ایبِنا گزارش می‌دهد؛

بررسی روند تغییرات شاخص بورس در سال ۹۹

سیمای کلی شاخص بورس در چهار سال اخیر نشان می‌دهد با وجود نوساناتی که در این بازار وجود داشته اما روند کلی ارزش بازار مثبت بوده است.
کد خبر : ۱۲۰۹۳۶
بورس

به گزارش ایبِنا، شاخص بورس وضعیت نسبی و اندازه تغییرات قیمت سهام موجود در بازار بورس و اوراق بهادار را نشان می‌دهد و نزد فعالان و تحلیلگران اقتصادی اهمیت بالایی دارد. چنانکه بسیاری از آن با عنوان «دماسنج وضعیت اقتصادی» یاد می‌کنند.


در واقع، دلیل اهمیت شاخص بورس این است که سهام مبادله شده در بازارهای مالی را بررسی می‌کند و یک تصویر کلی از رشد یا افت بازار را به ما نشان می‌دهد. از سوی دیگر، با ارائه روندی که منجر به وضعیت حال حاضر بورس شده است، عملکرد اقتصاد ما را برای آینده پیش‌بینی می‌کند.


از این رو، آشنایی با این شاخص و درک روند تغییرات آن به سرمایه‌گذاران مالی کمک می‌کند تا در تصمیمات خود به سمت خرید سهام شرکت‌هایی حرکت کنند که دارای مدیریت و کارکرد درست در زمان نوسانات شاخص کل سهام باشند.


در این سال‌ها، بورس تهران همواره مورد توجه فعالان اقتصادی بوده اما این امر در یک سال اخیر، رشد چند برابری داشته است، به طوری که بسیاری آن را جهش بازار بورس می‌دانند و برخی از تعبیر شوک برای آن استفاده می‌کنند. اما آمارها چه می‌گویند؟


بنا بر گزارش فصلی اقتصاد ایران که مرکز آمار ایران منتشر کرده است، شاخص فعالیت بورس اوراق بهادار در تابستان امسال رقم ۱ میلیون و ۵۹۵ هزار و ۱۶۰ واحد را پشت سر گذاشت که نسبت به زمستان سال قبل که شاخص روی عدد ۵۱۲ هزار و ۹۰۰ واحد بود، تقریباً رشد سه برابری را تجربه کرده است.


البته اگر همین شاخص سال ۹۸ را با سال قبل از آن یعنی ۹۷ مقایسه کنیم، به این نکته پی می‌بریم که روند استقبال از بورس اوراق بهادار در واقع از بهار ۹۸ آغاز شده است. چرا که پیش از آن در سال ۹۷، شاخص بورس روی ۱۷۸ هزار و ۶۵۹ ایستاده بود اما در سال بعد، به ۵۱۲ هزار و ۹۰۰ واحد و در بهار امسال با جهشی ۱۴۷.۴ درصدی به ۱میلیون و ۲۷۰ هزار و۶۲۷ واحد و سپس با یک شیب ۲۵.۵ درصدی در تابستان امسال به رقم کنونی رسید.


یکی از مهم‌ترین دلایل این جهش در دو سال گذشته، عرضه سهام شرکت‌های دولتی و شستا در بورس اوراق بهادار بود که باعث استقبال سرمایه‌گذاران و جهش در این بازار شد.


سیمای کلی شاخص بورس در چهار سال اخیر نشان می‌دهد با وجود نوساناتی که در این بازار وجود داشته اما روند کلی ارزش بازار مثبت بوده است. به طوری که ارزش بازار در پایان سال ۹۸ نسبت به سال قبل آن، رشد ۱۷۴.۳ درصدی، در بهار ۹۹ نسبت به زمستان ۹۸ رشد ۱۵۴.۱ درصدی و در پایان تابستان امسال نسبت به بهار امسال رشد ۲۶.۱ درصدی را تجربه کرده است.


این آمار نشان می‌دهد در بخش شاخص هم‌وزن نیز روند در دو سال اخیر رو به رشد بوده اما در تابستان ۹۹، این رشد کمی متوقف شده و رقم ۰.۹ درصد را ثبت کرده است. با این حال شاخص قیمت باز هم رشد ۲۴.۲ درصدی در این فصل را تجربه کرده است.


بنا بر گزارش مرکز آمار ایران، تعداد شرکت‌های حاضر در تالار شیشه‌ای تا تابستان امسال ۳۴۶ شرکت عنوان شده که ارزش آنها رقمی نزدیک به ۶۰۰۳۵۸۹۱ میلیارد ریال برآورد شده است که نسبت به بهار ۹۹ رشد ۲۶.۱ درصدی را نشان می‌دهد. شرکت‌هایی که اکنون فرصت ارزشمندی برای حرکت در مسیر رونق تولید، افزایش کیفیت خدمات و کالاها و ارائه چهره‌ای بهتر برای رقابت در این بازار دارند.


همه این‌ها در حالی است که دولت دوازدهم اعلام کرده تا آخرین روز کاری این دولت، همچنان عرضه سهام شرکت‌های دولتی در این بازار ادامه خواهد داشت. حالا باید دید، نمودار بورس در سال جدید چه روندی را طی می‌کند. روندی که بیشتر از هر چیزی به اتفاقات مثبت سیاسی و اقتصادی گره خورده است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر