بیشترین و کمترین نرخ تورم استان‌ها در آخر پاییز

مرکز آمار ایران در جدیدترین گزارش خود، شاخص قیمت مصرف کننده کل کشور بر اساس دهک‌های هزینه‌ای در آذر ماه ١٣٩٩ را منتشر کرد.
کد خبر : ۱۲۰۷۶۶
تورم

به گزارش خبرنگار ایبِنا، نگاهی به اطلاعات مربوط به شاخص قیمت کل کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور در ایستگاه پایانی پاییز، نشان می دهد نرخ تورم دوازده ماهه کل کشور منتهی به آذرماه سال جاری، ۳۰.۵ درصد است. اما جزئیات این نرخ در استان های کشور با نوسان همراه بوده است، به گونه ای که نرخ تورم دوازده ماهه استان آذربایجان غربی با ۲۷.۲ درصد، کمترین نرخ تورم را نسبت به کل کشور در بین سایر استان ها دارد و در طرف مقابل، بیشترین نرخ تورم نسبت به میانگین کل کشور، متعلق به استان هرمزگان با ۳۵.۳ درصد است.


همچنین در بخش دیگر این گزارش به نرخ تورم نقطه ای پرداخته شده است. این نرخ تغییرات تورمی را در آذرماه امسال به آذرماه سال گذشته، نشان می دهد. به گونه ای که نرخ تورم نقطه ای کل کشور در آذرماه امسال، ۴۴.۸ درصد بوده است.


اما بیشترین نرخ نقطه ای تورم در بین استان های کشور متعلق به استان کردستان با ۵۴.۲ درصد و کمترین نرخ تورم نقطه ای نیز متعلق به استان قم با ۴۱.۲ درصد است.


در بخش دیگر این گزارش، بررسی نرخ تورم ماهانه در استان های مختلف، نشان می دهد در شرایطی که نرخ تورم ماهانه کل کشور در آذرماه نسبت به آبان ماه سال جاری، ۲ درصد بوده است، نرخ تورم ماهانه استان خوزستان با یک درصد تورم ماهانه، کمترین تغییرات قیمتی را نسبت به ماه قبل در بین استان های کشور دارا می باشد. در طرف مقابل نیز بیشترین نرخ تورم ماهانه متعلق به استان آذربایجان غربی با ۴.۵ درصد است.


دولت اعلام کرده با کاهش شتاب رشد نرخ تورم نقطه به نقطه در آذرماه سال جاری،‌ حرکت به سمت دستیابی به نرخ تورم هدفگذاری شده ۲۲ درصدی (منفیو  مثبت ۲ درصد) در خردادماه سال ۱۴۰۰ آغاز شده و پیش بینی می شود روند شتاب رشد نرخ تورم در ماه های آینده نیز کاهشی باشد.



ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر