04 بهمن 1399 - 17:02

نرخ بنیادین دلار

با کاهش ریسک‌های بیرونی نرخ ارز که مثل بقیه قیمت‌ها دچار جهش بیش از حد یا overshoot شده بود، می‌تواند به عددهای پایین‌تر از عدد کنونی کاسته شود. 
کد خبر : ۱۲۱۴۹۷
تیمور رحمانی

به گزارش ایبِنا، یک اقتصاددان با بیان اینکه مطلبی منتشر شده است که نظر بنده در آن، این است که نرخ بنیادین دلار حدود ۲۰۰۰۰ تومان است، اظهار کرد: ضمن اینکه این نظر شخصی است و ضمن اینکه مطالعه براساس روابط بلندمدت نقدینگی و نرخ ارز با احتساب رانت منابع طبیعی مدنظر بوده است، به هیچ وجه بدان معنی نیست که نرخ نمی تواند پایین تر از این قرار گیرد.


تیمور رحمانی ادامه داد: براساس اینکه تحریم ها کم و بیش در همین حدود کنونی باشد و آن هم براساس نظریه پولی این عدد ذکر شده است که طبیعتا می تواند پیش بینی های آن محل اشکال باشد. 


وی گفت: بنابراین، کافی است که فروش نفت افزایش یابد و دسترسی به آن مهیا شود تا همانند دهه ۱۳۸۰ و با وجود تداوم رشدهای بالای نقدینگی نرخ ارز بسیار پایین تر از آنچه نظریه پولی پیش بینی می کند، قرار گیرد و تحت آن شرایط نرخ ارز می تواند پایین تر از ۲۰۰۰۰ تومان قرار گیرد و مدت ها نیز پایین تر از آن دوام آورد.


رحمانی تصریح کرد: بنابرین با کاهش ریسک های بیرونی نرخ ارز که مثل بقیه قیمت ها دچار جهش بیش از حد یا overshoot شده بود، می تواند به عددهای پایین تر از عدد کنونی کاسته شود. 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر