20 دی 1399 - 09:48
ایبِنا گزارش می‌دهد؛

ثبت اختیاری چک در صیاد از امروز/ کدام الزامات به تاخیر افتاد؟

برخی الزامات قانون جدید صدور چک مانند ثبت اجباری در سامانه صیاد که قرار بود از امروز اجرایی شود با توجه به مصوبه ستاد ملی کرونا به تاخیر افتاده و ثبت اختیاری از امروز اجرایی می‌شود.
کد خبر : ۱۲۱۱۵۳
چک

به گزارش خبرنگار ایبِنا، بیستم دی ماه روز اجرای قانون جدید چک در نظر گرفته شده بود که با توجه به مصوبه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا مقرر شد که مهلت اجرای تبصره یک ماده ۲۱ مکرر الحاقی به قانون صدور چک در مورد تسویه چک‌ها از طریق سامانه تسویه و پرداخت چکاوک به دلیل لزوم آموزش و فرهنگ‌سازی و کاهش مراجعه مردم به شعب بانک‌ها تا پایان سال جاری به تعویق افتد.


بنابراین به منظور آموزش و فرهنگ‌سازی، ثبت صدور و انتقال چک در سامانه صیاد از امروز بیستم دیماه برای صادرکنندگان چک و دارندگان چک که قصد انتقال چک به دیگران را دارند به صورت اختیاری میسر شده است. بنابر اعلام بانک مرکزی اجرای این پروسه تا اطلاع ثانوی برای اشخاص اختیاری بوده و الزامی در این خصوص وجود ندارد.


اما براساس بخشنامه بانک مرکزی برخی الزامات دیگر نیز در مورد قانون جدید چک به تاخیر افتاده است. بر این اساس، الزام درج تاریخ اعتبار بر روی چک که به موجب بند ۴ بخشنامه مقرر شده بود در مورد دسته‌چک‌های اعطایی به اشخاص از تاریخ بیستم دی ماه به مورد اجرا گذاشته شود تا پایان سال جاری و ابلاغ مجدد مراتب از سوی بانک مرکزی به تعویق افتاده است.


همچنین الزام مقرر در بند ۷ بخشنامه مبنی بر ممنوعیت پذیرش و کارسازی برگ چک‌های مربوط به دسته چک‌های ارائه شده به مشتریان پس از تاریخ ۲۰ دی ماه ۹۹ که در وجه حامل صادر شده‌اند، تا پایان سال جاری و ابلاغ مجدد مراتب از سوی بانک مرکزی به تعویق افتاده است. بنابراین صدور چک در وجه حامل و ظهرنویسی آن جهت انتقال تا اطلاع ثانوی طبق روال سابق خواهد بود.


از سوی دیگر بانک مرکزی اعلام کرده که بر اساس دستورالعمل اجرایی ماده ۶ اصلاحی قانون صدور چک، در مورد دسته‌چک‌های جدید که مقرر شده است از ابتدای سال آتی در طرح، قطع و رنگ جدید در اختیار اشخاص قرار گیرد موارد زیر ‌لازم‌الاجرا است:


لزوم درج تاریخ انقضای اعتبار چک و عبارت «حداکثر تا تاریخ زمانی معتبر قابل درج:...» بر روی برگ چک؛


لزوم درج عبارت «کارسازی این چک منوط به ثبت صدور، دریافت و انتقال آن در سامانه صیاد است» بر روی برگ چک؛


لزوم ثبت «علت صدور چک» در قسمت «بابت» سامانه صیاد حسب مورد در زمان صدور و انتقال چک برای چک‌های صادره با مبالغ بیش از یک میلیارد ریال برای اشخاص حقیقی دارای حساب جاری غیر تجاری و بیش از ۱۰ میلیارد ریال برای اشخاص حقیقی و حقوقی دارای حساب جاری تجاری؛


لزوم تعیین سقف مجاز صدور چک برای اشخاص اعم از اشخاص حقیقی دارای حساب جاری غیر تجاری، اشخاص حقیقی دارای حساب جاری تجاری و اشخاص حقوقی بر اساس شیوه‌نامه‌ای که پس از تصویب در شورای پول و اعتبار به شبکه بانکی کشور ابلاغ می‌گردد و توسط سامانه صیاد محاسبه خواهد شد.


نکته حائز اهمیت اینکه تا قبل از ابلاغ شیوه نامه یاد شده بانک باید صرفاً رتبه اعتباری و یا امتیاز اعتباری متقاضی دسته چک را در زمان‌ اعطای دسته چک به وی اعلام دارد.


همچنین براساس اعلام بانک مرکزی، تا پایان سال جاری ظاهر و مندرجات برگّه‌های چک تغییری نخواهد داشت.


خبرنگار: پوریا صادقی


برچسب ها: چک سامانه صیاد
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر