28 دی 1399 - 09:41
ایبِنا گزارش می‌دهد؛

تلاش و برنامه بانک مرکزی برای تقویت ارزش پول ملی

به گفته کارشناسان اقتصادی، هرگونه استقراض از بانک مرکزی توسط دولت‌ها، به رشد پایه پولی و افزایش تورم و در نهایت، به کاهش ارزش پول ملی منجر می‌شود.
کد خبر : ۱۲۱۳۴۳
ریال

به گزارش خبرنگار ایبِنا؛ دکتر همتی رئیس کل بانک مرکزی روز جمعه در یادداشتی در فضای مجازی با اشاره به تلاش ها برای جلوگیری از سقوط ارزش پولی ملی در جنگ اقتصادی اظهار داشت: «بانک مرکزی در طول دو سال و نیم گذشته تلاش کرده است با برنامه و تدبیر، تحریم های دولت آمریکا را خنثی و درحدتوان از سقوط بیش از حد ارزش پول ملی جلوگیری و دشمن را، از رسیدن به هدف فروپاشی اقتصادی، مأیوس و ناموفق بسازد. بانک مرکزی تمام توان خود را برای ایجاد تعادل در بازار ارز و تقویت ارزش پول ملی بکار می گیرد.» 


بر اساس این گزارش، تقویت ارزش پول ملی از وظایف بانک مرکزی هر کشوری از جمله ایران است، هر چند در سال های اخیر و با افزایش فشارها و تحریم های همه جانبه در جنگ اقتصادی نابرابر بر علیه ملت، کاری دشوار بوده است، اما روند امیدوار کننده تقویت ارزش ریال در چند ماهه اخیر در سال جاری، نشان از عزم و برنامه ریزی بانک مرکزی برای تقویت ارزش پول ملی دارد.


برآیند یک سال اخیر تا به امروز، نشان از ثبات نسبی و رو به کاهش نرخ ارز به عنوان مولفه ای اثرگذار در ارزش پولی ملی دارد. به گونه ای با وجود فشار حداکثری دولت آمریکا بر نظام بانکی کشور، دلار آمریکا نه تنها با جهش نرخ در بازار ایران مواجه نشد، بلکه با افت ۱۰ هزار تومانی در هفته های اخیر همراه شده است.


این ثبات و روند کاهشی نرخ ارز که منجر به تقویت نسبی ارزش پولی ملی کشورمان شده است، حاصل برنامه ریزی و تلاش کارشناسان و بدنه تخصصی و فنی بانک مرکزی است.


به عنوان نمونه با تشدید تحریم های اقتصادی در سال ۹۷ تا به امروز، بانک مرکزی کشورمان اقدام به کنترل جریان نقدینگی و مبادلات پولی در بستر نظام بانکی کرده است، سیاستی که در گام نخست مانع از رشد افسارگسیخته نرخ ارز در بازار شد و در ادامه با کنترل ترازنامه بانک های کشور، سیاست های پولی بانک مرکزی در مسیر اثرگذاری قرار گرفته که از آثار مثبت آن می توان به کنترل رشد نقدنیگی در اقتصاد اشاره کرد. همچنین برنامه ریزی برای بازگشت ارزهای صادراتی به چرخه اقتصادی، از دیگر برنامه های مثبت بوده است که وضعیت عرضه و تقاضا در بازار ارز را به تعادل نسبی رسانده است.


در این میان، کارشناسان اقتصادی با اشاره به اقدامات بانک مرکزی در مسیر تقویت ارزش پولی ملی، به لزوم حمایت دستگاه های مرتبط اقتصادی از برنامه های بانک مرکزی برای میل به تورم هدف گذاری شده، تاکید دارند. زیرا مسلما کنترل تورم در بازه تعیین شده توسط بدنه کارشناسی و فنی نظام بانکی، منجر به تقویت قدرت خرید و ارزش پول ملی می گردد. برنامه ای که با گذشت چند ماه از اعلام آن، به طور نسبی در مسیر خوبی قرار دارد و نشانه آن، در کاهش تورم ماهانه مسکن در آذرماه و افت نرخ دلار به کانال بیست و دو هزار تومانی، نمایان است.


یکی دیگر از مواردی که به طور مشخص بر کنترل جریان تورم در اقتصاد ایران موثر است، کاهش هزینه تولید در کسب و کارهای کوچک و بزرگ است. همچنین تسهیل فضای کسب و کار و رفع موانع تولید، به طور مشخص بر رشد اقتصادی و تقویت ارزش پول ملی اثرگذار است.


ممنوعیت استقراض دولت از بانک مرکزی


به گفته کارشناسان اقتصادی، هرگونه استقراض از بانک مرکزی توسط دولت ها، منجر به رشد پایه پولی و افزایش تورم می شود که در نهایت، به کاهش ارزش پول ملی منجر می شود. در نتیجه این اهرم کلیدی و موثر در تقویت ارزش پول ملی، در یکی و دو سال اخیر با تلاش های بانک مرکزی، به خوبی مدیریت شده است و ضرورت دارد در ماه های آینده نیز، با توجه به کسری بودجه دولت، مورد توجه قرار گیرد و از مسیر انتشار اوراق بدهی، کسری بودجه تامین شود.


در مجموع، با توجه به جنگ اقتصادی آمریکا بر علیه ملت ایران، ضرورت تقویت ارزش پول ملی، اهمیت ویژه ای دارد. به گفته کارشناسان اقتصادی، این موضوع نه از طریق تضعیف دلار و ارزپاشی، بلکه از طریق تقویت رشد اقتصادی و تولید ملی، کنترل جریان نقدینگی و تورم و حمایت قوای سه گانه و نهادهای مرتبط، از تصمیمات پولی و ارزی بانک مرکزی به عنوان نهاد سیاست گذار در نظام پولی و ارزی کشور، حاصل می شود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر