25 بهمن 1399 - 11:00

قشم برای تبدیل‌شدن به هاب نفت، گاز و پتروشیمی آماده می‌شود

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: سیاست و برنامه راهبردی سازمان منطقه آزاد قشم، تسهیل برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی و بخش خصوصی باهدف تبدیل کردن این جزیره به هاب و کانون انرژی کشور است.
کد خبر : ۱۲۲۰۶۷
حمیدرضا مومنی

به گزارش ایبِنا به نقل از فرینا، حمیدرضا مومنی در سومین همایش تخصصی معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری منطقه آزاد قشم در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی که آغاز به کار کرد، اظهار داشت: در سال‌های گذشته به‌ویژه دوران دولت تدبیر و امید، اقدامات مختلفی در حوزه‌های گوناگون خصوصا در بخش تأمین زیرساخت‌ها اجرایی شده و توفیقات زیادی هم در این زمینه حاصل‌شده است.


مومنی ادامه داد: جزیره قشم با وسعت ۱۵۰۰ کیلومترمربع و وجود ۱۷ میدان نفت و گاز، یکی از نقاط استراتژیک کشور است که با آغاز مراحل بهره‌برداری و توسعه مخازن ذخیره‌سازی نفت خام و فرآورده‌های نفتی، ظرفیت تبدیل‌شدن به یکی از قطب‌های اصلی انرژی در کشور را داراست.


وی افزود: فاز نخست پالایشگاه نفت فوق سنگین متعلق به شرکت بهین پالایش با ظرفیت فرآورش روزانه ۳۵ هزار بشکه نفت فوق سنگین به بهره‌برداری رسیده و هم‌زمان عملیات اجرایی فاز دوم آن آغازشده و تا سال آینده ظرفیت این مجموعه به ۷۰ هزار بشکه خواهد رسید.


به گفته مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، همچنین مجتمع یوتیلیتی شرکت قشم مولد باهدف تأمین نیازهای پالایشگاه نفت فوق سنگین و ارائه سرویس‌های جانبی آب، برق، بخار نیز به بهره‌برداری رسیده و به‌زودی اسکله نفتی حرا با ظرفیت ۱۴.۵ میلیون تن نیز به بهره‌برداری می‌رسد.


مومنی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته جهت ذخیره‌سازی نفت و فرآورده‌های نفتی در منطقه آزاد قشم، تصریح کرد: در حال حاضر بیش از ۳.۲ میلیون بشکه ظرفیت ذخیره‌سازی نفت در قشم به بهره‌برداری رسیده و عملیات ساخت تا سقف ۳۰ میلیون بشکه ظرفیت ذخیره‌سازی نفت در این جزیره توسط بخش خصوصی آغازشده است.


وی ادامه داد: این جزیره برای توسعه صنعت بانکرینگ و سوخت‌رسانی دریایی به کشتی‌ها و شناورهای عبوری از تنگه هرمز دارای موقعیتی استراتژیک است و با توجه به ظرفیت‌های موجود، در آینده‌ای نزدیک می‌تواند به ایفای نقشی راهبردی در منطقه بپردازد.


مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم خاطرنشان کرد: با استفاده از توان مشاوران، مطالعات و طرح‌های خوبی در حوزه پتروشیمی جهت تبدیل‌شدن منطقه آزاد قشم به هاب جدید آماده‌شده که با تأمین زیرساخت‌های موردنیاز آماده تحقق این برنامه‌ها هستیم.


مومنی گفت: دو هزار و ۵۰۰ هکتار زمین، جهت ایجاد هاب پتروشیمی در منطقه آزاد قشم آماده واگذاری است و در حال حاضر مجوز احداث ۴ واحد پتروشیمی با سرمایه‌گذاری ۱۳ میلیارد دلاری نهایی شده است.


مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم افزود: بااتصال جزیره قشم به خط لوله هفتم سراسری گاز، تمامی زیرساخت‌ها اعم از خوراک، اسکله جهت صادرات و انرژی موردنیاز برای توسعه واحدهای پتروشیمی در منطقه آزاد قشم فراهم خواهد شد.


به گفته مومنی، با توجه به موقعیت جغرافیایی استراتژیک جزیره در خلیج‌فارس و دسترسی به آب‌های آزاد، معافیت‌های گمرکی و مالیاتی، قشم آماده تبدیل‌شدن به هاب نفت، گاز و پتروشیمی در آینده نزدیک است.


وی خاطرنشان کرد: طی سال‌های گذشته و به‌ویژه در دولت تدبیر و امید، پیشرفت‌های خوبی در حوزه‌های مختلف نفت و انرژی، شیلاتی، صنعتی، عمرانی، گردشگری و... در جزیره قشم صورت گرفته که مدیون حضور سرمایه‌گذاران و حمایت دستگاه‌های مختلف است.


مومنی در پایان با اشاره به حمایت‌های صورت گرفته از سوی وزارت نفت جهت توسعه زیرساخت‌ها در جزیره قشم، گفت: تبدیل‌شدن به مرکز توسعه و هاب نفت و انرژی در کشور سیاست اصلی و برنامه راهبردی سازمان منطقه آزاد قشم است.


سومین همایش تخصصی معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری قشم در حوزه نفت، گاز، پتروشیمی و انرژی، باهدف ایجاد ترغیب ملی برای اتکا به دانش مهندسی و توان اجرایی کارشناسان و متخصصان کشور، پیشبرد سریع‌تر امور و فعالیت‌های توسعه‌ای در منطقه آزاد قشم به میزبانی منطقه آزاد قشم با حضور مقامات، مسوولان و صاحب‌نظران این حوزه آغاز به کار کرد.


گفتنی است، قشم به‌ عنوان بزرگ‌ترین جزیره خلیج‌فارس، دارای مزایا و ذخایر نفت و گاز عظیمی برای جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی است، ازاین‌رو، سازمان منطقه آزاد قشم در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی موردنظر مقام معظم رهبری و برنامه‌های دولت، به‌منظور سهولت در سرمایه‌گذاری در حوزه نفت، گاز، پتروشیمی و انرژی به دنبال رفع موانع و ایجاد تسهیلات برای رونق و پیشرفت حداکثری منطقه است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها