خواسته یا ناخواسته دیگر جهان در مشت آمریکا نیست

آمریکا دیگر کشور پیشتاز در نظام سرمایه‌داری به شمار نمی‌رود و چین جانشین آمریکا می‌شود.
کد خبر : ۱۲۱۳۲۸
چین

به گزارش ایبِنا به نقل از راشاتودی، حدود یک هفته مانده به مراسم تحلیف جوبایدن به عنوان رییس‌جمهور جدید آمریکا، پایتخت این کشور آماده برگزاری این مراسم است. یک کارشناس اقتصادی درباره آینده دلار و بازارهای مالی و نظام سیاسی آمریکا معتقد است: شکی ندارم که تمام دنیا در حال حاضر روی آمریکا متمرکز شده و شاهد نشانه‌های بسیاری از افول آمریکا است. البته این روند طولانی خواهد بود.


این کارشناس اقتصادی گفت که آمریکا در زمینه مقابله با کرونا و کنترل شیوع این ویروس شکست بزرگی را به بار آورده است. ما ۴ درصد جمعیت جهان را داریم اما ۲۰ درصد مرگ ومیر ناشی از کرونا در کشور ما اتفاق افتاده و این اصلاً خوشحال کننده نیست.


این کارشناس آمریکایی ادامه داد: در حال حاضر آمریکا با داشتن حدود ۲۵ میلیون بیکار، درگیر اغتشاش در خیابان‌های پایتخت و تزلزل نظام سیاسی شده و انتظار می‌رود این مسئله بر ارزش دلار و الگوهای سرمایه‌گذاری در این کشور اثر بگذارند.


وی معتقد است: این نگاه وجود دارد که آمریکا هر چه که بود، به عنوان کشور پیشتاز در نظام سرمایه‌داری، اینکه جهان را در مشت خود داشت، کشورها را دور هم جمع می‌کرد و اینکه مرکز جهان آزاد بود، تمام این عبارت‌ها دیگر درباره آمریکا صادق نیست. ما دیگر قدرت اقتصادی رو به رشد در جهان به شمار نمی‌رویم در واقع این چینی‌ها هستند که در حال پُر کردن جای آمریکا هستند و این یک واقعیت است، که شاید خوشایند شما نباشد.

برچسب ها: اقتصاد چین آمریکا
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر