26 بهمن 1399 - 09:42

تحول در پرداخت‌های بانکی/ ضریب امنیت افزایش می‌یابد

شبکه پرداخت کشور باید همپا با توسعه پُرسرعت و تغییرات حوزه کسب‌وکارها به ویژه در تجارت الکترونیک و به وجود آمدن نیازمندی‌های نوظهور، به‌روز باشد تا بتواند به خوبی پاسخ تمام نیازها را بدهد.
کد خبر : ۱۲۲۰۷۱
پرداخت موبایلی

معاون تسهیل تجاری و توسعه کاربردهای مرکز توسعه تجارت الکترونیکی ضمن تشکر از زحمات بانک مرکزی در پروژه جدید مبنی بر شیوه جدید پرداخت از طریق تلفن همراه، اظهار کرد: طی سال‌های اخیر در توسعه و ارتقای زیرساخت‌های شبکه پرداخت کشور تلاش بسیاری صورت گرفته که جای تشکر دارد.


محمدجواد هادی در گفت و گو با ایبِنا تصریح کرد: ابتکار در این حوزه به معنی طراحی سازوکارها و ارائه راهکارهای جدید پرداخت متناسب با نیازمندی‌های توسعه کسب‌وکار و از طرف دیگر کارآمدسازی و بهینه‌سازی روش‌های قبلی است که البته یکی از الزامات نظام بانکی و پرداخت است.


وی ادامه داد: با توجه توسعه پُرسرعت و تغییرات حوزه کسب‌وکارها به ویژه در حوزه تجارت الکترونیکی، لازم است شبکه پرداخت کشور همپا با این توسعه و به وجود آمدن نیازمندی‌های نوظهور، به‌ روز باشد تا بتواند به خوبی پاسخگو باشد و به عنوان یکی از پیش‌نیازهای جدی کسب‌وکار، ارائه خدمت کند که این رونمایی نشان‌دهنده همین چابکی و همراهی است.


معاون تسهیل تجاری و توسعه کاربردهای مرکز توسعه تجارت الکترونیکی تاکید کرد: در واقع تنوع محصولات در حوزه پرداخت با توجه به قابلیت‌ها و امکانات هر کدام، از یک طرف دامنه انتخاب‌های بیشتری را پیش روی کسب‌وکارها قرار می‌دهد و از طرف دیگر جهت مدیریت و نظارت بر شبکه پرداخت توسط حاکمیت و مقام ناظر شبکه پرداخت کشور را ساده‌تر می‌کند. چرا که اولاً کسب‌وکاری که به هر دلیل، نیازمندی‌اش از طریق ابزارهای کامل قبلی برآورده نمی‌شد، الان به خوبی برآورده می‌شود و هم اینکه اگر محدودیت‌ها یا کنترل‌های خاصی لازم است با توجه به سازوکار، سهولت، امنیت و ... از طرف مقام ناظر پولی کشور اعمال شود، به سادگی بر دسته خاصی از درگاه‌ها قبل اعمال است. بنابراین به صورت کلی تنوع‌بخشی به محصولات و تخصصی کردن آن‌ها، به کارآمدسازی و بهینه‌سازی شبکه پرداخت کشور منتهی می‌شود.


هادی با اشاره به کاربرد محصول جدید یعنی پرداخت از طریق تلفن همراه، گفت: براساس آخرین گزارش تجارت الکترونیکی ایران که مربوط به شش‌ماهه اول سال ۱۳۹۹ بود و به تازگی توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی منتشر شد، ضریب نفوذ تلفن همراه هوشمند نسبت به شش‌ماهه اول ۱۳۹۸ حدود ۲۰ درصد در کشور رشد داشته و به ۶۵ درصد رسیده است. این زیرساخت، ظرفیت بسیار خوبی در استفاده از ابزارهای احراز هویت و انجام عملیات پرداخت بدون نیاز به کارت و مبتنی بر تلفن همراه را فراهم می‌کند و می‌تواند تحولی در زمینه انجام پرداخت با توجه به زندگی پرسرعت مردم در عصر فعلی ایجاد کند.


او افزود: در واقع مردم با در دست داشتن تنها تلفن همراه هوشمند که عموماً همراه افراد بوده و قبلاً هویت و دسترسی ایشان به این تجهیز احراز شده است، می توانند بدون نیاز به داشتن تجهیز دیگر مانند کارت بانکی، امکان انجام پرداخت را حتی بدون نیاز به وارد کردن رمز (در مورد مبالغ خُرد طبق سیاست بانک مرکزی) در خریدهای روزانه، مترو، اتوبوس و ... داشته باشند.


معاون تسهیل تجاری و توسعه کاربردهای مرکز توسعه تجارت الکترونیکی تاکید کرد: درک این موضوع هم از جهت تسهیل عدم نیاز به همراه داشتن کارت بانکی، هم از جهت ملاحظات امنیتی وارد کردن رمز جلوی چشم فروشنده یا حتی گفتن رمز و وارد کردن توسط خود فروشنده و به ویژه رعایت مسائل بهداشتی در شرایط شیوع ویروس کرونا بسیار حائز اهمیت است و اگر به درستی به کسب‌وکارها معرفی و فرهنگ‌سازی لازم بین مصرف‌کنندگان انجام شود، می‌تواند اثرات مثبت بسیاری از جهت بهبود وضع کنونی پرداخت داشته باشد.


هادی در پایان گفت: در هر صورت رونمایی از این محصول جدید را به شبکه پرداخت کشور و عموم کسب‌وکار به ویژه در حوزه تجارت الکترونیکی تبریک عرض می‌کنم و این اتفاق را از جهت توسعه بیشتر کسب‌وکارها و سهولت و امنیت حداکثری مصرف‌کنندگان به فال نیک می‌گیرم.  


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر