20 دی 1399 - 10:28

نرخ دلار در بودجه باید متعادل باشد

یک اقتصاددان معتقد است: نرخ تعیین شده دلار در بودجه باید نرخی تعادلی باشد که براساس نیاز بودجه و شاخص تورم نه باعث تخریب اقتصاد کشور شود و نه اینکه بودجه را تضعیف کند. 
کد خبر : ۱۲۱۰۸۲
ابراهیم عباسی

یک عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا با بیان اینکه نوسانات و رابطه دلار و ریال به قدری در این سال های اخیر پیچیده شده که شاید یافتن یک نرخ تعادلی سخت باشد، اظهار کرد: ارز باید تک نرخی شود. 


ابراهیم عباسی در گفت و گو با ایبِنا تصریح کرد: با توجه به مسائل نوسانات شاخص های کلان اقتصادی، انتخابات آمریکا، تحریم نفت و محدودیت های روابط با دنیا، شاهد دامنه معقولی از نوسانات دلار نبوده ایم و این در حالی است که دامنه معقول دامنه ای است که زیر ۵ درصد نوسان سالانه داشته باشد که قابل قبول است.


وی ادامه داد: از طرفی نرخ ارز را براساس مابه التفاوت تورم خارجی و داخلی در سال جدید محاسبه می کنند و از سوی دیگر برابری قدرت خرید در کشورهاست که می تواند نرخ متعادل را مشخص کند. 


به گفته این اقتصاددان، نرخ دلار بودجه اگر بالا باشد به طور قطع باعث ایجاد رشد پایه پولی و تورم خواهد شد چرا که با توجه به درامدهای محدود دولت و فروش نفت، بانک مرکزی پول زیادی باید در قبال دریافت ارز از دولت ارائه دهد که این امر موجب رشد نقدینگی خواهد شد. اگر هم نرخ دلار را پایین بگیرد به بودجه فشار می آورد در نتیجه نرخ تعیین شده دلار در بودجه باید نرخی تعادلی داشته باشد که براساس نیاز بودجه و شاخص تورم نه باعث تخریب اقتصاد کشور شود و نه اینکه بودجه را تضعیف کند. 


عباسی افزود: هیچ کدام از نرخ های ۴۲۰۰ تومانی و ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی و ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی در بودجه قابل اتکا نیستند چرا که با نرخ بازار آزاد متفاوت اند و عملا معامله ای با این نرخ ها انجام نمی گیرد. بنابراین یک راه دولت این است که نرخ دلار در بودجه را بالا نگیرد و در مقابل سایز دولت را کم کند و بودجه را متعادل. در واقع دولت باید دستگاه های اجرایی موازی را که به حیات خلوت برخی افراد تبدیل شده را حذف کند و بازمهندسی داشته باشد. 


عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا در پایان با بیان اینکه دلار ۴۲۰۰ تومانی واقع بینانه نیست، تاکید کرد: اگرچه سخت است اما دولت باید به سمت ارز تک نرخی حرکت کند و در بلندمدت به این هدف دست یابد چرا که اقتصاد خوب، اقتصادی است که تک نرخی باشد، نه اینکه با چند نرخی بودن ارز فضای رانت و فساد را مهیا سازد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر