14 بهمن 1399 - 09:42
یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه:

اجرای نامناسب حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تورم به دنبال می‌آورد

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: مهمترین تاثیر اجرای نامناسب طرح حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی درصورت قانونی شدن آن احتمال روبرو شدن با آثاری مانند تورم و رشد قیمت‌ها است.
کد خبر : ۱۲۱۷۴۴
خدابخشی

محمد خدابخشی، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ابیِنا درباره وارد آمدن شوک به قیمت‌ها در نتیجه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و جایگزینی آن با ارز ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی گفت: طی سال‌های گذشته مبالغ هنگفتی برای تهیه کالاهای اساسی و ضروری با ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص پیدا کرد. هدف از این کار کنترل بهتر قیمت‌ها اعلام شد به خصوص برای آن گروه از اقلامی که به شدت مورد نیاز مردم بود، ولی اثربخشی از این هزینه زیاد در موارد مطروحه مشاهده نشد.


وی در ادامه اضافه کرد: نشان این عدم اثربخشی هم شاخص افزایش قیمت‌ها بود که رشد کالای اساسی را نشان می‌داد. به این معنا؛ قیمت کالاهای ارز ۴۲۰۰ تومانی هم اندازه کالاهایی که این ارز را دریافت نکردند، پیش رفت. همکاران مجلس که در کمیسیون تلفیق به دنبال تصویب ارز ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی بودند، به دلیل موفق نشدن اهداف ارز ۴۲۰۰ تومانی به این سمت حرکت کردند، البته عدم نظارت کامل دولت بر زنجیره تامین کالای اساسی هم در کسب چنین نتیجه‌ای موثر بود که در نهایت هم منجر به هدررفت بخش عمده منابع ارزی مورد اشاره شد.


این نماینده مجلس در این رابطه افزود: نمایندگان مدافع این پیشنهاد معتقدند، برای جلوگیری از هدررفت منابع بهتر آن است تا رانت ارز ۴۲۰۰ تومانی مورد حذف قرار گیرد و مابه‌التفاوت آن مستقیما به مردم داده شود تا در رابطه با نوع استفاده از این پول خود تصمیم‌گیری کنند.


نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه نوع مدیریت طرح فوق را شرط موفقیت در آن دانست و تاکید کرد: تمام سیاست‌ها هراندازه که خوب باشد و از پشتوانه کارشناسی علمی محکمی برخوردار باشد، چنانچه در عمل به همان درستی تحت اجرا درنیاید با مشکل روبرو خواهد شد، بنابراین در صورت تصویب نهایی این طرح هم در مجلس چنانچه در زمان اجرا از مدیریت صحیح برخوردار نباشد، با دردسرهایی روبرو خواهد شد. این مسئله در خصوص حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و جایگزین آن یعنی ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی هم صدق می‌کند.


خدابخشی در ادامه یادآور شد: مهمترین تاثیر بد اجرا کردن طرح فوق درصورت قانونی شدن آن احتمال روبرو شدن با آثاری مانند تورم و رشد قیمت‌ها است، البته بار روانی آن در جامعه هم تاثیر خواهد گذاشت و نه تنها کمک کننده نخواهد بود، بلکه آزار دهنده هم می‌شود.


وی درخصوص شیوه پرداخت رقم مابه‌التفاوت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به مردم تصریح کرد: بالاخره به یک شکلی به دست مردم می‌رسد. بنا است تا به شکل‌های مختلف این کار صورت گیرد.


این نماینده مجلس درباره صلاح نبودن اجرای طرح فوق به یکباره اظهار داشت: همانطور که در بالا اشاره کردم تمام این موارد بستگی به نوع اجرا دارد. انتقادات به ارز ۴۲۰۰ هم به دلیل عدم تحقق اهداف آن بود. براین اعتقاد هستم که دولت می‌توانست ارز ۴۲۰۰ تومانی را هم به شکل مناسب و مطلوبی به اجرا درآورد و همین الان هم امکان انجام این کار هم وجود دارد که نتیجه اجرای درست آن جلوگیری از ایجاد رانت است.  حتی راه حل جایگزین هم چنانچه درست به اجرا درنیاید باز با همان مشکلات به شکل دیگری روبرو خواهیم شد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر