01 بهمن 1399 - 08:09
در گفتگو با ایبِنا عنوان شد؛

هدف اصلی تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی محقق نشد

نائب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران معتقد است: سیاست تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به هدفی که داشت نرسید و کالاهایی که با این ارز وارد شد بعضا با قیمت بالاتر به دست مصرف کننده رسید.
کد خبر : ۱۲۱۲۸۸
ارز

عباس آرگون در گفت و گو با ایبِنا با تاکید بر اینکه با حذف ارز یارانه ای ۴۲۰۰ تومانی موافق هستم، تصریح کرد: ارز باید تک نرخی و با نرخ شناور مدیریت شده براساس مکانیزم بازار مشخص شود.


وی ادامه داد: ارز یارانه ای و همچنین چند نرخی بودن ارز منشا فساد و رانت است و به هدف اصلی خود مبنی بر اینکه کالا با قیمت مناسب و ارزان تری به دست مصرف کننده برسد، نخواهد رسید بنابراین اگر حذف شود بهتر است. باید این سوال را پرسید که میزان دستیابی به اهداف تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی تا چه حد بوده و به عبارت دیگر طرحی که تا این حد هزینه و حاشیه داشته، چه دستاوردی داشته است؟


به گفته آرگون، بخش عمده ای از کالاها که ارز ۴۲۰۰ تومان می گرفتند از این فهرست حذف شده اند و در حال حاضر تعداد محدودی از کالاها این ارز را دریافت می کنند. همانطور که رئیس جمهور اعلام کردند به مرور این ارز دولتی از کالاها حذف شد.


نائب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر داشتن ارز تک نرخی گفت: با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی می توان حمایت و کمکی که به صورت غیرمستقیم به افراد اعطا می شد را به صورت مستقیم از طریق یارانه یا روش های دیگر ارائه کرد که نتیجه بهتری هم خواهد داشت چرا که به نحوه مناسب تری در اختیار جامعه هدفی که دولت مد نظر دارد، قرار می گیرد.


وی افزود: با توجه به کاهش شدید قدرت خرید مردم و کوچک شدن سفره مردم و همچنین افزایش فشار اقتصادی ناشی از کرونا به نظر می رسد که مجلس باید بتواند مصوبه ای ارائه دهد که به طور مستقیم به قشر آسیب پذیر کمک کند.  


آرگون با تاکید بر اینکه نرخ خاصی مد نظر ما نیست، تصریح کرد: مهم ثبات نرخ و تک نرخی بودن ارز است. با توجه به نرخ  های ۱۱ هزار و ۵۰۰ و ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان که در بودجه مطرح شده است، باید بررسی و کار کارشناسی انجام شود تا مشخص شود چه نرخی می تواند به ثبات برسد و بر آن مدیریت داشت.


این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، تک نرخی شدن ارز را باعث شفافیت دانست و گفت: باید اجازه دهیم خود مکانیزم بازار، قیمت را تعیین کند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر