27 بهمن 1399 - 13:43

ساماندهی کالاهای تجاری در مرز دوغارون

کامیون‌های افغان و ایرانی در منطقه تایباد به پارکینگ‌های مشخص شده هدایت شد و گمرک ایران، آمادگی دارد تا شرایط انتقال کالاهای صادراتی و ترانزیتی از مرزهای دیگر به افغانستان را فراهم کند.
کد خبر : ۱۲۲۱۲۷
روح الله لطیفی

به گزارش ایبِنا، سید روح اله لطیفی، سخنگوی گمرک جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: در جلسه امروز مدیریت بحران شهرستان تایباد، وضعیت کامیون های متوقف در مرز بررسی شد و الحمدالله با همکاری و مدیریت انجام شده در این شهرستان، کلیه کامیون ها از مسیر جاده به پارکینگ های در نظر گرفته شده هدایت شدند.


وی افزود: برای کاهش توقف کامیون ها، گمرک اعلام آمادگی کرده است تا در خصوص محموله های صادراتی با اولویت مواد فاسد شدنی و سوخت در صورت تقاضای صاحب کالا در سامانه جامع گمرکی، با هماهنگی گمرکات مبداء اظهارنامه ها ابطال یا به سایر مرزها تغییر مسیر داده شود.


لطیفی در خصوص کالاهای ترانزیتی گفت: درخصوص محموله های ترانزیتی نیز پیشنهاد شد در صورت تقاضای صاحبین کالا، محموله های ترانزیتی به گمرکات میلک در سیستان و بلوچستان و ماهیرود در خراسان جنوبی که هم مرز با افغانستان هستند مجدد ترانزیت شود.


وی در خصوص کالاهای برگشتی از افغانستان و کالاهای فاسد شدنی، تصریح کرد: در صورت اعلام آمادگی گمرک افغانستان، محمولات برگشتی از افغانستان (کامیون هایی که به علت حریق از گمرک اسلام قلعه افغانستان به سمت ایران آمده اند) و سایر محمولات با اولویت مواد فاسد شدنی و سوخت، پیشنهاد شد می توان بخشی از اقدامات گمرکی آنها در  ایران صورت گیرد و در گمرکات دیگر افغانستان تشریفات گمرکی طرف مقابل انجام شود که در این خصوص لازم است از طریق وزارت امور خارجه این اعلام آمادگی به کابل اعلام شود و هماهنگی های لازم  در این خصوص به عمل آید.


لطیفی در خصوص رویه مسافری در گمرک دوغارون اظهار داشت: از روز گذشته خروج مسافر از کشور از مرز دوغارون مجددا از سر گرفته شده است. سخنگوی گمرک در پایان در  خصوص خسارات جانی و مالی در گمرک اسلام قلعه افغانستان گفت: این حادثه بسیار مهیب با حجم بالای آتش بود ولی از آنجا که در خاک کشور افغانستان به وقوع پیوسته، از لحاظ حقوق بین الملل صلاحیت اظهار نظر در خصوص خسارات جانی و مالی حادثه با "کابل" و مقامات رسمی افغانستان است و کشورمان به دلیل پیگیری موارد مرتبط با اتباع و تجار ایرانی از طریق اطلاعاتی که "کابل" به "تهران" از طریق وزارت امور خارجه اعلام خواهد کرد و با استناد به گزارش مقامات رسمی آن کشور قابل پیگیری است، مگر اینکه با موافقت دو کشور از طریق دستگاه دیپلماسی بررسی سانحه و خسارات به صورت مشترک دنبال شود.


وی در پایان افزود: هرگونه اظهار نظر در خصوص این حادثه، در شرایط فعلی، مبتنی بر حدس و گمان و غیر رسمی است.

برچسب ها: کالا سامان دهی مرز
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر