07 بهمن 1399 - 08:46
در گفتگو با اییِنا مطرح شد؛

نظارت بر ترازنامه بانک‌های تجاری برای کنترل نقدینگی

یک کارشناس اقتصادی معتقد است که کم‌هزینه‌ترین روش برای تقویت ارزش پول ملی، کنترل ترازنامه بانک‌های تجاری برای جلوگیری از افزایش نقدینگی است.
کد خبر : ۱۲۱۵۶۱
پول ملی

به گزارش ایبنا، بانک مرکزی عزم بالایی برای مدیریت سیاست‌های پولی و بانکی از خود نشان داده است و به تازگی هم دکتر همتی، رئیس کل این نهاد اظهار کرده که «بانک مرکزی تمام توان خود را برای ایجاد تعادل در بازار ارز و تقویت ارزش پول ملی بکار می‌گیرد.» هدفی که نشانه‌های عملیاتی شدن آن در بازار نمایان است. اما سوال این جاست که کم هزینه‌ترین راهکارها برای دستیابی ایران به دو هدف کلیدی تعادل در بازار ارز و تقویت ارزش پول ملی چیست؟


مرتضی مرتضوی، کارشناس اقتصادی در این باره به خبرنگار ایبنا گفت: به نظر می آید کم‌هزینه‌ترین روش، کنترل کردن خلق پول توسط بانک‌های تجاری و سامان بخشیدن به ترازنامه‌های بانکی آنها است.


وی افزود: الان بانک‌های تجاری بی مهابا اقدام به خلق پول می‌کنند و اگر بانک مرکزی می خواهد جلوی تورم را بگیرد و ارزش پول ملی را تقویت کند قطعا مطمئن‌ترین روش کنترل کردن بانک‌های تجاری در خلق نقدینگی جدید است.


 مرتضوی ادامه داد: از طرف دیگر، نکته مهم هماهنگی بین سیاست‌های پولی و مالی است که متاسفانه ما هم اکنون با کسری بودجه‌ای روبرو هستیم و ابزارهای مالی در جهت کنترل آن و عدم دست اندازی به منابع بانک مرکزی را نداریم و به همین خاطر سیاست‌های بانک مرکزی به طور مستقیم و صحیح نمی توانند عمل کنند.


این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: بنابراین اگر اراده‌ای وجود دارد و قرار است اتفاقی بیفتد باید هماهنگی بین سیاستگذار پولی و مالی انجام بگیرد که وقت آن هم هم‌اکنون است.


وی اضافه کرد: یعنی ما باید در منابع و مصارف بودجه‌ای خودمان به نحوی عمل کنیم که کسری بودجه اولا کاهش پیدا کند و ثانیا راه‌های سالمی به غیر از دخالت بانک مرکزی برای جبران کسری بودجه و استقراض از بانک مرکزی برای تامین منابع بودجه فراهم شود.


به گفته این کارشناس اقتصادی، در سال آینده، استقلال بانک مرکزی از اهمیت بالایی برخوردار است و باید این نهاد به عنوان متولی سیاست‌های پولی و مالی کشور وظایف خود را انجام دهد و اگر این موارد به انجام برسد بانک مرکزی می‌تواند مدعی باشد که جلوی تورم و کاهش ارزش پول ملی را در مقابل سایر ارزها را گرفته است، اما اگر چنین نشود اتفاق مثبتی در کشور رقم نخواهد خورد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر