رییس‌جمهور: ارز ۴۲۰۰ تومانی به خاطر تحمل قیمت‌ها برای مردم است

رییس جمهور با اشاره به هدف دولت از اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تامین کالاهای اساسی به خاطر آن است که قیمت‌ها برای مردم قابل تحمل باشد، افزود: افزایش یکباره مبنای دلار به ۱۷ هزارتومان آثار منفی دارد.
کد خبر : ۱۲۱۱۰۵
هیات دولت

به گزارش ایبِنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت با اشاره به آغاز فعالیت دولت جو بایدن در آمریکا طی آینده ای نزدیک، اظهارداشت: اگر بایدن گفت که آمریکا می خواهد در مسیر قانون قرار گیرد و به تعهداتش عمل کند، جواب ما صریح، روشن و ساده است و می گوییم اگر شما به همه تعهدات خود عمل کردید، ما نیز به همه تعهدات خود عمل خواهیم کرد.


رییس جمهور افزود: اگر عمل نکردید ما در برابر شما سر فرود نمی‌آوریم، شما اگر به تعهدات عمل کردید منّتی سر ما نگذاشتید، تا حالا یک کار خلاف قانونی انجام می‌دادید حالا از کارِ خلاف قانون دست برداشتید، پشیمان شدید و فهمیدید اشتباه کرده اید.


روحانی با بیان اینکه ملت ایران در سه مقطع مهم تاریخی یعنی در نهضت و انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی و جنگ اقتصادی، با ایستادگی و وحدت توانست در برابر دنیا پیروز شود، گفت: ملت ایران هم در مقطع اول یعنی و نهضت و انقلاب، هم در جنگ تحمیلی هشت ساله و هم در این جنگ اقتصادی سه ساله تنها بود اما روی پای خود ایستاد و تا رسیدن به پیروزی مقاومت کرد.


رییس جمهور با گرامیداشت نوزدهم دی ماه؛ سالگرد قیام مردم قم علیه رژیم ستم‌شاهی اظهار داشت: ۱۹ دی ماه ۵۶ سرآغازی برای حرکت مردم در برابر رژیم وابسته و فاسد آن زمان بود و در حقیقت فساد، غیرقانونی و وابسته بودن و غیردینی و غیراسلامی دلایلی بود که در آن مقطع مردم را علیه آن رژیم فاسد به خیابانها کشاند.


روحانی اضافه کرد: چهله‌های ۱۹ دی ۵۶ در شهرهای مختلف از جمله تبریز و یزد ادامه یافت تا به ماجرای ۱۷ شهریور و حرکت‌های مردم در ایام محرم و تاسوعا و عاشورا و در نهایت به پیروزی انقلاب اسلامی ختم شد.


رییس جمهور خاطرنشان کرد: مقاومت، ایستادگی، صبر و اراده مردم در برابر رژیم وابسته از زمانی که با حرکت سریع از دی ماه ۵۶ آغاز شد یک سال بعد در دی ماه ۵۷ به ثمر رسید و شاه در این ایام مجبور به فرار از کشور شد و انقلاب اسلامی به پیروزی رسید. خداوند متعال یک سال پس از ایستادگی، پشتکار و مبارزه بی‌امان، پیروزی را نصیب مردم کرد.


روحانی دوران دفاع مقدس را مقطع دیگری در ایستادگی و پیروزی ملت ایران برشمرد و گفت: یک سال پس از آغاز جنگ تحمیلی در شهریور ۵۹ از سوی ابرقدرت‌ها و مزدوران آنها، اولین پیروزی‌های بزرگ در مهر سال ۶۰ با عملیات ثامن‌الحجج و شکستن حصر آبادان نمایان شد و این روند تا پیروزی‌ نهایی ادامه یافت.


رییس جمهور اضافه کرد: در این مقطع نیز یک سال مقاومت شدید مردم در برابر تجاوز بیگانه، ملت ایران را در مسیر پیروزی و در نهایت پیروزی نهایی قرار داد. روحانی سال ۹۷ و آغاز جنگ تحمیلی اقتصادی را مقطع دیگر ایستادگی و پیروزی مردم دانست و گفت: در سال ۹۷ کسی که در راس قدرت بزرگ جهانی بود مدعی بود که با تحریم‌های شدید اقتصادی می‌تواند نظام ایران را سرنگون کند و این اقدامش تا ۲۲ بهمن ۹۷ به نتیجه خواهد رسید اما در این مقطع نیز نتیجه ایستادگی، صبر و پشتکار مردم، در یک سال بعد آشکار شد به نحوی که در اواسط سال ۹۸ رشد تورم سیر نزولی یافت و آرامش اقتصادی نسبی در کشور حاکم شد.


رییس جمهور افزود: بی تردید اگر همان روند سال ۹۸ ادامه می‌یافت شاهد موفقیت‌های دیگری هم می‌بودیم اما در اواخر سال ۹۸ با شیوع ویروس کرونا با بحران جدیدی مواجه شدیم. روحانی با بیان اینکه دولت در شرایط غیرعادی و جنگی توانسته کشور را اداره کند، گفت: با اقداماتی که انجام شده هم فعالیت‌های تولیدی و توسعه‌ای ادامه دارد و هم زندگی مردم البته با سختی و دشواری در جریان است و مردم برای تهیه کالاهای اساسی با کمبود مواجه نیستند ضمن اینکه به خاطر برخی بی‌انصافی‌ها دچار مشکل شدند و تا حدودی در زمینه مدیریت‌ هم باید کار بهتری انجام می‌گرفت.


وی خاطرنشان کرد: دولت به رغم همه مشکلات و محدودیت‌هایی که با آن مواجه هست، ‌کمک‌هایی را برای اقشار آسیب‌پذیر اختصاص داده است که می‌توان به بسته معیشتی ماهیانه برای ۶۰ میلیون نفر و بسته‌های حمایتی متعدد به خاطر شرایط کرونایی اشاره کرد.


روحانی تاکید کرد: هدف اصلی دولت در همه این مقاطع این بوده که حداقل زندگی و معیشت برای اقشار آسیب‌پذیر فراهم باشد ضمن اینکه در کنار این اقدامات، فعالیت‌های عمرانی و توسعه‌ای را هم ادامه داده و هر روز شاهد افتتاح‌های متعدد در کشور هستیم.


رییس جمهور با اشاره به اقدامات دولت در زمینه آب، برق، ارتباطات و بهداشت و آموزش، اظهار داشت: فقط در هفته گذشته ۱۳۷ روستا به شبکه آب پایدار متصل شدند و در طول هفت سال گذشته بیش از ۱۲ هزار روستا به این شبکه متصل شدند و امروز بیش از ۸ میلیون نفردر روستاها از آب سالم پایدار برخوردار هستند که این رقم تا آخر دولت به بیش از ۹ میلیون نفر خواهد رسید این در حالی است که قبل از این دولت حدود ۹۰۰ هزار نفر از روستاییان دارای آب سالم و پایدار بودند.


روحانی خاطرنشان کرد: با اقدامات دولت همچنین افراد کم مصرف که عمدتا از اقشار کم‌درآمد هستند از آب، برق و گاز رایگان برخوردار شده‌اند. رییس جمهور گفت: امسال علیرغم تحریم، ‌جنگ اقتصادی و کرونا در شش ماهه اول شاهد رشد اقتصادی هستیم و امیدواریم تا پایان سال هم رشد مثبت اقتصادی داشته باشیم در حالی که در شرایط کرونا تعداد معدودی از کشورهای جهان از رشد مثبت برخوردار هستند.


 روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه شرایط مختلف انجام اقدامات متفاوتی را اقتضا می‌کند و همه باید به این موضوع توجه داشته باشند، اظهار داشت: بدون تردید اقداماتی که باید در شرایطی که دشمن جنگ اقتصادی را تحمیل کرده و جامعه ملتهب است، انجام شود با شرایط عادی متفاوت است لذا هدف دولت از اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تامین کالاهای اساسی به خاطر آن است که قیمت کالاها برای مردم قابل تحمل باشد.


رییس جمهور خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی اگر افرادی از این موضوع سوءاستفاده کردند دلیل نمی‌شود که کل این تصمیم کنار گذاشته شود، بدون تردید بایستی با هر کسی که در این زمینه تخلف کرده برخورد جدی شود لذا اینکه تعداد معدودی از تصمیم اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی تخلف کرده‌اند مبنا نمی‌شود که کار و تصمیم نادرست بوده است.


روحانی افزود: در یک سال گذشته دولت به طور تدریجی و در حدی که جامعه بتواند تحمل کند تعدادی از کالاها را از شمول اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی خارج کرده است و امروز چند قلم از کالاها باقی مانده که برای مردم اهمیت دارد البته ممکن است دولت در شرایط مناسب تصمیم دیگری در زمینه این کالاها نیز اتخاذ کند.


رییس جمهور خاطرنشان کرد: سر و صدا کردن و جار زدن در خصوص برخی از تصمیماتی که هنوز نهایی نشده و در کمیسیون تلفیق در حال بررسی است، فایده‌ای جز ایجاد رانت و فساد ندارد. روحانی با بیان اینکه دولت بودجه‌ای را برای اداره کشور در سال آینده تدوین کرده و از تمام مفاد آن و تبصره به تبصره آن دفاع می‌کند، گفت: از مجلس شورای اسلامی توقع داریم که در این زمینه همکاری کنند و البته اگر پیشنهاد و اصلاحی لازم است از آن استقبال می‌کنیم اما شاکله بودجه حفظ شود چرا که طبق قانون اساسی، بودجه را دولت تنظیم و تدوین می‌کند و البته مجلس هم حق دارد آن را اصلاح کرده و پیشنهاد جدید بدهد.


رییس جمهور تصریح کرد: همه باید با یکدیگر همکاری کنیم تا در نهایت بودجه بهتری به نفع مردم به تصویب برسد. روحانی با تاکید بر اینکه خطوط قرمزی در بودجه وجود دارد که قابل شکستن نیست، گفت: دولت قبول نمی‌کند که بدون حساب و کتاب، مالیات‌ها افزایش یافته و عوارض گمرکی به هم بریزد چرا که معتقدیم به اندازه کافی مردم تحت فشار هستند.


وی گفت: دولت مصمم است در سال آینده روزانه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت و میعانات بفروشد و قدرت آن را هم دارد لذا اگر این موضوع کنار گذاشته شده و به جای آن مالیات در نظر گرفته شود قطعا به مردم فشار خواهد آمد.


روحانی افزود: همچنین به منظور تقویت پول ملی پیش بینی کرده‌ایم که قیمت دلار بر مبنای ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان باشد و چنانچه این رقم یک مرتبه به ۱۷ هزار تومان افزایش یابد بدون تردید آثار و تبعات اقتصادی زیادی برای مردم خواهد داشت لذا نباید مردم و دولت را در ماههای آخر تحت فشار مشکلات اقتصادی قرار داد.


رییس جمهور خاطرنشان کرد: تراکنش‌های بانکی که مردم انجام می‌دهند برای خرید جنس یا خدمات است و قرار نیست که چندین بار از مردم مالیات اخذ شود و همه اینها خطوط قرمزهایی هستند که دولت آنها را مدنظر قرار داده است.


روحانی در بخش دیگری از سخنان خود به حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی در روز ۱۸ دی ماه اشاره کرد و گفت: هدف قرار گرفتن هواپیمای اوکراینی البته به خطا و اشتباه، حادثه بسیار تاسف‌انگیز و دردناکی بود و با خانواده جان‌باختگان این حادثه ابراز همدردی می‌کنیم.


رییس جمهور خاطرنشان کرد: از زمانی که علت سقوط هواپیما آشکار شد به مسوولین اعلام کردم که هر آنچه اتفاق افتاده را به مردم اعلام کنند و البته مسببین آن بایستی در دادگاه عادلانه محاکمه شوند و بی‌تردید قوه قضاییه همه عاملین حادثه را تحت محاکمه قرار خواهد داد و این برای مردم بسیار اهمیت دارد.


روحانی گفت: بایستی همه زوایای این حادثه روشن شود و مردم از آن اطلاع یابند و در نهایت دادگاه هم بایستی حکم نهایی را اعلام کند. رییس جمهور افزود: دولت در جلسه هفته گذشته در خصوص پرداخت خسارات به خانواده جانباختگان این حادثه تصمیم‌گیری کرد و در این راستا مقرر شد بدون تفکیک جانباختگان به داشتن تابعیت ایرانی و یا غیرایرانی، ۱۵۰ هزار دلار به عنوان خسارت پرداخت شود.


روحانی تصریح کرد: درباره قصور و تقصیر هم قطعاً در دادگاه محاکمه انجام خواهد شد و خواهان آن هستیم آنچه حق است بدون هیچ اغماضی مورد رسیدگی قرار بگیرد و محاکمه عاملان بایستی با دقت در دادگاه عادله انجام شود.


رییس جمهور در ادامه با گرامیداشت رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در ۱۹ دی ماه خاطرنشان کرد: مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی حداقل در دو مقاومت ملی مردم ایران جزء سرداران و در خط مقدم بود و در موفقیت‌های این مقاطع تاریخی نقش اصلی داشت.


روحانی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را جزء مظلومین تاریخ توصیف کرد و گفت: شهید بهشتی را به عنوان مظلوم اول می‌شناسیم اما ایشان مظلومی بود که بعد از شهادت مقام، جایگاه و منزلت ویژه‌ای در افکار عمومی پیدا کرد اما مظلومیت آیت‌الله هاشمی همچنان ادامه دارد. وی تصریح کرد: همه باید از بزرگان خود قدردانی کنیم و اگر قدردانی نشود تاریخ قضاوت خوبی از ما نخواهد داشت.

برچسب ها: تحریم هیات دولت
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر