سخنگوی دولت:

سقف بودجه ۱۳ هزار میلیارد تومان افزایش خواهد یافت

سخنگوی دولت با اشاره به برنامه دولت برای انجام اصلاحات در لایحه بودجه ۱۴۰۰، گفت: سقف بودجه حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.
کد خبر : ۱۲۰۸۷۵
ربیعی

به گزارش ایبِنا، علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی خود که در راستای رعایت پروتکل‌های بهداشتی، به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، اظهار داشت: در هفته گذشته موضوعات اقتصادی اعم از چگونگی تولیدات کشاورزی و صنعتی مانند خودرو، کنترل قیمت ها و نیز مسائل معیشتی و سیاست خارجی در جلسات مختلف مورد بحث و تصمیمات لازم اتخاذ شد.

سخنگوی دولت تصریح کرد: با توجه به عنوان قانون که برای رفع تحریم‌ها است و نظر نمایندگان محترم نیز معطوف به رفع تحریم ها بوده است، دولت هم در اجرای این قانون، حساسیت های زمانی، منافع ملی ایران و چگونگی و اجرای اثربخش برای رفع تحریم را با نگاهی به آینده کشور مدنظر قرار داد.

وی افزود: دولت با واگذاری ۴۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سهام به سه بانک موافقت کرد که ۱۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از آن برای یارانه کمک معیشتی ناشی از کرونا و ۲۹ هزار میلیارد تومان هم بابت پرداخت دیون به بانک‌ها است.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین تصمیمات مجلس و دولت در خصوص بودجه گفت: جلسه مشترک بین دولت و مجلس برگزار شد و بخشی از جلسه دیروز عصر سران محترم قوا در خصوص بودجه بوده است.

ربیعی تصریح کرد: در واقع اصلاحات مورد بحث در جلسات مشترک دولت و مجلس، عمدتا حول دستورات مقام معظم رهبری مبتنی بر واریز سهم ۳۸ درصدی صندوق توسعه ملی به ازای فروش بیش از یک میلیون بشکه نفت در روز، (‌معادل ۴۰ هزار میلیارد تومان) و عدم برداشت از صندوق توسعه ملی برای مصارف تبصره ۴ ( که تقریبا معادل ۵۲ هزار میلیارد تومان) و همچنین بازپرداخت کامل اقساط صندوق توسعه ملی که در سال ۱۴۰۰ سررسید می‌شود ( ۵۰۰ میلیون یورو ، معادل ۳۰۰ میلیارد تومان) مورد بررسی قرار گرفت. در نتیجه، ۹۳ (نود و سه هزار) میلیارد تومان ناترازی در بودجه خواهیم داشت.

وی افزود: امروز صبح در ستاد اقتصادی دولت برای اصلاح بودجه براساس نامه مقام معظم رهبری در نحوه و مقررات برداشت از صندوق توسعه ملی برای ۹۳ هزار میلیارد تومان ناترازی، مقرر شد ۵۳ هزار میلیارد تومان به فروش اوراق اضافه و ۴۰ هزار میلیارد تومان هم در بودجه صرفه‌جویی شود و رییس جمهور طی نامه‌ای این موضوع را به مجلس اعلام خواهد کرد.

وی با بیان اینکه بنابراین سقف بودجه حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان افزایش خواهد یافت. گفت: در تعامل با کمیسیون تلفیق هم، تشخیص دولت آن بود که تغییرات در حدی که به شاکله بودجه لطمه نزند، قابل اِعمال است و رئیس محترم جمهور نیز به سازمان برنامه و بودجه این اختیار را داده است که با شرط حفظ شاکله و کلیت بودجه، بتواند در این خصوص تصمیم بگیرد. لذا موضوع ارسال لایحه اصلاحی بودجه در دستور کار دولت نیست.

سخنگوی دولت در خصوص تغییرات بودجه و اینکه آیا این میزان از تغییرات کارشناسی است گفت: من قضاوتی در مورد اینکه این اظهارات به چه میزان کارشناسی یا سیاسی است ندارم و نمی خواهم هم داشته باشم قطعا عده ای دلسوزانه بنابر نظر کارشناسی اظهارات خود را بیان می کنند. به هر حال ما به نظرات همه احترام قائلیم و ارائه پاسخ و مفاهمه را برای همگان لازم می دانیم.

ربیعی افزود: دولت همواره به دنبال تعامل و همفکری با سایر ارکان و قوای کشور است. اما به نظر می رسد که منقدان و مخالفان تلاش می کنند، نقاط قوت دولت در بودجه را به عنوان نقطه ضعف ارائه کنند. بودجه ۱۴۰۰ واقع بینانه و دقیق تدوین شده است.


وی ادامه داد: واقعیت امروز و تصویری قابل دسترس از فردا برخلاف برخی اظهارنظرهایی که در خصوص پیش بینی میزان فروش نفت در بودجه ۱۴۰۰مطرح می شود، اولاً این حق ایران است که با توجه به جایگاهی که در اوپک دارد، حداقل ۲.۳۰۰ میلیون بشکه نفت به فروش برساند. طبیعی است که این حق می بایست در بودجه منعکس شود و دولت به عنوان حافظ منافع ملی باید زمینه تحقق آنرا فراهم کند.

وی با بیان اینکه ما از جنگ اقتصادی سرافراز بیرون آمدیم و اولین دستاورد ما از پایان این نبرد، این است که سهم خود را از بازار جهانی نفت بگیریم، گفت: برخی از منتقدان دولت به توانایی استخراج و فروش میزان نفت پیش بینی شده تردید دارند. ما همین حالا هم می توانیم ۲.۳۰۰ میلیون بشکه را تولید کنیم. ما به توانایی وزارت نفت و وزیر مطمئنیم.

ربیعی خاطرنشان کرد: بودجه جاری ما هم در سال ۱۴۰۰ به هیچ عنوان متکی به افزایش فروش نفت نیست و آنچه که از طریق فروش بیشتر نفت به دست بیاید، صرف بنیه دفاعی و عمرانی و حمایت معیشتی خواهد شد. اما نباید در مورد رابطه نفت و بودجه دچار اشتباه شویم. اساسا براساس یک نظر برای کم کردن رابطه بودجه و نفت معتقدند ما اساسا نباید نفت را بیش از مصرف مان تولید و استخراج کنیم، این دیدگاه نادرستی است.

سخنگوی دولت یادآور شد: اعتقاد ما این است که فقط امروز کشور و تداوم وضع موجود را می بیند. در حالیکه ما باید نفت را یار رشد و توسعه کشور کنیم و آنچنان اقتصادی را بسازیم که نقش نفت در آن ناچیز شود. ما باید رابطه نفت و بودجه جاری را قطع کنیم و همه تلاش ما بر این باشد که بودجه جاری از محل پویایی اقتصاد به دست بیاید نه نفت.

وی افزود: اصلاح ساختار بودجه هم یعنی ما درآمدهای نفت و فرآورده ها و مشتقات آن را برای افزایش قدرت ملی، ایجاد نیاز جهان به تولیدات صنعتی و مشتقات نفتی ایران و بر افزایش امنیت ملی و نیز سرمایه گذاری برای رشد و توسعه کشور جهت نسل های آینده و کمک به معیشتی مردم برای گذر از شرایط سخت ایجاد نماییم.

ربیعی خاطرنشان کرد: البته ما به دغدغه های نمایندگان محترم و منتقدان احترام می گذاریم، اما معتقدیم که بودجه نه تنها غیر واقعی نیست، بلکه کاملا مستند تدوین شده است. امیدواریم در نهایت بهترین تصمیم در راستای منافع ملی کشور اتخاذ شود.

برچسب ها: تحریم آیین نامه
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر