29 بهمن 1399 - 09:51
یک نماینده مجلس با ایبِنا مطرح کرد؛

کاهش تدریجی وابستگی اقتصاد به نفت/ تولید؛ راهکار حفظ ارزش پول

یک عضو کمیسیون انرژی با تاکید بر کاهش تدریجی وابستگی اقتصاد به نفت گفت: با تولید بالا می‌توان مشکل کاهش ارزش پول ملی را برطرف ساخت زیرا پشتوانه پول کشور به وسیله رونق در تولید و صادرات تامین خواهد شد.
کد خبر : ۱۲۲۰۷۰
شکرالهی

منصور شکرالهی، نماینده مجلس و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌ و گو با خبرنگار ایبِنا در این‌باره که باید چه اقدامی انجام داد تا تحریم و اختلال در فروش نفت بر افت ارزش پول ملی تاثیر منفی نگذارد، گفت:  یکی از مواردی که کمیسیون تلفیق و مجلس در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ دنبال می‌کردند، همین موضوع عدم تاثیرگذاری تحریم‌های نفتی بر ارزش پول ملی بود. آنان تلاش کردند تا با کاهش وابستگی به نفت این مشکل را تاحدودی برطرف سازند.


وی در ادامه اضافه کرد: اصلاحات بودجه هم براین اساس صورت گرفت، به این معنا؛ یکی از مسائلی که مجلس بر آن اصرار ورزید و سبب شد در نهایت کلیات در ابتدا به تصویب نرسد، همین وابستگی به نفت بود. امیدوار هستیم بودجه‌ای که دولت مجدد به خانه ملت ارائه کرد با در نظر گرفتن این امر باشد که به نظر می‌رسد همینطور هم خواهد بود.


این نماینده مجلس در این رابطه یادآور شد: برای کاهش وابستگی به نفت باید تولید داخلی، کارهای صنعتی و معدنی و کشاورزی رونق داده شود. چنانچه بر این موارد با کمک دولت و مجلس تلاش بیشتری صورت گیرد، حتما در مسیر کاهش وابستگی بودجه به نفت قدم‌های موثری برداشته خواهد شد.  


شکرالهی در این خصوص تصریح کرد: ذخایر ارزی مهمی در قلب معادن، دامپروری و کشاورزی کشور خوابیده که در صورت استفاده از آن‌ها شرایط اقتصادی به شکل دیگری رقم خواهد خورد. مهم ترین تاثیر مدنظر قرار دادن این موارد خروج از بحث تک محصولی و دستیابی به  اقتصاد مقاومتی که حضرت آقا فرمودند، است.  


وی در ادامه اظهار داشت: بودجه ۱۴۰۰ کمک می‌کند تا از بحث تک محصولی بیرون آییم زیرا مجلس مقدار فروش بیش از دو میلیون بشکه برای نفت به طور روزانه را کاهش داد. البته باید این نکته را هم مورد توجه قرار گیرد که وابستگی به نفت ۱۰۰ درصد محقق نخواهد شد، ولی به مرور زمان تحقق پیدا می‌کند.


این عضو کمیسیون انرژی در مجلس شورای اسلامی درباره توقع اعضای خانه ملت از اصلاحات نفتی دولت در لایحه بودجه سال آینده ابراز کرد: دوستان مجلسی پیشنهادات خود را به دولت و کمیسیون تلفیق مطرح کردند. براساس این پیشنهادات استفاده بهینه از معادن عظیمی است که در کشور وجود دارد. بسیاری از معادن ۱۰ یا ۱۵ سال قبل به عنوان یک امتیاز به نام افرادی ثبت شده بود و آن هم معدن را چند میلیارد به فرد دیگری می‌فروخت، اکنون دیگر چنین نیست. مهلتی برای دارندگان این امتیازات در نظر گرفته می‌شود و چنانچه براساس این زمان کار را آغاز نکنند، خلع خواهند شد. اکنون بسیاری از امتیازها لغو شده است.  


شکراللهی در ادامه افزود: پیشنهاد فوق هم بر این اساس مطرح شده که یکی از ذخایر اصلی کشور معادن و کشاورزی گلخانه‌ای است، اما متاسفانه هنوز دیده نشده و این درحالی است ‌که هر دو بسیار درآمدزا محسوب می‌شود. با تولید بالا تنها در این زمینه‌ها می‌توان مشکل کاهش ارزش پول ملی را برطرف ساخت زیرا پشتوانه پول کشور به وسیله رونق در این زمینه‌ها و صادرات رشد خواهد یافت.

برچسب ها: صادرات تولید
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر