03 بهمن 1399 - 11:07

ارزش پولی ملی چگونه تقویت می‌شود؟ 

امکان تقویت ارزش پول ملی با تک رقمی شدن تورم به وجود می‌آید و اقتصاد تعیین می‌کند که ارزش ریال در برابر دلار چه میزان باشد.
کد خبر : ۱۲۱۴۳۵
حاجی بابا

رئیس کمیسیون بازار و پول سرمایه اتاق بازرگانی ایران معتقد است: تقویت ارزش پول ملی به کل وضعیت اقتصاد کشور بستگی دارد و دلار نه دستوری پایین می رود و نه دستوری افزایش می یابد. 


محسن حاجی بابا در گفت وگو با ایبِنا با تاکید بر اینکه اقتصاد جزیره نیست، تصریح کرد: مشکل کشور ما این است که سیستم اقتصادی نداریم؛ بنابراین وقتی سیستمی وجود نداشته باشد نمی توان برای پول ملی هم ارزشی قائل شد. در واقع ارزش پول ملی رقمی است که به سود اقتصاد کشور باشد.


وی با بیان اینکه اقتصاد ایران سالهاست است که تورم و کسری بودجه دارد پس چگونه می توان ارزش پولی ملی را حفظ کرد ادامه داد: هر مسئله و مشکل اقتصادی، راهکار اقتصادی هم دارد اما متاسفانه با دخالت سیاست در اقتصاد روبرو هستیم و این اقتصاد است که به سیاست سرویس می دهد در حالی که باید برعکس باشد.


رئیس کمیسیون بازار و پول سرمایه اتاق بازرگانی ایران با اشاره به تجربه ترکیه در این زمینه گفت: قبل از ریاست جمهوری اردوغان، ارزش هر دلار به میلیون لیر می رسید اما در حال حاضر به  ۸ لیر رسیده که نتیجه برنامه های اقتصادی بوده است.


حاجی بابا گفت: تا تورم یک رقمی نشود امکان تقویت ارزش پول ملی هم وجود ندارد و اقتصاد تعیین می کند که ارزش ریال در برابر دلار به چه میزان باشد. اقتصاد ابزار دارد و تا زمانی که این ابزارها به ثبات ارزی، سرمایه گذاری و سودآوری سرمایه گذاران و ...منجر نشود نمی توان ارزش پول ملی را در مقابل دلار بالا برد. شاید در مدتی عوامل روانی نرخ ها را به صورت هیجانی تغییر دهد، اما ماندگار نیست و همین نوسانات است که قاتل اقتصاد می شود. 


به گفته وی، اقتصاد زمانی رشد می کند که سرمایه گذاری در آن وجود داشته باشد و اقتصادی سالم است که از اشتغال کافی برخوردار باشد. در حال حاضر نیز نرخ تورم و نرخ بیکاری اقتصاد ایران با هم همخوانی دارند و هر دو بالا هستند. نرخ منطقی این دو شاخصه مهم در اقتصاد سالم باید ۳ تا ۵ درصد باشد و اقتصادی که تورم نداشته باشد حکمش مرگ است به همین دلیل ژاپن تورم مصنوعی ایجاد می کند. 


رئیس کمیسیون بازار و پول سرمایه اتاق بازرگانی ایران افزود: وقتی رشد اقتصادی در کشور منفی است چطور دلار بشود ۱۰ هزار تومان؟ قیمت دستوری بالا پایین نمی شود بلکه اقتصاد حکم می کند. نباید فراموش کرد که اقتصاد یک مجموعه و زنجیره به هم پبوسته است و میزان اثرگذاری تمام اتفاقات هیجانی که در اقتصاد رخ می دهد، حداکثر ۶ ماه است. 


حاجی بابا معتقد است: یک سرمایه گذار برای اینکه ایده اش به نتیجه برسد به بازه زمانی ۳ تا ۵ ساله نیاز دارد. در نتیجه ممکن است در کوتاه مدت با هر تغییر هیجانی دچار سود مقطعی شوند اما در واقع با وجود نوسانات در اقتصاد قدرت برنامه ریزی از فعالان اقتصادی گرفته می شود و تا سرمایه گذاری هم نباشد اشتغال و درآمد و ارز هم نخواهیم داشت. 


وی با اشاره به منابع حاصل از فروش نفت در کشور، گفت: نفت درآمد نیست و تولید ما محسوب نمی شود بلکه یک منبع خدادادی است؛ بنابراین وقتی این منبع مالی را بین مردم و در اقتصاد توزیع می کنیم فقط به رعیت پروری و بیکاری پروری در اقتصاد دامن زده ایم. چرا یک جوان ما نباید کار ساختمانی کند و همه به دنبال لیسانس هستند و همه لیسانسه ها هم به دنبال پشت میز نشینی؟ چون کشور از رانت نفت برخوردار است.


رئیس کمیسیون بازار و پول سرمایه اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: باید با نیروی انسانی کسب درآمد کنیم و بدانیم بالاترین سرمایه هر کشوری نیروی انسانی است، اما ما در حال از دست دادن این نیروی انسانی هستیم؛ بنابراین نمی توان ارزش پول ملی را در برابر دلار حفظ کنیم چرا که اقتصاد زبان خود را دارد و دستور نمی پذیرد و نمی توان با آن مقابله کرد. 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر