25 مهر 1395 - 09:16

عوامل موثر بر رشد اقتصادی در کوتاه‌مدت

یادداشت دوم از پرونده هفته (اشتغال و رشد اقتصادی در سال چهارم ریاست ‌جمهوری)
کد خبر : ۱۲۱۸۰
عوامل موثر بر رشد اقتصادی در کوتاه‌مدت

به گزارش روز یکشنبه شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)، رشد اقتصادی در سال های اخیر همراه با نوساناتی بوده و این روند با اجرایی شدن برجام، وارد فاز تازه‌ای شده است. در واقع، دوران پسابرجام می‌تواند فرصتی جهت دستیابی به رشد اقتصادی کوتاه‌مدت باشد.



از نگاه بسیاری از سیاستمدارن، پس از برجام، بسیاری از کشورها در راستای اجرای این توافق‌نامه، درصدد گسترش روابط اقتصادی و تجاری با ایران هستند و این برای صنعت و اقتصاد ایران می‌تواند در کوتاه‌مدت زمینه‌ساز رشد اقتصادی شود. علاوه بر مقوله برجام، به نظر می‌رسد مسائل دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند رشد اقتصادی کوتاه‌مدت را تحت تاثیر قرار دهند. در ادامه به برخی از مهمترین این عوامل اشاره می‌شود:



الف- در نظر گرفتن بسته‌های خروج از رکود در کوتاه‌مدت (مانند سیاست توسعه کارت‌های اعتباری، تسهیلات خرید خودرو و حذف محدودیت‌های خرید مسکن از طریق اوراق حق تقدم) می‌تواند تاثیر بالایی بر رشد اقتصادی کوتاه‌مدت داشته باشد.



ب- کاهش اثرات منفی تحریم‌ها بر صادرات کشور (به ویژه صادرات نفتی) در کوتاه‌مدت اثر مثبت بر رشد اقتصادی ایجاد می‌کند.



پ- کنترل تورم یکی از پیش‌نیازهای اصلی دستیابی به رشد اقتصادی است. به دلیل آنکه در حال حاضر تورم تک‌رقمی شده، این مسئله می‌تواند تاثیر مثبت بر رشد اقتصادی داشته باشد.



ت- رشد سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصادی، از جمله عواملی است که می‌تواند تاثیر زیادی بر رشد اقتصادی کوتاه‌مدت داشته باشد.



ث- افزایش تولید کالاهای بادام به ویژه در بخش صنعت داخلی، زمینه رشد اقتصادی را فراهم می آورد. به ویژه اینکه در برابر عرضه کالاها، تقاضا نیز وجود داشته باشد. لازمه این امر افزایش مصرف کالاهای بادام است.



ج- در سال‌های اخیر با توجه به تحریم‌ها، تولید و صادرات نفت کاهش یافته بود. به همین دلیل درآمد ارزی کشور نسبت به سال‌های گذشته در نوسان بود و این مسئله در برخی مواقع باعث تلاطم بازار ارز گردید. مدیریت صحیح نوسانات بازار ارز از جمله عواملی است که می‌تواند رشد اقتصادی کوتاه‌مدت را تحت تاثیر قرار دهد.



چ- بخش مسکن از جمله بخش‌های اثرگذار در اقتصاد کشور است و با خروج این بخش از رکود، صنایع مختلفی از رکود خارج خواهند شد. بنابراین سیاست‌های حمایتی در بخش تقاضا و عرضه مسکن، می‌تواند رشد اقتصادی کوتاه‌مدت را تحت تاثیر قرار دهد.



ح- وابسته شدن صادرات کشور به نفت می‌تواند یکی از عوامل تهدیدکننده رشد اقتصادی به حساب آید. زیرا بازار نفت در سطح بین‌المللی تحت تاثیر عوامل متعدد اقتصادی و سیاسی قرار دارد. لذا وارد نمودن مواردی چون گاز یا فلزات در سبد صادراتی کشور و متنوع‌سازی آن از این طریق، می‌تواند در ثبات رشد اقتصادی کوتاه‌مدت موثر باشد.



نکته پایانی آنکه هر چند رشد اقتصادی کوتاه‌مدت از منظر اقتصادی دارای اهمیت فراوان است و از منظر سیاسی نیز (به دلیل تاثیراتی که بر روی رای عموم مردم دارد) برای سیاست‌مداران دارای اهمیت است، اما این مسئله نباید مانع پیگیری اصلاحات ساختاری و اجرای سیاست‌های اقتصادی بلندمدت شود. به عبارت دیگر، سیاست‌های کوتاه‌مدت باید حتما در کنار سیاست‌های بلندمدت پیگیری شود تا رشد اقتصادی بلندمدت، فدای سیاست‌های کوتاه‌مدت نگردد.



زهرا صادقی نقدعلی؛ کارشناس اقتصادی




ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها