10 بهمن 1399 - 09:21
یک نماینده مجلس:

موانع و مشکلات نهادی بازار صادرات رفع شود

یک نماینده مجلس گفت: اتفاقی که برای ادامه روند رو به کاهش نرخ ارز باید روی دهد، رفع موانع و مشکلات نهادی بازار صادرات و تکمیل اقدامات بانک مرکزی است.
کد خبر : ۱۲۱۶۲۰
رفع موانع

مهدی طغیانی، سنخنگو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا درباره مهمترین اقدامات بانک مرکزی برای ادامه روند رو به کاهش نرخ ارز گفت: کاهش نرخ ارز بر اثر حوادث فضای واقعی ارزی کشور روی نداده است. منظور اینکه کاهش اخیر به دلیل یافتن منابع جدید یا اتفاق ویژه‌ای نیست و بیشتر به تعدیل انتظارات عرضه و تقاضا ارتباط دارد.


وی در این خصوص تاکید کرد: تقاضا کنندگان انتظار کاهش بیشتر دارند و تا حدودی تقاضا را به توقف درآوردند، عرضه‌کنندگان هم عرضه را تقویت کردند تا با قیمت بالاتر به فروش برسانند، اما انتظارات به دلیل اخباری که نسبت به آینده وجود دارد که البته از صحت یا سقم آن نمی‌توان مطمئن صحبت کرد، بازار را تا حدود متعادل کرده است.


سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ادامه یادآور شد: چنانچه بانک مرکزی، دولت یا مجموعه حاکمیت به دنبال روند کاهشی در زمینه نرخ است، باید تلاش کند تا درفضای واقعی اتفاقی مانند فشارهای دیپلماسی جهت آزاد شدن منابع  یا شدت بخشیدن به فعالیت‌های وزارتخانه‌ها مانند صمت یا جهاد برای توسعه صادرات غیرنفتی، رفع مشکلات صادرکنندگان روی دهد زیرا این موارد می‌تواند در بلند مدت مشکلات را برطرف سازد و نرخ با ثباتی را وارد دنیای ارز سازد که به دنبال آن پول ملی هم تقویت خواهد شد.


 این نماینده مجلس اضافه کرد: اتفاقی که در بلند مدت باید روی دهد، مواردی است که در بالا مورد اشاره قرار گرفت، وگرنه تعدیل انتظارات در کوتاه مدت موثر واقع می‌شود، اما خیلی زود شرایط را به گذشته برمی‌گرداند.


طغیانی ضمن اشاره مجدد به نقش بانک مرکزی در این رابطه اظهار داشت: اصلاحاتی که بانک مرکزی پیرامون نظام و انتظام بخشی به نظام ارزی کشور انجام داده، یعنی کارهایی که با استقرار سامانه نیما و سامانه‌های مشابه  صورت گرفته  باید به تکمیل درآید تا بحث ورود و خروج ارز به کشور روشن شود زیرا هرقدر این مسائل شفاف‌تر باشد، بیشترکمک کننده خواهد بود، ولی به این معنا هم نیست که اثر مستقیمی برنرخ ارز به فوریت و سرعت گذارد. اتفاقی که باید رخ دهد رفع موانع و مشکلات نهادی بازار صادرات است.


سخنگو کمیسیون اقتصادی در ادامه تصریح کرد: حل مسئله نرخ ارز نیاز به گذر زمان دارد و با سرعت این کار امکان پذیر نخواهد بود زیرا قیمت‌ها معمولا چسبنده است و اثر خود را به زودی در بازار به نمایش نمی‌گذارد و در این شرایط متوجه نشدم که برچه اساسی آقای رئیس‌جمهور از نرخ ۱۵ هزار تومان برای ارز صحبت به میان آورد زیرا با قواعد علمی جور در نمی‌آید.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر