07 بهمن 1399 - 12:45

تجارت ۵۹ میلیارد دلاری ایران در ۱۰ ماهه امسال

رئیس کل گمرک ایران از تجارت ۵۹ میلیارد دلاری ایران در ۱۰ ماهه امسال خبر داد و گفت: سیر تجارت ایران در شرایط تحریم صعودی است.
کد خبر : ۱۲۱۵۸۹
میراشرفی

به گزارش ایبِنا، مهدی میراشرفی افزود: در ده ماهه سال‌جاری بالغ بر ۱۲۲ میلیون تن کالا به ارزش حدود ۵۹ میلیارد دلار بین ایران و کشورهای مختلف جهان مبادله شد.


رئیس کل گمرک ایران گفت: حجم تجارت ایران با کشورهای دیگر در ده ماهه سال‌جاری، ۱۲۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن به ارزش ۵۸ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار بود که از این رقم ۹۴ میلیون و ۵۴۱ هزار تن به ارزش ۲۸ میلیارد و ۶۳ میلیون دلار سهم صادرات و ۲۸ میلیون و ۲۴۹ هزار تن به ارزش ۳۰ میلیارد و ۶۳۹ میلیون دلار سهم واردات بود.


وی افزود: صادرات کالاهای غیرنفتی در این مدت از لحاظ وزن و ارزش به ترتیب با ۱۷.۷ و ۲۰ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه بود، اما در مقایسه با ماه قبل از آن، یعنی آذر ماه افزایش داشته و پیش‌بینی می‌شود که این روند در ماه‌های بهمن و اسفند سال‌جاری با رشد بیشتری همراه باشد.


رئیس کل گمرک ایران گفت: در بخش واردات نیز از نظر وزنی ۲ درصد و از حیث ارزش ۱۵.۵ درصد کاهش داشته‌ایم.


میراشرفی افزود: مقاصد صادراتی کشورمان در ده ماهه سال‌جاری به ترتیب چین با ۲۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن به ارزش ۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار، عراق با ۲۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن به ارزش ۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار، امارات متحده عربی با ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن به ارزش ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار، ترکیه با ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تن به ارزش ۲ میلیارد دلار و افغانستان با ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار بودند.


وی گفت: این پنج کشور در مجموع ۶۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۲۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار از ایران کالا وارد کردند که از حیث وزن ۷۳.۵ درصد و از نظر ارزش ۷۶ درصد صادرات را دربرمی‌گیرد.


رئیس کل گمرک ایران درخصوص کشورهای مبدأ طرف معامله واردات کالا با ایران، به ترتیب از چین با ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تن به ارزش ۷ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار، امارات متحده عربی با ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تن به ارزش ۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار، ترکیه با ۴ میلیون تن به ارزش ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار، هند با یک میلیون و ۹۰۰ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار وآلمان با ۹۶۶ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار نام برد و اظهارداشت: پنج کشور یادشده در مجموع ۱۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تن به ارزش ۲۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلارکالا به ایران صادر کردند که این رقم ۴۹ درصد از وزن و ۷۱.۶ درصد از ارزش کل واردات کشور در ده ماهه سال‌جاری تشکیل می‌دهد.


معاون وزیر اقتصاد افزود: ۶۹ درصد از کل واردات کشور در این مدت را کالاهای اساسی به خود اختصاص داده است که وزن آن بالغ بر ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تن بوده است.


رئیس کل گمرک ایران گفت: از یازدهم آبان ماه تا سی‌ام دی ماه سال‌جاری ۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تن کالای اساسی به ارزش ۹ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار (روزی ۱۰۱ هزار تن) وارد کشور شده است.


وی همچنین گفت: در ده ماهه سال‌جاری ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تن کالا از قلمرو جمهوری اسلامی ایران ترانزیت شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۹.۵ درصد کاهش نشان می‌دهد.

برچسب ها: دلار ایران تجارت
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر