یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه:

مجلس انتظارات را در بودجه بالا نبرد

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: بخشی ازهزینه‌ها در بودجه قابل انجام نیست و مجلس نباید انتظارات را در بودجه بالا ببرد.
کد خبر : ۱۲۱۱۸۷
جعفر قادری

جعفرقادری، عضو کمیسیون برنامه وبودجه در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا درباره اولویت‌هایی که باید در بودجه ۱۴۰۰ مدنظر قرار گیرد، گفت: بودجه نیاز دارد تا  واقعی بسته شود. به این معنا؛ چنانچه سقف بالایی برای آن مورد تایید قرار گیرد، مجلس خود را خلع سلاح کرده و قدرت زیادی به دولت برای بازی در اعتباردهی خواهد داد.


وی در ادامه اضافه کرد: خانه ملت نباید اجازه دهد تا درآمدهای غیر واقعی وارد بودجه شود، بودجه واقعی دیده شود تا امکان تحقق آن به وجود آید. هزینه‌‎ها هم متناسب با درآمدها مورد توجه قرار گیرد. به این معنا؛ هزینه‌های اضافی به تعریف درآید تا چنین نشود که عده‌ای را سر چشمه ببرند و تشنه برگردانند. این کار بدترین شکل مدیریت است.


این عضو کمیسیون برنامه و بودجه در این خصوص یادآور شد: بخشی ازهزینه‌ها قابل انجام نیست، بنابراین نباید در مجلس انتظارات را بالا برد، در کنار آن هم نیاز است تا حذف غیرممکن‌ها نیز در دستور کار قرار گیرد، چنانچه قول، قرار یا تعهدی هم مطرح‌ می‌شود، باید به آن پایبند باقی ماند.


قادری در این رابطه تاکید کرد: مسئله بعدی این است، شکل نهایی بودجه باید به سمت مشارکت با بخش‌های غیردولتی هدایت شود. روش‌های سنتی که مالیات بگیریم و نفت بفروشیم، سپس طرح اجرا کنیم، مردود است. در تمام دنیا اجازه می‌دهند بخش‌های غیر دولتی ورود پیدا کند، اینگونه هم کسب و کار رونق می‌یابد و هم درآمد مالیاتی دولت اضافه می‌شود.


وی در ادامه افزود: دولت درعین اینکه وظیفه مدیریت پروژه‌ها را برعهده دارد، فاصله خود از تصدی‌گیری را نیز باید حفظ کند. مشارکت هم به گونه‌ای رقم خورد که فعالان اقتصادی احساس کنند، تنها نیستند و حمایت دولت را به دنبال دارند.


این نماینده مجلس در این رابطه تصریح کرد: دوستان در کمیسیون تلفیق نرخ مالیات را بردرآمد از ۲۵ به ۲۰ درصد تغییر دادند، هنوز هم براین اعتقاد هستم باید بیشتر کاهش یابد و اشکال ندارد مالیات برمصرف را بیافزایم، مالیات برتولید را باید کاهش داد تا انگیزه در این زمینه افزایش یابد و بخش‌های غیردولتی فعال شوند زیرا نیاز داریم تا تولید را از وابستگی به خارج دور کنیم.


قادری در این خصوص توضیح داد: انجام کارها از صفر تا صد توسط دولت بسیار غلط و بیهوده است. ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها بر بخش معادن، توسعه زیرساخت‌ها، بحث صنایع غذایی باید متمرکز شود و وابستگی‌هایی که بر دانه‌های روغنی و برخی از بخش‌های دارویی وجود دارد، به حذف درآید. خودرو و نیازهای لوازم خانگی نیز از جمله کالاهایی محسوب می‌شود که نیاز است به خوداتکایی برسد. شرایط موجود بدین شکل است که کوچکترین تحریمی برخی از تولیدات را امکان ناپذیر می‌سازد و مردم هم قاعدتا برای تهیه آن دچار مشکل می‌شوند.


این عضو کمیسیون برنامه و بودجه درباره حمایت معیشتی در بودجه ۱۴۰۰ اظهار داشت: حمایت معیشتی مخصوصا برای سه دهک پایین درآمدی جامعه به طور قطع باید با در نظر گرفتن شرایط ویژه مورد توجه قرار گیرد. دراین رابطه یارانه سه دهک بالا درآمدی باید حذف و فرصت‌های شغلی فراهم آید تا عدالت برقرار شود. مرتبط با این مسئله مطرح می‌شود که به میزان درآمد مردم به درستی نمی‌توان دسترسی پیدا کرد، این اظهار نظر قانع کننده نیست  و بیشتر بهانه به نظر می‌رسد زیرا با این همه بانک‌های اطلاعاتی امکان دسترسی به درآمدهای خانوار به راحتی میسرشده وحتی می‌توان مطرح کرد که این روزها کار بسیار پیش پاافتاده‌ای هم به حساب می‌آید.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر