05 دی 1399 - 14:00
یک فعال بخش خصوصی؛

دستگاه‌ها برای حل مشکل تورم به بانک مرکزی کمک کنند

یک فعال بخش خصوصی معتقد است برای مهار نرخ تورم و حل مشکلات دیگر کشور تنها بانک مرکزی نمی‌تواند عمل کند و همه باید تلاش کنند.
کد خبر : ۱۲۰۶۷۳
تورم

به گزارش ایبِنا، اقتصاد ایران را مانند یک خانواده تصور کنید که پدر خانواده دولت است و برای تامین نیاز اهل خانواده در حال حاضر دو راه بیشتر ندارد، یا باید جنسی را بفروشد یا اینکه پول قرض بگیرد! حالا دولت نیز به جایی رسیده که جز این دو راهکار چاره دیگری ندارد چرا که نه می تواند مانند سابق نفت بفروشد و نه اینکه پول های بلوکه شده خود در کشورهای دیگر را آزاد کند.


هر چند مشکلات ریز و درشت دیگری دست به دست هم داده تا اقتصاد به اینجایی که هست برسد و نرخ تورم هم رشد کند. اما به هر حال به گفته برخی کارشناسان نیز، اتحاد ملی بین دولت و ملت در حال حاضر به یک ضرورت اجتناب ناپذیر تبدیل شده است.


در اینباره رییس کمیسیون بازار پول، سرمایه، مالیات، کار، تامین اجتماعی و محیط کسب و کار اتاق بازرگانی ارومیه معتقد است: مهار تورم تنها به دست بانک مرکزی محقق نخواهد شد، بلکه دستگاه های ذیربط و حتی خود مردم هم باید در این زمینه همکاری کنند.


قاسم کریمی در گفت وگو با ایبِنا تصریح کرد: بنا به فرمایش رهبر معظم انقلاب اگر امسال جهش تولید پررنگ تر می شد و همه آحاد جامعه و مسئولان دولت و بخش خصوصی سعی می کردند که نقدینگی به سمت تولید، بازار سرمایه و بازارهای مولد هدایت شود می توانستیم تورم را کاهش دهیم، اما به دلایل مختلف این امر رخ نداد و شاهد دلال بازی در تمام اقتصاد هستیم.


وی ادامه داد: در حال حاضر اصلی ترین موضوع فرهنگ سازی بین مردم است که در همین راستا باید اعتماد از بین رفته میان دولت و مردم احیا شود و یاد بگیریم که چطور در کنار دولت نقش کمک کننده داشته باشیم. به عنوان نمونه دولت مسیری را با عنوان بازار سرمایه در اقتصاد ایجاد کرد اما با دلالی و اطلاعات رانتی و ... این بازار هم نابود شد و نتوانست هم به سود مردم تمام شود و هم دولت. در واقع شرایط به گونه ای شده که هر مسیری را که دولت می رود، مردم از مسیر دیگر می روند و یکدیگر را محکوم می کنند. واقعیت این است که همه مانند یک خانواده هستیم که باید به هر قیمتی شرایط را اصلاح و اقتصاد و جامعه را این رکود و نابسامانی خارج کنیم..


به گفته این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، برخی می گویند دولت استقراض نکند چرا که در نهایت تورم را افزایش می دهد بلکه به سراغ فروش اوراق و اموال و املاک خود کند. این موارد در حالی گفته می شود که مردم اطلاعات مناسبی برای خرید اوراق دولتی ندارند، ضمن اینکه فروش مثلا یک ملک دولت فرآیند طولانی دارد که کار را سخت تر می کند.


کریمی تاکید کرد: در شرایطی که دولت نه درآمد ارز خوبی دارد و نه اینکه می تواند پول خود را از خارج وارد کشور کند، راهی جز استقراض برایش می ماند؟ در واقع وارد یک دور باطل شده ایم که تنها راه حل آن اتحاد دولت و مردم، دلسوزی دولتمردان و فرهنگ سازی میان مردم است چرا که در غیر اینصورت هر کسی به دنبال منافع شخصی خود خواهد بود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر