یک فعال اقتصادی در گفتگو با ایبِنا:

اقتصاد کشور به ثبات نرخ ارز بیش از کاهش آن نیازمند است

معاون تشکل‌های اتاق بازرگانی ایران گفت: اقتصاد کشور بیش از آن که به کاهش نرخ ارز نیاز داشته باشد به ثبات در بازار ارز نیاز دارد و کاهش شدید نرخ ارز نیز می‌تواند شوک‌هایی را به اقتصاد وارد کند.
کد خبر : ۱۲۱۱۸۱
مظفرعلیخانی

مظفر علیخانی، معاون استان‌ها و تشکل‌های اتاق بازرگانی ایران در گفت وگو با ایبِنا با تاکید بر اینکه در بررسی نرخ ارز باید به چند نکته توجه داشت ، گفت‌: یکی از مهمترین نکات در بحث ارز، ضرورت تک‌نرخی شدن آن است که در بودجه سال آینده نیز مورد توجه قرار گرفته است و کمیسیون تلفیق در مصوبات خود، ارز تک‌نرخی را به تصویب رسانده است.


وی با بیان اینکه ارز چندنرخی زمینه رانت، فساد و تبعیض را در کشور فراهم کرده است، گفت:‌ یکی از مولفه‌های مهم، تک نرخی شدن ارز است که باید مورد توجه قرار گیرد و سال‌هاست که بر ضرورت تک‌نرخی شدن آن تاکید می‌شود.


معاون استان‌ها و تشکل‌های اتاق بازرگانی ایران ثبات نرخ ارز را به عنوان دومین مولفه تاثیرگذار بر بازار ارز اعلام کرد و افزود:‌ ثبات نرخ ارز و به دنبال آن بازار باثبات به معنای عرضه و تقاضای قابل پیش‌بینی در بازار است و می‌تواند روی سرمایه‌گذاری، صادرات، واردات و بازرگانی داخلی و خارجی تاثیرات مثبت زیادی داشته باشد به این دلیل که قدرت برنامه‌ریزی را فراهم می‌کند.


وی افزود: باید به این نکته توجه کرد که اقتصاد کشور بیش از آن که به کاهش نرخ ارز نیاز داشته باشد به ثبات در بازار ارز نیاز دارد و کاهش شدید نرخ ارز نیز می‌تواند آسیب‌ و شوک‌هایی را به اقتصاد ایران وارد کند.


علیخانی خاطرنشان کرد:‌ اگرچه در برهه‌هایی از زمان به دلیل مولفه‌های سیاسی، نرخ ارز کاهش یا افزایش یافته است اما در عمل افزایش نرخ ارز در ایران متکی به مولفه‌های اقتصادی و ناشی از محدودیت‌های حاصل از تحریم، دسترسی به بازار و در نهایت تاثیر بر متغیرهای کلان و خرد بوده است.


معاون استان‌ها و تشکل‌های اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد:‌ افزایش یا کاهش زیاد نرخ ارز می‌تواند موجب ایجاد تلاطم در بازارها شود که به نفع اقتصاد ایران نخواهد بود و آنچه به آن نیازمند هستیم ثبات در بازار است.


وی افزود: در قوانین برنامه‌ توسعه‌ای کشور نیز آمده است که با توجه به نرخ‌های تورم بالا،  باید نرخ ارز متناسب با نرخ تورم داخلی و خارجی افزایش قیمت داشته باشد و فرقی نمی‌کند که ارز کالا محسوب می‌شود یا ابزار مبادله، نرخ آن باید تابعی در تناسب با تورم باشد تا کالاهای صادراتی کشور بتوانند در بازارهای خارجی قدرت رقابت و چانه‌زنی داشته باشند.


علیخانی تصریح کرد:‌ ثبات نرخ ارز، تک‌نرخی شدن آن و تناسب قیمت ارزها با تورم داخلی و بین‌المللی مهم‌تر از آن است که نرخ ارز اندکی پایین یا بالا رود و به نظر می‌رسد که در شرایط فعلی ممکن است پایدار نباشد و وضعیتی شکننده داشته باشد.


وی با بیان اینکه وضعیت برجام و امکان بازگشت کلیه بازیگران به قرارداد برجام بر وضعیت بازار ارز تاثیرگذار است، گفت:‌ این پرسش مطرح است که آیا تحریم‌ها تقلیل می‌یابد و یا آنکه اقتصاد ایران می‌تواند از عواید برجام آنطور که مورد انتظار بوده است استفاده کند و تا آن شرایط در عرصه بین‌المللی فراهم شود همه باید کمک کند تا ارزها کمتر دچار تکانه و شوک شوند.


معاون استان‌ها و تشکل‌های اتاق بازرگانی ایران با تاکید براینکه ثبات نرخ ارز به نفع اقتصاد کلان و خرد کشور و عموم مردم است، تصریح کرد:‌ بخشی از شرایط نرخ ارز می‌تواند به سیاست‌های ارزی و تجاری کشور مرتبط باشد. به طور قطع، سیاست‌های بانک مرکزی می‌تواند در شرایط بازار ارز تعیین‌کننده باید و بانک‌ مرکزی می‌تواند نرخ ارزها را در دامنه‌ای مدیریت کند تا شوک‌های شدید به بازار وارد نشود.


 وی با اشاره به مصوبه ۱۷۷ ستاد هماهنگی اقتصادی دولت اظهار کرد:‌ این مصوبه زمینه برگشت ارز به صورت کالا یا ارز را به چرخه اقتصادی کشور تسهیل کرده است و به ویژه از طریق به رسمیت شناختن واردات در مقابل صادرات موجب شده است تا برگشت ارز به چرخه اقتصادی شتاب بیشتری بگیرد. از سوی دیگر عوامل بیرونی مانند نتایج انتخابات آمریکا، پیروزی بایدن و این امیدواری که آمریکا به برجام برمی‌گردد، موجب شده است تا ثبات نسبی در بازار ارز برقرار شود.


وی با بیان اینکه تقلیل تحریم‌ها موجب تسهیل تجارت ایران با سایر کشورها خواهد شد، عنوان کرد:‌ افزایش ارتباط تجاری با سایر کشورها موجب می‌شود تا نیازهای ارزی و کالایی کشور تامین شود و دسترسی بیشتری به بازارهای صادراتی وجود داشته باشد. خروجی این کنش و واکنش از طریق دیپلماسی سیاسی و اقتصادی می‌تواند دستاوردهای مناسبی برای کشور داشته باشد و انتظارات روانی ناشی از این تحولات نکته مهم در ثبات نرخ ارز خواهد بود.

برچسب ها: نرخ ارز اقتصاد
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر