بروکراسی معضل اصلی فعالان اقتصادی 

یک فعال اقتصادی گفت:متاسفانه با معضل بروکراسی شدید در اقتصاد روبرو هستیم که برای هر مرحله از فعالیت اقتصادی اعم از واردات، صادرات و تولید دچار فرآیند طولانی می‌شویم که در کار تولید وقفه ایجاد می‌کند.
کد خبر : ۱۲۰۹۱۷
محسن احتشام

به گزارش خبرنگار ایبِنا، یک فعال اقتصادی مهم‌ترین چالش بخش تولید کشور را بخشنامه‌های خلق الساعه و متناقض می داند و معتقد است: بخشنامه ها و تصمیم های آنی و بدون در نظر گرفتن واقعیت تجارت و اقتصاد و تجزیه و تحلیل شرایط فعالان اقتصادی یکی از معضلات اقتصاد کشور است که کار را برای تولیدکننده یا تاجر سخت می‌کند.


محسن احتشام در گفت‌وگو با ایبِنا تصریح کرد: مسئولان ذی ربط به ویژه در وزارتخانه صمت و بانک مرکزی باید با توجه به نقاط ضعف فعالان اقتصادی و فرصت‌ها و تهدیدهایی که در اقتصاد وجود دارد تصمیم گیری کنند نه اینکه پشت درهای بسته و بدون مشورت با بخش خصوصی اقدامی انجام دهند.


این کارآفرین و صادرکننده نمونه ملی با اشاره به یکی از مشکلات مهم دیگر در راستای فعالیت تولیدکنندگان و تاجران گفت: وزارت صمت با بانک مرکزی هماهنگی لازم را ندارد که این موضوع باید به سرعت حل شود و براساس واقعیات تصمیمات لازم را اخذ کنند.


وی به معضل بروکراسی شدید در اقتصاد اشاره کرد و افزود: متاسفانه برای هر مرحله از یک فعالیت اقتصادی اعم از واردات مواد اولیه و صادرات و تولید دچار فرآیند طولانی می شویم که در کار تولیدکننده وقفه ایجاد می کند. به عنوان نمونه برای یک استعلام ساده مبنی بر ترخیص مواد اولیه از گمرک باید فرآیند طولانی را طی کرد.


احتشام ادامه داد: مورد دیگر فهرست محدود مجاز واردات با استفاده از روش واردات در قبال صادرات و ارز نیمایی است که به عنوان یک تولیدکننده نتوانسته‌ایم یک قطعه از ماشین آلات خطوط تولیدی خود که باید تعویض شود را ثبت سفارش کنم چرا که می گویند این قطعه در فهرست نیست و این یعنی توقف تولید. در نتیجه به نظر می رسد این فهرست باید به سرعت اصلاح شود و مورد بازنگری قرار گیرد. 


به گفته این فعال اقتصادی، ما در شرایط جنگ اقتصادی هستیم و نباید کوچکترین خللی در مسیر تولید و تجارت ایجاد کنیم بلکه باید با تسهیل امور کار را برای فعال اقتصادی آسان کنیم تا هم تولید رونق بگیرد و هم با ایجاد اشتغال ارزآوری را هم افزایش داد. 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر