به نوعی ساماندهی در بازار پول به حساب می آید.


لذا هر چقدر بتوانیم گستردگی بانک ها را محدود بکنیم تا رقابتهای ناسالم از بین برود و سرمایه های فیزیکی تبدیل به سرمایه مالی، وام و اعتبار بشود، شاهد نتایج و آثار مثبتی در نظام بانکی کشور خواهیم بود.


حسینی هاشمی افزود: من فکر می کنم که تصمیم بانک مرکزی برای ادغام بانک های انصار - مهر اقتصاد - حکمت - قوامین و مؤسسه اعتباری کوثر در بانک سپه، یک عمل مدبرانه و موفقیت آمیز بوده است. همچنین به نظر من، این تصمیم باعث تقویت جایگاه بانک سپه  در رتبه بندی دارایی ها در بین بانک های کشوبر خواهد شد. بانک سپه قدیمی ترین بانک کشور است و می تواند این بانک ها را در خود جای دهد.


الگویی برای ساماندهی به نظام بانکی


وی افزود: ادغام این بانک‌ها در بانک سپه یک الگو برای ساماندهی به نظام بانکی کشور است تا با حذف شعب اضافه، دارایی‌های مازاد، رقابت‌های غیرمنطقی از فضای پولی و مالی کشور از بین برود و با فعالیت بانک‌های کارآمد، در نهایت تامین مالی که اصلی‌ترین وظیفه نظام بانکی است، به بهترین شکل انجام شود. به عبارت دیگر، این تجربه موفق، می تواند الگوی خوبی برای ادغام سایر بانک های خصوصی باشد. و بانک های خصوصی ای که قابلیت ادغام در یک بانک بزرگتر را دارند با الگوی جدید، به سمت  ساماندهی از نظر حسابداری، ارزیابی، نرم افزاری و نیروی انسانی حرکت کنند.


این کارشناس اقتصادی  گفت: به زبان ساده، بانکی را که به هر دلیلی وظیفه اش را به خوبی انجام نمی دهد، باید داخل یک بانک بزرگ برود تا وظیفه اش را درست  انجام بدهد یا امکانات  آن در اختیار یک بانک کارامد قرار بگیرد، زیرا این روش و الگو ایجاد شده و موفقت آمیز هم بوده است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر