یک نماینده سابق مجلس با ایبِنا مطرح کرد:

اقدام مثبت در تعیین تکلیف مالیاتی پایانه‌های فروش

یک نماینده سابق مجلس با تاکید بر اینکه بهتر است زمان اجرای مالیات ستانی از پایانه‌های فروش از ۱۴۰۰ باشد، گفت: کلیت دریافت مالیات از دستگاه‌های کارتخوان و تعیین تکلیف آن مورد تایید است.
کد خبر : ۱۲۱۳۷۲
کارتخوان

به گزارش ایبِنا، سازمان امور مالیاتی مهرماه سال گذشته اعلام کرده بود از سال آینده کارت‌خوان‌های بانکی مشمول مالیات می‌شوند. مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی، ۲۸ دی ماه سال جاری در همین خصوص مطرح کرد که تا تاریخ ۲۵ دی‌ماه امسال، ۱۲۰ هزار پایانه فروشگاهی که پرونده مالیاتی ندارند، یا پرونده ناقص دارند و یا دارنده پایانه فوت شده، قطع شده است.


مصومه آقاپور علیشاهی، عضو سابق کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا در اینباره که تا چه اندازه اقداماتی مانند اخذ مالیات از دستگاه‌های پوز بر ظرفیت جدید دولت جهت وصول مالیات اضافه خواهد کرد؟ گفت: ظاهر دریافت مالیات از دستگاه‌های پوز بسیار خوب است زیرا به کنترل معاملات تجاری و حجم نقدینگی که جابه جا می‌شود کمک می‌کند، اما باید مدنظر داشت از آنجا که نظارت کاملی بر درآمد افراد وجود ندارد، می‌تواند به یکی از تهدیدهای بسیار بزرگ استفاده بیشتر از اسکناس مبدل شود.


آقاپورعلیشاهی در این رابطه یادآور شد: بهتر آن بود تا دولت این کار را برای سال ۱۴۰۰ پس از تصویب بودجه جهت بهبود شرایط اقتصادی آغاز می‌کرد. منظور این است که حرکت فوق در کل مورد تایید است و مشکلی ندارد، اما زمان اجرا را می‌توانستند از ۱۴۰۰ انتخاب نکردند.


این عضو سابق کمیسیون اقتصادی در این رابطه که مجلس برای ایجاد پایه‌های جدید مالیاتی و جلوگیری از فرارهای آن چه قوانینی را می‌تواند مدنظر قرار دهد؟ تاکید کرد: مجلس یازدهم باید همان قانون مالیات بر ارزش افزوده که اصلاحیه آن در مجلس دهم انجام شد را به اجرا در آورد و اینکه به طور مرتب قانون سال ۸۶ و ۸۷ تمدید می‌شود، درست نیست.


وی در ادامه اظهار داشت: اصلاحیه‌های بسیار خوبی در دوره گذشته در همین رابطه مصوب شد. به طور نمونه ساختار خاص پرداخت مالیات از طریق اتوماسیون مدنظر قرار گرفت و نظارت‌ها به شکل دقیقی دیده شد. مجلس دهم سه سال بر قانون مورد اشاره کار کرد و حداقل چهار یا پنج بار به شورای نگهبان رفت تا در نهایت به تصویب نهایی رسید، اما متاسفانه اجرای آن صورت نمی‌گیرد و همانطور که مطرح کردم مجدد قانون سابق مورد توجه قرار می‌گیرد.


آقاپور علیشاهی درباره مشکل پرداخت مالیات در کشور به طور کلی مطرح کرد: یکی از مقولاتی که باید درباره قانون مالیات مورد اشاره قرار گیرد، این است که اخذ مالیات از سوی دولت کاملا شفاف است، اما هزینه کرد آن برای عموم مردم غیر شفاف و همین عامل سبب می‌شود که انگیزه خوبی برای پرداخت مالیات وجود نداشته باشند، زیرا احساس می‌کنند که پول اجباری می‌پردازند.


وی در ادامه افزود: نحوه هزینه کرد مالیات چنانچه برای مردم شفاف شود و آنان آگاهی پیدا کنند که با این پرداخت به ایجاد رفاه ملی، اجتماعی کمک می‌کنند و در زیرساخت‌های کشور نقش دارند در این امر کوشاتر خواهند بود، اما تا زمانی که این اتفاق روی ندهند وضع به همین منوال پیش می‌رود.


///////////


کامبیز زاهدپور


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر