08 دی 1399 - 14:07

مشکل کسری بودجه باید حل شود

یک کارشناس اقتصادی معتقد است که موضوع اصلی اقتصاد کسری بودجه است که باید درست شود.
کد خبر : ۱۲۰۷۹۹
بودجه

میثم رادپور در گفت‌وگو با ایبِنا تصریح کرد: چند مولفه مهم وجود دارد که کلیات اقتصاد ما را تعریف می‌ کند و بازار ارز هم براساس آن تعریف می‌شود. اینکه بگوییم بانک مرکزی با لطایف حیل کاری بکند، مگر می‌شود؟ بانک مرکزی مگر می‌تواند جلوی رشد نقدینگی را بگیرد؟ کسری بودجه را چه باید کرد؟


وی با تاکید بر اینکه موضوع اصلی اقتصاد کسری بودجه است که باید اصلاح شود، افزود: در غیر اینصورت اقدامات دیگر تاثیر چندانی نخواهد داشت. باید بپذیریم ساختار اقتصاد ما به نوعی است که با کسری بودجه بالا مواجه است و ریشه هایی دارد که باید اصلاح شود. به دنبال آن رشد نقدینگی و تورم بالا و مسائل دیگر را شاهد خواهیم بود.


این کارشناس اقتصادی گفت: اگرچه تحریم ها نیز تاثیرگذار است و سیاست های اقتصادی ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد و باعث می‌شود نقدینگی بالا برود، این شاکله اقتصاد ماست که باید اصلاح شود و دست بانک مرکزی هم نیست.


رادپور تصریح کرد: با رشد بیش از ۲۰ درصد نقدینگی سالانه انتظار داریم نرخ ارز و تورم چقدر باشد؟ وقتی با رشد نقدینگی بالا مواجه هستیم یعنی پول بی‌رویه داریم. بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه برای سال آینده داریم که اگر از طریق اوراق تامین نشود، باید از بانک مرکزی استقراض شود.


به گفته او، نمی‌توان بانک مرکزی را از دولت جدا کرد. حتی بانک مرکزی آمریکا هم آنطور که می‌گویند استقلال دارد مستقل نیست، اگرچه به نظر می‌رسد می‌توانند مستقل تصمیم بگیرند اما واقعیت ندارد. در نهایت دولت هر حرکتی می‌کند که منجر به کسری بودجه می‌شود، بانک مرکزی باید جبران کند.


این کارشناس اقتصادی معتقد است: مسائل دیگر جز این مولفه های اساسی در اقتصاد، مسائل فرعی است. همه می‌دانیم تحریم‌ها باعث افزایش هزینه مبادلات و نقل و انتقال ارز است، اما بانک مرکزی چه کاری از دستش بر می‌آید که انجام دهد؟ FATF و چنین مسائل مشابهی نیز فرعی است هر چند می‌تواند تاثیر گذار باشد و کاهش هزینه مبادلات و ... را به دنبال داشته باشد، اما واقعیت این است که موضوع مهم تری به نام کسری بودجه وجود دارد که باید اصلاح شود.


رادپور با بیان اینکه در حال حاضر نرخ ارز کم و بیش با نرخ رشد نقدینگی همخوانی دارد، افزود: افزایش هزینه تراکنش های مالی از مسائل تحریمی ناشی می‌شود که حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد قیمت ارز را هم این موضوع تعیین می‌کند. اگر تحریم ها لغو شود و اف ای تی اف هم تصویب شو، انتظار می‌رود نرخ ارز هم کاهش یابد، اما جابجایی جدی را نمی توان انتظار داشت.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر